کد خبر: ۸۹۴۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۰۵

مهدوی‌کنی: موضع جامعه روحانیت در انتخابات سکوت است

همه در انتخابات شرکت کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله مهدوی کنی ابراز امیدواری کرد که همه ایرانیان، مؤمنین، مسلمانها و غیر مسلمانها در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی شرکت کنند.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران در گفتگویی با سایت جامعه روحانیت مبارز به بیان دیدگاه‌هایش درباره انتخابات پرداخته‌است که مشروح آن در پی می‌آید:

خبرنگار: با توجه به اینکه کمتر از سه هفته دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، لطفا نظرتان را در مورد شرکت آحاد مردم در این انتخابات بیان بفرمائید؛

بسم الله الرحمن الرحیم؛

همانطوری که در تمام ادوار انتخابات، مردم و همه علاقه‌مندان به اسلام، انقلاب و این کشور در صحنه حضور داشته‌اند و این حضورشان یکی از عوامل مهم پیروزی و دوام انقلاب بوده است، در این مرحله انتخابات ریاست جمهوری هم حضور مردم هم در داخل و هم در خارج می‌تواند کارگشا بوده و آثار خوبی داشته باشد.

حضور و رای دادن مردم در انتخابات به عنوان یک حق قانونی و طبیعی است و علاوه بر آن یک تکلیف شرعی و سیاسی است.

اینکه گفتم حق قانونی است چون انسان یک موجود مدنی بالطبع است و در اجتماع زندگی می‌کند؛ پس سرنوشت او وابسته به اجتماعش است و اوست که این اجتماع را می‌سازد و از آن هم متاثر می‌شود.

و قهراً عدم حضور نتیجه‌ای جز محکوم شدن به چیزی که نخواسته است ندارد. ولی اگر حاضر شد و دخالت کرد، در سرنوشت خودش مؤثر واقع شده و اگر رأیش هم مقبول واقع نشود، وظیفه‌اش را انجام داده است.

من در انتخابات شرکت می‌کنم، رای می‌دهم و انشاءالله همه ایرانیان، مؤمنین، مسلمانها، غیر مسلمانها هم در این انتخابات شرکت خواهند کرد.


خبرنگار: لطفا برای امت بیدار و همیشه در صحنه جمهوری اسلامی ایران بفرمائید شاخصهای کاندیدای اصلح به نظر شما چیست و جایگاه نقد در تبلیغات کاندیداها کدام است؟

در انتخابات قاعدتاً به کسی که صالح‌تر است رای داده می‌شود. اصلح بودن هم جهات مختلفی دارد. اگر به کسی رای داده می‌شود، معنایش این نیست که او هیچ عیبی ندارد و قابل نقد هم نیست. چون انسانهای معمولی طبعاً اشکال در کارشان وجود دارد و ممکن است اشتباه و خطا بکنند.

رای دهندگان من حیث المجموع فردی را با تمام خصوصیات و جنبه های سلبی و ایجابی اش بررسی می کنند و در نهایت یک نفر که به نظرشان برای مردم، انقلاب و اسلام مفید است را انتخاب می‌کنند.

ما هم روی این جهت است که می‌خواهیم فردی را انتخاب بکنیم و الا نسبت به کاندیداهای دیگر هم احترام می‌گذاریم. وقتی کاندیدائی تائید شده است، مورد احترام است و نباید بی‌احترامی به هیچ یک از سایر کاندیداها بشود.

من بی‌احترامی نسبت به هر یک از کاندیداها چه از ناحیه سایر کاندیداها و چه از ناحیه طرفداران آنها را نمی‌پسندم.

نباید نقدها دلالت برسلب مطلق بکنند. یعنی نباید کاندیداها به گونه‌ای نقد شوند که معنایش این باشد که او بدرد نمی‌خورد و تا به حال هم کار حسابی انجام نداده است.

بعضی حرفها نفی تمامی زحمات گذشتگان است. این کم لطفی و بی‌انصافی است که زحمات کسانی که در این سی ساله خدمت کرده‌اند از مرحوم شهید رجائی گرفته تا به امروز، نادیده گرفته شود. یعنی فرض کنیم کسی که قبل از ما بوده عناد کرده و همه‌اش برای تخریب بوده و حالا ما آمده‌ایم و می‌خواهیم آن خرابیها را اصلاح کنیم. ممکن است اشتباهاتی در کار وجود داشته باشد ولی معمولاً گذشتگان ما این گونه نبوده‌اند که می‌خواستند انقلاب را تخریب بکنند.

نقد معنایش این است که انسان جنبه‌های مثبت را ببیند، و در جنبه‌های منفی هم راه حل نشان بدهد. نه اینکه فقط منفی بافی بشود. و از طرفی هم نباید به عنوان یک معاند با طرف برخورد شود.

اگر پیشنهادی هست باید گفته شود که ما برای رفع مشکلات موجود، که موجود هم هست، این راه حل‌ها را داریم. خوب است به مردم بگوئیم که ما راه حل داریم.

بیان مشکلات را همه مردم می‌دانند. اگر از تمام روستائیان ما بپرسید که آقا در کشور ما چه مشکلاتی است؟ آنها هم می‌دانند بیکاری، گرانی، کمبودها و ... وجود دارد و همه اینها را مشاهده می‌کنند. لزومی ندارد که بنده بیایم پشت میکروفون و اینها را برای مردم دوباره بازگو کنم. سؤال این است که جنابعالی که تشریف آورده‌اید چه راه حلی دارید؟

اما اگر فقط نقد کند ولی راه حلی ارائه ندهد. یا کلی گوئی بکند، فائده‌ای ندارد. اگر هم این منفیات اثر بکند، وقتی که در موقع عمل راه حلی نبود، مردم بر می‌گردند و می‌گویند که جنابعالی که تشریف آورده‌اید چه کار کردید؟ شما که آن همه اشکال می‌کردید حالا خودتان آن اشکالها را چگونه رفع کردید؟

نکته دیگر در انتخاب اصلح این است که دو بعد در کاندیدای اصلح وجود دارد. یک بعد رفع مشکلات داخلی و یک بعد هم ایستادگی در مقابل دشمنان خارجی.

دشمنی آنها برای این نیست که چون ما نتوانستیم برای مردم ایجاد کار کنیم با ما دشمن شده‌اند و اگر فرضاً رئیس جمهوری ایجاد کار بکند دیگر با او دشمن نخواهند بود.

آنها از اول با اصل این انقلاب مخالف بوده‌اند، بنابر این ما کسی را می‌خواهیم که هم بتواند مشکلاتمان را برطرف بکند و هم در برابر فشارهائی که دشمنان بر ما وارد می‌کنند بتواند مقاومت و ایستادگی کند.

خبرنگار: مردم دلسوز و قهرمان ایران اسلامی بسیار با ما تماس می‌گیرند و می‌پرسند که ما می‌خواهیم رای بدهیم، و لی در مورد مصداق کاندیدای اصلح منتظر اظهار نظر جامعه روحانیت مبارز هستیم. لطفا بفرمائید که موضع حضرتعالی و جامعه روحانیت مبارز در انتخاب کاندیدای اصلح کدام است؟

در جامعه روحانیت مبارز روالی برای تصمیم گیری وجود دارد که با رای دوسوم اعضای حاضر موضوعات به تصویب می‌رسد. ما در رای گیری که چندی قبل در ارتباط با معرفی و حمایت از آقای احمدی‌نژاد به عنوان کاندیدای جامعه روحانیت مبارز داشتیم، به اکثریت رسیدیم ولی به دوسوم نرسیدیم. اقلیتی هم که سه رای کمتر داشت رای به سکوت دادند و این سکوت به معنی نفی آقای احمدی‌نژاد نبود، بلکه آنها نظرشان این بود که جامعه روحانیت مبارز در این موضوع سکوت کند. اما نظر شخصی‌ام در بیان مصداق این است که بعد از جمع بندی به این نتیجه رسیده‌ام که آقای احمدی‌نژاد اصلح است و به ایشان رای می‌دهم.

ما نظرمان را عرض کردیم، مردم ما در این سی سال بلکه قبل از آن نشان داده‌اند که مردمی رشید و صاحب تشخیص هستند. به میدان رای خواهند آمد و آنها هم فردی را که اصلح می‌دانند، انتخاب می‌کنند و انشاءالله یک فردی بیاید که مشکلاتی که در این مملکت هست را حل بکند و در برابر دشمنان ما هم بتواند ایستادگی بکند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین