کد خبر: ۸۹۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
با اشاره به نطق انتخاباتی احمدی‌نژاد مطرح شد؛

واعظی: آیا وضع مردم نسبت به چهارسال قبل بهتر شده‌است؟

مظلوم نمایی نوعی فرار از پاسخگویی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، بر اساس شرایط اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی موجود، بهبود شرایط نسبت به 4 سال گذشته را عملاً محل تردید دانست.

دکتر محمود واعظی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با اشاره به سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در نخستین نطق تلویزیونی انتخاباتیش اظهار داشت: «آقای احمدی‌نژاد، بیشتر به کلی‌گویی‌ پرداختند و مردم اثر ملموسی از دست‌آوردهایی که ایشان در اظهاراتشان از آن یاد کردند، در زندگی خود نمی‌بینند».

واعظی با بیان اینکه حال که پس از مدت‌ها آقای احمدی‌نژاد در قامت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده‌اند و سرانجام در موقعیتی برابر با سایر نامزدها، در صدد تعریف خود برآمده‌اند، باید دید که تا چه اندازه توقعات مردم را برآورده کرده‌اند، افزود: «علی‌رغم اینکه ایشان شب گذشته تاکید کردندکه نمی‌خواهند گزارش کار بدهند اما صحبت‌های ایشان به دلیل کلی‌گویی برای مردم ملموس نبود، زیرا مردم آن‌را در زندگی خود لمس نمی‌کنند».

وی گفت: «بی تردید صفاتی که ایشان درباه ملت بزرگ ایران به کار بردند، مورد قبول همگان است، اما باید پرسید که طرح این صفات،‌ چه ارتباطی با عملکرد دولت نهم دارد؟ بدیهی است که ملت ایران، ملتی بزرگ و پرافتخار است و دولت جمهوری اسلامی ایران هم به تبع آن، شان والایی دارد، اما نباید خود را با بزرگی دولت جمهوری اسلامی ایران یکسان پنداشت. بلکه باید برای این ملت بزرگ کارهای بزرگ انجام داد».

معاون اسبق وزارت امور خارجه سپس به استراتژی مظلوم نمایی که اخیرا توسط ستادآقای احمدی‌نژاد در پیش گرفته شده اشاره کرد و گفت: «ایشان در صحبت‌های انتخاباتی خود تلاش بسیاری کرد تا خود را مظلوم جلوه دهد، اما این استراتژی امروز هیچ اثربخش نیست».

وی افزود: «مردم نمی‌توانند باور کنند که امروز کاندیدایی که همه امکانات در خدمتش است و رقبای او به اشکال مختلف بهِ‌ویژه در صدا و سیما مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند، داعیه‌دار مظلومیت باشد. افکار عمومی نمی‌پذیرد فردی که قدرت را در اختیار دارد، داعیه مظلومیت داشته باشد. ودر هاله نورانیت و مظلومیت مدیریت ناکارآمد خود را قداست بخشد». 

واعظی با بیان اینکه در شرایط فعلی شائبه سوءاستفاده از اموال و امکانات دولتی برای تبلیغات و جذب آرا در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، افزود: «در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اقداماتی نظیر سفرهای استانی که با امکانات دولتی و با حمایت رادیو و تلویزیون انجام می‌شود، مصداق بارز یک کار تبلیغاتی است».

وی گفت: «علی‌رغم این شرایط نابرابر در عرصه تبلیغات، این سیاست مظلوم‌نمایی نوعی فرار کردن از پاسخگویی است».

عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به این سخن احمدی‌نژاد که شرایط 4 ساله گذشته را شرایطی سخت و توام با تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی دانسته،ادامه داد: «باید گفت که اگر ایشان شرایط سخت در 4 سال اخیر را پذیرفته‌اند بی‌تردید سیاست‌های خود ایشان عامل اصلی موثر در بروز آنها بوده و یا لااقل عملا حضور 4 ساله ایشان در راس دستگاه اجرایی، هیچ تاثیری بر بهبود شرایطی که به زعم ایشان برای کشور وجود داشته، نداشته است».

واعظی سپس این سوال را مطرح کرد که آیا سیاست‌های ایشان باعث این فشارها در 4 سال اخیر نشده است؟

معاون اسبق وزارت امور خارجه افزود: «نکته دیگری که در صحبت‌های شب گذشته آقای احمدی‌نژاد وجود داشت این بودکه ایشان یکی از دلایل آمدنشان به عرصه رقابت‌های انتخابات در سال 84 را "حفظ انقلاب" یاد می‌کردند، گفتند که "آمدم تا انقلاب را به مسیر درست برگردانم" گوبا انقلاب در طی این مدت‌ها یک محور و شاخص برای حرکت نداشته است»!

واعظی تصریح کرد: «در دوران امام راحل با درایت و رهبری ایشان هیچ‌گاه نگرانی از انحراف انقلاب اسلامی از مسیر اصلی خود وجود نداشت و پس از امام خمینی (ره) هم، مقام معظم رهبری با صلابت راه ایشان را ادامه داده‌اند. بنابراین طرح موضوع انحراف انقلاب، یک شعار خطرناک و انحرافی است. اینکه با وجود اقتدار کامل رهبری در نظام جمهوری اسلامی یک فرد خود را در جایگاهی قرار بدهد که حفظ انقلاب را منوط به در اختیار گرفتن سکان دستگاه اجرایی کشور بداند، بسیار تاسف‌آور و نگران‌کننده است».

عضو دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه،‌ سپس به یکی از ادعاهای مطرح شده در نطق تلویزیونی‌ شب گذشته مبنی بر قرار داشتن تعداد زیادی از کارخانجات در معرض ورشکستگی در هنگام آغاز به کار دولت نهم اشاره کرد و گفت: «ایشان بهتر بود گزارشی از وضعیت کنونی کارخانجات کشور ارائه می‌دادند. چرا ایشان آماری از تعداد کارخانه‌هایی که طی 4 سال اخیر به علت سیاست‌های نادرست دولت ایشان، به تعطیلی کشیده و ورشکست شده‌اند، اشاره نکردند».

وی همچنین به ارائه آمار اشتباه درباره بیکاری در کشور در نطق تلوزیونی شب گذشته اشاره کرد و گفت: «زمانی‌که دولت نهم بر سرکار آمد نرخ بیکاری 10.9 درصد بود، در حالی‌که این رقم اکنون به حدود 15 درصد رسیده‌است».

وی ادامه داد: «بعد از 4 سال آیااکنون مافیای نفت به سرانجامی رسیده است؟ نفتی که قرار بود بر سر سفره‌های مردم بیاید، کجاست»؟

واعظی گفت: «اکنون جای تعجب است اصل شعار آوردن پول نفت بر سر سفره ما مردم انکار می‌شود و بدون آنکه مردم بدانند بالاخره مافیای نفتی چه کسانی بودند و در کجا فعالیت می‌کردند،اکنون این موضوع به فراموشی سپرده شده‌است».

عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: «آیا غیر از این است که در این 4 سال بیکاری، تورم و واردات بی‌رویه افزایش پیدا کرده و به جای تحقق عدالت، برخی‌ فقیرتر شده‌اند»؟

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای رسمی واردات کشور در دوران آقای هاشمی 14 میلیارد و در دوران آقای خاتمی 21 میلیارد دلار بود، اما این رقم در دوره آقای احمدی‌نژاد به 57.5 میلیارد دلار سال رسیده‌است، تصریح کرد: «این که تصور کنیم با توزیع پول می‌توانیم کشور را اداره کنیم، تصور نادرستی است».

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی سپس به این ادعا که این دولت چند برابر دولت‌های گذشته کار کرده است اشاره کرد و گفت: «بر اساس چه مبنا و شاخصی این ادعا را مطرح می‌کنند؟ گزارشی که ایشان از وضعیت برخی شاخه‌های صنایع و معادن ارائه دادند با توجه به آشکار بودن فقدان اقدامات زیربنایی در این دولت بیشتر انسان را به یاد این ضرب‌المثل که دیگران کاشتند ما خوردیم، ما بکاریم تا دیگران بخورند می‌اندازد که متاسفانه در این دولت فقط به قسمت اول آن عمل شده است می‌اندازد».

وی گفت: «ایشان بهتر بود فهرستی از کارهای زیربنایی و مهمی که خود پایه‌گذار آن بوده و در حال تکمیل آن هستند ارائه می‌کردند نه اینکه نتایج کارهای زیربنایی دولتهای گذشته را به عنوان گزارش عملکرد دولت نهم مطرح کنندو اینک باید پرسید چرا سیاست‌های کلی نظام که مصوب مقام معظم رهبری است، اجرا نشده‌است»؟

واعظی سپس برخی از این سیاست‌ها را شامل سیاست‌های کلی اصل 44، کاهش حجم دولت، کاهش تورم، سپردن امور اقتصادی و زیربنایی به مردم دانست و گفت: «آیا دولت نهم به هدف اجرایی کردن 20 درصد از سند چشم‌انداز بیست‌ساله نائل آمده‌است»؟

معاون اسبق وزارت امورخارجه سپس با بیان اینکه اکنون که بر اساس شرایط اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی موجود، بهبود شرایط نسبت به 4 سال گذشته عملاً محل تردید است، گفت: «اینکه ما در این اوضاع شعار مدیریت جهان را مطرح کنیم از دو جهت قابل تامل دانست اول اینکه مدیریت جهان بدون اینکه کشوری خود را از لحاظ داخلی قوی کند امکان‌پذیر نیست، دوم اینکه جهان را با شعار نمی‌توان مدیریت کرد، مدیریت جهان به ابزارهایی نیاز دارد و در شرایطی کهه جز چند کشور مانند ونزوئلا و بولیوی با اکثر کشورهای دنیا روابط سردی وجود دارد، اساسا طرح موضوع، «اداره دنیا» موضوعیت ندارد».


واعظی تصریح کرد: «با شعار دادن و صحبت‌های احساسی مشکل مردم ایران حل نمی‌شود، مردم باید اثرات این شعارها را در زندگی 4 ساله‌شان می‌دیدند و تا زمانی که این احساس به‌وجود نیامده،اعتمادی در افکار عمومی به‌وجود نخواهد آمد».


واعظی در پایان یادآور شد: «این که ما طی 4 سال فقط برای توجیه خودمان، دولتهای گذشته را زیر سوال ببریم و حالا هم به یک باره بدون آنکه نتیجه ملموسی عاید ملت شده باشد، همه شعارهای 4 سال پیش را به فراموشی بسپاریم و بگوئیم بستری برای فتح قله‌ها فراهم شده، اصلاً کافی نیست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Denmark
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
2
سوال آقای محمود واعظی بسیار ساده و جوابش هم به همان سادگی‌ است: "نچ!"
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین