کد خبر: ۸۹۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵

زاهدی: ستاره‌دار کردن دانشجویان کار خاتمی و معین بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری در واکنش به برخی انتقادهای نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها از عملکرد دولت نهم گفت: «آمادگی کامل دارم در این مسایل حتما مناظره داشته باشم».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، دکتر محمد مهدی زاهدی،‌ دوشنبه شب در حاشیه نشست شورای اداری استان همدان در محل مسجد تازه تاسیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در خصوص انتقادهای اخیر کروبی اظهار داشت: «کاری به صحبت آقای کروبی ندارم که خدای ناکرده قرار باشد تعرضی به صحبتش کنم».

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت‌ در این باره به رشد تولیدات علمی‌ایران در مجلات ISI که مهمترین پایگاه استنادی جهان و معرف تولیدات علمی‌کشور است، اشاره کرد و گفت: «تولیدات علمی‌ایران در سال 83، سه هزار و 800 مورد بود که در سال 87 به 13 هزار و 600 رسیده و امسال به بیش از 19 هزار می‌رسد، آیا این موفقیت نشان دهنده پیشرفت ارزشمند علمی‌در کشور نیست؟ و آیا این جایگاه علمی‌کشور را در دنیا ارتقا نداده است»؟

وی ادامه داد: «دولت نهم افتخار دارد برای نخستین بار و با یک کار کاملا" ابتکاری پایگاه استنادی مجلات جهان اسلام موسوم به ISC را راه اندازی کند و در آینده معلوم می‌شود که چه کار بزرگی در جهت‌گیری‌های علمی‌و فناوری کشور و جهان اسلام بوده است».

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری اظهار داشت: «امسال دست کم 11هزار مقاله علمی‌در این پایگاه نمایه‌سازی می‌شود و با همکاری اسکوپوس که از پایگاه های معتبر دنیا است قرار شده تمام مقالات ISC روی این پایگاه قرار گیرد که روند مشارکت ایران در تولیدات علمی‌دنیا را با شیب رشد تندی ارتقاء خواهد داد و این به این معنا است که مقالات نمایه شده در پایگاه ISC مقالات بین‌المللی محسوب می‌شوند وبا این شرایط امسال دست کم 30 هزار مقاله نمایش شده بین المللی از سوی ایران منتشر خواهد شد».

زاهدی گفت: «مجموع اختراعات کشور طی سالهای 79 تا 83 ، چهار هزار و 122 مورد بوده که از سال 84 تا کنون به بیش از 25 هزار مورد افزایش پیدا کرده است،‌ این روند نشان می‌دهد که تولیدات علمی‌کشور وارد عرصه فناوری شده و ما را در جایگاه برتری در دنیا قرار خواهد داد. از عزیزی که این صحبت‌ها را کرده برادرانه استدعا می‌کنم مواظب کسانی که اطلاعات غلط می‌دهند باشند چون با شخصیت ایشان سازگاری ندارد حرفی را بزنند که اصولا" صحت نداشته باشد».

وی همچنین خاطرنشان کرد: «در سال 83 مجموع اعضای هیات علمی‌تمام وقت دانشگاه‌های کشور حدود 42 هزار نفر بوده که هم اینک به بیش از 63 هزار نفر رسیده و در چهار سال 20 هزار عضو هیات علمی‌وارد عرصه آموزش عالی کشور شده است، آموزش عالی کشور سابقه یکصد ساله دارد و این مجموعه دست به دست هم داده تا به این تعداد برسد».

وی تصریح کرد: «چگونه می‌توان گفت افراد از دانشگاه‌ها فراری شده‌اند و این جسارت توهین به دانشگاهیان است».

وزیر علوم گفت: «در این دوره رشد افزاینده‌ای از جهات تولیدات و مستندات علمی‌و فناوری و ایجاد دانش فنی برای پاسخگویی به برخی نیازهای کشور ایجاد شده ومحصول این رشد خود را در فناوریهای نظیر سلولهای بنیادی، نانوفناوری، بیو فناوری، فناوری اطلاعات، فناوری هسته‌ای و فناوری‌های پیشرفته نظامی‌نشان داده است».

وی اضافه کرد: «کشور آن چنان جهش داشته که تاکنون هیچ کدام از نامزدها و طرفداران آنها جرات نکرده و نمی‌توانند ادعا کنند رشدی نداشته و همیشه به مسایل حاشیه‌ای رفته‌اند».

وی تاکید کرد: «در این زمینه که خودشان و یا طرفدارانشان می‌گویند در صورت پیروزی دیگر دانشجوی ستاره‌دار و استاد بازنشسته نخواهیم داشت اینها را به مناظره دعوت می‌کنم تا از این صحبت‌ها نکنند».

زاهدی گفت: «آمادگی کامل دارم در این مسایل حتما" مناظره داشته باشم تا مسایل روشن شود و یقین دارم که نامزدها و طرفدارانشان و حتی آنهایی که پشت صحنه هستند نمی‌دانند دانشجوی ستاره‌دار یعنی چی و این را چه کسی در کشور باب کرده است»؟

وی یادآوری کرد: «مساله دانشجویان ستاره دار در دولت خاتمی‌و در زمان دکتر معین راه افتاده و چیز بدی هم نیست، کسی که این را باب کرده دکتر نوربخش، مدیرکل گزینش وزارت وقت علوم بوده که حکم وی را دکتر معین داده بود،‌ وی در این پست در این دولت هم مشغول بوده و فرد بسیار متدینی است و این مساله حرفی است که نوربخش زده است».

وی تصریح کرد: «چگونه می‌آیند و در مصاحبه ها اعلام می‌کنند اگر بیاییم ستاره‌دار نمی‌کنیم؟ شماها ستاره‌دار کردید دولت نهم را متهم می‌کنید؟ مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند که نباید این گونه برخورد کرد بلکه باید واقعیات را بیان کرد. چرا چیزی را که خودشان ایجاد کرده‌اند به دولت دیگر نسبت می‌دهند»؟

وی توضیح داد: «وقتی نتایج کارشناسی ارشد در آن دوران بین سال 76 تا 83 اعلام می‌شد جلوی اسامی‌برخی‌ها یک ستاره می‌گذاشتند و معنای آن این بود که مدارک ارسالی داوطلب ناقص است و برای تکمیل پرونده به آموزش دانشگاه مراجعه کند».

وی افزود: «دو ستاره هم به این معنا بود که داوطلب در دوره لیسانس مشکل انضباطی، اخلاقی یا آموزشی داشته و مراقب باشد در دوره فوق لیسانس دچار این مشکل نشود و به دردسر نیافتد،‌ این مساله جنبه ارشادی و راهنمایی داشت».

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: «در شهریور سال 84 که دولت نهم سر کار بود یکی از روزنامه ها متعلق به یکی از نامزدها اعلام کرد دولت احمدی نژاد و وزارت علوم دانشجویان را ستاره‌دار کرد. با این کار به کشور خیانت و از این واژه تعبیر بدی کرد، واژه‌ای که دولت قبل ایجاد کرده بود و از سال 85 به بعد این اتفاق نیفتاد».

زاهدی درباره بازنشستگی پیش از موعد اعضای هیات علمی‌دانشگاه‌ها نیز اظهار داشت: «هیات امنای دانشگاه‌ها از زمان قبل انقلاب اختیار بازنشستگی استادان را داشتند و قوانین استخدامی‌و بازنشستگی اعضا در اختیار هیات‌های امنا بود».

وی افزود: «بر اساس همین قوانین که تصویب شده اعضای هیات علمی‌که مربی و فوق لیسانس یا استادیار و در مرحله دکترا بودند و نمی‌توانستند در طول 30 سال فعالیتشان ارتقا پیدا کنند بازنشست می‌شدند و اگر رییس دانشگاه راضی بود و نیاز داشت می‌توانست به هیات امنا دستور دهد تا بر اساس مصوبه هیات امنا مدت زمانی را تمدید کند».

وی تصریح کرد: «این مساله همیشه، چه در دولت های قبل و زمان حاضر اتفاق افتاده، حتی دانشگاه تهران در سال 83 بر این اساس تعداد زیادی را بازنشسته کرده است».

زاهدی خطاب به منتقدان گفت: «اگر راست می‌گویند یک نفر را در کشور اعلام کنند که خارج از ضابطه هیات‌های امنا بازنشسته شده باشد اینها برای این که بیایند افکار عمومی‌را منحرف کنند دست به این انتقاد می‌زنند».

وی اظهار داشت: «دولت نهم افتخار دارد که برای اولین بار جامعه استادان نمونه کشور در این دولت ایجاد شده، در این دولت توسط وزارت خانه های علوم و بهداشت و درمان آیین نامه حمایت از اعضای هیات علمی‌با درجه استادی که بازنشسته می‌شوند به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و شورا آن را تصویب کرد».

وزیر علوم اضافه کرد: «در این دولت به واسطه احترام به استادان تمامی‌اختیارات از هیات دولت به وزیر علوم تفویض شد تا برای بازگشت به کار کسانی که بر اساس قوانین هیات امنا بازنشسته می‌شوند حق داشته باشد به میزان 10 ساعت برای تمدید مدت فعالیتشان موافقت کند،‌ تاکنون آیا استادیار به بالایی در دانشگاه‌ها بوده بازنشسته شده باشد و دانشگاه از وزیر علوم بخواهد تمدید کند ولی این کار نشده باشد»؟

وی همچنین گفت: «با فضایی که هم اینک برای انتخابات در دانشگاه‌ها ایجاد شده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از قبل و بعد از عید به راحتی در دانشگاه‌های کشور حضور پیدا کردند و حتی در زمانی که تبلیغ مطرح نبود و هنوز کسی ثبت نام نکرده بود به کار تبلیغی مشغول بودند واین کار با فضای باز موجود در دانشگاهها صورت گرفت تا امکان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات میسر شود».

زاهدی تصریح کرد: «آنچه وزارت علوم با آن مخالف بوده سیاست بازی بوده که دانشگاه نباید پایگاه احزاب سیاسی باشد، الان هم مخالف هستیم ولی دانشگاه باید سیاسی باشد، در این زمینه از تشکل های مختلف دانشجویی حمایت کرده و می‌کنیم».

وی ادامه داد: «تشکل‌های بسیار زیادی را حمایت و تشویق کردیم تا راه اندازی شوند تا این بستر توسعه پیدا کند و دانش سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها روز به روز زیاد شود».

وزیر علوم تاکید کرد: «این را به نفع کشور، ‌تضمین کننده آینده انقلاب و جمهوری اسلامی‌ایران و صدور فرهنگ انقلاب به سایر کشورها می‌دانیم».

زاهدی بر ضرورت پایبندی به قانون و مقررات و پاسداری از قانون در این زمینه تاکید کرد و گفت: «از نامزد انتخابات و طرفداران آنها انتظار داریم وقتی می‌خواهند به دانشگاه ها بیایند حتما از دو یا سه روز قبل از هیات سه نفره مجوز بگیرند، نمی‌شود بدون گرفتن مجوز بگویند همین الان اراده می‌کنم در دانشگاه سخنرانی کنم چرا که این خلاف مقررات است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
0
خیلی بعید میدونم ایشون در مورد نظام آموزشی ما صحبت کرده باشند..فکر کنم منظورشون یک کشور دیگست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
0
شما کافیه به احکام صادر شده ی کمیته های انضباطی(اونایی که به خاطر اعتراضهای صنفی و سیاسیو.... بوده) و نامه های دانشجوهای ستاره دار و منع تحصیلشون در مقطع بالاتر، انجمن اسلامیهای پلمپ شده و ... یه نگاه بندازین متوجه میشین میزان صداقت ایشون رو!!
بابا واقعا فکر کردین دانشجوها نمیفهمن. مثل روز روشنه..
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین