کد خبر: ۸۹۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۳:۵۸
در گزارشی از استقبال بی‌نظیر مردم تبریز از میر حسین موسوی مطرح شد

نیویورک‌تایمز: مردم شعار می‌دهند "مرگ بر دولت سیب‌زمینی"

برخی احتمالات جدی، خبر از بازنده بودن رییس‌جمهور فعلی در انتخابات می‌دهند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: جدی‌ترین رقیب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد، روز دوشنبه، سیل بسیار عظیمی از طرفداران مشتاق را در جریان یکی از سفرهای انتخاباتی خود در شمال غربی ایران، به سوی خود جذب کرد.

این در حالی است که تنها چندین هفته دیگر به شروع انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی مانده است و برخی احتمالات جدی، خبر از بازنده بودن رییس‌جمهور فعلی در انتخابات می‌دهند.

جمعیتی که برای استقبال از میر حسین موسوی در تبریز حاضر شده بودند، تنها از نظر تعداد شگفت‌آور نبود (30 هزار نفر)؛ شگفتی دیگر آن بود که به این هواداران پول و غذای مجانی داده نشده بود، آن‌ها را با اتوبوس به محل سخنرانی نیاورده بودند و به دستور ادارات خود در آنجا حضور نداشتند. این‌ها، تاکتیک‌هایی است که گاهی اوقات توسط کمپین انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد استفاده می‌شود.

بسیاری از آن‌ها، علیرغم مسدود شدن جریان اطلاع‌رسانی در برخی سایت‌های اینترنتی نظیر فیس‌بوک، از این تجمع با خبر شده و با ماشین‌های شخصی خود به محل مورد نظر آمده بودند.

فیس‌بوک، یک وبسایت شبکه اجتماعی است که کمپین انتخاباتی میر حسین موسوی از آن برای گسترش سخنان کاندیداتوری خود در بین رای‌دهندگان عمومآ جوان ایرانی استفاده می‌کند. 

این در حالی است که گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که تنها 4 روز پس از فیلترینگ فیس‌بوک، [+] کاربران اینترنتی، از امروز مجدداً می‌توانند بدون استفاده از راه‌های دور زدن فیلترینگ به این سایت مراجعه کنند و این سایت رفع فیلتر شده است. [+]

هواداران میر حسین در استان آذربایجان، استقبال بسیار گرم و بی نظیری از وی به عمل آوردند. حامیان وی، به زبان آذری شعار سر می‌‌دادند: «آذربایجان خانه من است، موسوی زندگی من است».

حضور مهندس موسوی در تبریز، اولین توقف وی در جریان سفری دو روزه به شمال غربی ایران به حساب می‌آمد. میر حسین موسوی تلاش دارد آرای 15 میلیون نفر ایرانی ترک زبان در سراسر کشور را به سوی جذب کند. این تعداد، حدود یک سوم واجدان شرایط رای دادن در ایران به شمار می‌روند.

مهندس موسوی در گوشه‌ای از سخنان خود با اشاره به شورش‌های تاریخی مردم آذربایجان علیه دولت‌های مرکزی، اظهار داشت: «تبریز و آذربایجان همواره در برابر دیکتاتوری ایستاده است».

این درحالی است که موسوی، نخست وزیر سابق ایران، حمایت‌های سایر اصلاح‌طلبان از جمله رییس‌جمهور پیشین، سید محمد خاتمی را پشت خود دارد و قدرتمند ترین رقیب محمود احمدی‌‌نژاد به حساب می‌آید. احمدی‌نژاد، یک محافظه‌کار مذهبی است که به دلیل سیاست‌های اقتصادی‌اش به شدت مورد انتقاد قرار دارد.

مهندس موسوی به طرفداران خود گفته است در صورتی که انتخاب شود، قانونی را به پیش خواهد راند که اجازه خواهد داد زبان‌های قومی مناطق مختلف ایران در مدارس تدریس شوند؛ کاری که احمدی‌نژاد انجام نداده است. موسوی به رای دهندگان گفته است: «رای شما در انتخابات بسیار مهم است».

«زهرا رهنورد»، همسر میر حسین موسوی که در خط مقدم کمپین انتخاباتی وی قرار دارد، در ملاقات با گروهی از زنان اعلام داشته است از تک همسری و حقوق بیشتر برای زنان طرفداری می‌‌کند. این در حالی است که چند همسری در ایران، از لحاظ قانونی منعی ندارد. وی اولین زنی به شمار می‌رود که از زمان انقلاب اسلامی 57 در ایران، همسرش را در تبلیغات انتخاباتی همراهی می‌کند.

این در حالی است که بسیاری از طرفداران احمدی‌نژاد، بدان دلیل 4 سال پیش به وی رای دادند که او قول داده بود سطح معیشت مردم را بهبود بخشد.

هر سه رقیب احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفته‌اند تلاش‌های وی برای کمک به فقرا، چیزی فراتر از صدقه و خریدن رای نیست. رقبای احمدی‌نژاد وی را متهم کرده‌اند به جای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای بزرگتر، مشغول اعطای پول و وام به مردم است.

روزنامه‌های ایران گزارش کرده‌اند اقدام احمدی‌‌نژاد در پخش 3000 چک پول 50 هزار تومانی میان دانشجویان، اعتراض آن‌ها را در تهران بر انگیخته است.

دولت احمدی‌‌نژاد، 400 هزار تن سیب‌زمینی میان مردم سراسر کشور توزیع کرده است. شعار هواداران موسوی در رابطه با این اقدام دولت چنین است: «مرگ بر دولت سیب‌زمینی»!






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
0
دیگه خارجی ها هم فهمیدند که ما چه بدبختی داریم می کشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
0
به موسوي وطرفداراش بگيد که پخش سيب زميني(به دلايل خاص که يکيش حمايت از کشاورزان بدليل باد کردن سيبزمينيا رو دستشون) تبليغات وراي خريدن يا دادن تيشرت و شال سبز رايگان
منصفانه قضاوت کنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۱
0
0
اولا:اگه به فکر حمایت بود چرا زود تر سیب زمینی پخش نکرد، حالا شب انتخابات فکر حمایت افتاد.
ثانیا:دادن پرچم و شال و .... یه کار تبلیغاتی کاملا مرسوم تو همه دنیاست ، اما هیچ جای دنیا رییس جمهور با نهایت بی شرمی مردمشو با دادن چک پول و سیب زمینی تحقیر نمی کنه، البته حق داری که ازش دفاع کنی چون اینقدر مغزت کوچیک و خالیه که نهایته رفاه و آزادی که می تونی تصور کنی همین 2 کیلو سیب زمینی و فحش دادن به چند تا از انسانهای شناخته شدست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۱
0
0
اندكي شعور لازم است دوستان
تبليغ با تي شرت و هر نوع ديگري كه جنبه مجرمانه نداشته باشد كاري صحيح مي باشد ايراد زمانيست كه از بيت المال هزينه شود طرفداران موسوي از بيت المال هزينه نكردند بلكه طرفداران هزينه را مي پردازند ولي در دولت با اتوبوس مجاني از بيت المال پرداخت ميشود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین