کد خبر: ۸۹۶۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۲

مرتضی بانک: بیانیه سعد آباد ننگین بود یا نشستن زیر نقشه خلیج عربی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اسبق وزارت امورخارجه می‌گوید: «تمامی تصمیماتی که در مورد موضوع هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی گرفته شده از ابتدا تا امروز بر اساس نظر جمعی بوده که به تایید رهبری رسیده و انجام شده است. بیانیه سعدآباد هم یکی از این موارد است».

مرتضی بانک به هم میهن می‌گوید: «در بیانیه سعدآباد به هیچ وجه موضوع تعلیق اجباری و دایمی مطرح نبود. در این بیانیه تعلیق، اختیاری و حداکثر تا یک سال پیش بینی شده بود، آن هم به این شرط که هر زمان جمهوری اسلامی تصمیم گرفت اختیار توقف تعلیق را داشته باشد اما متاسفانه با تبلیغات و شانتاژ موردی مطرح می‌شود که باعث وهن کلیت نظام است چون این بیانیه تصمیم یک شخص خاص نبود و به تایید مقامات عالی نظام رسیده بود». 

بانک می‌افزاید: «متاسفانه یکی از مشکلات اساسی دولت نهم نا آشنایی با برخی مفاهیم پایه‌ای سیاست، اقتصاد و حقوق بین الملل است. انتظار می‌رفت پس از آزمون و خطاهای پرهزینه، آقایان نسبت به این مفاهیم آشنایی بیشتری پیدا کنند اما مواضع اخیر رئیس دولت نشان داد که ایشان با گذشت سه سال و نیم هنوز به تفاوت عباراتی مانند تفاهم‌نامه، موافقت نامه، یادداشت تفاهم، پروتکل و بیانیه وقوف ندارند و نمی‌دانند هرکدام از این‌ها در عرف بین الملل دارای بار حقوقی مخصوص به خود هستند. وقتی هم رییس یک دولت تفاوت بین قرارداد و بیانیه را نداند طبیعی است که متوجه نکات ظریف و حساسی که در هر یک از این موضوعات وجود دارد، نباشد». 

عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تاکید می‌کند: «بیانیه سعد آباد همانطور که مشخص است بیانیه بود نه قرارداد و از رئیس دولت انتظار نمی‌رود موضوعاتی مطرح کند که جنبه تبلیغاتی و عوام گرایانه دارد و برای انتقال موضوعی که واقعیت نیست از آن استفاده کند».

مرتضی بانک می‌گوید: «به نظر می‌رسد مسوولان دولت نه آن بیانیه را ملاحظه کردند و نه به مفاد بیانیه وقوف دارند و صرفاً به عنوان یک موضوع تبلیغاتی در زمان انتخابات از این موضوع استفاده ابزاری می‌کنند». 

رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در ادامه به اتفاقاتی که در دوره دولت نهم رخ داد اشاره می‌کند اتفاقاتی که به گفته او برای کشور ما نامناسب و در سیاست خارجی آثار وحشتناک منفی بسیار داشت مانند قضیه دستگیری ملوانان انگلیسی و یا شرکت احمدی‌نژاد در اجلاس کشورهای حاشیه خلیج فارس و اجلاس دوربان 2».

بانک می‌گوید: احمدی‌نژاد در اجلاس منطقه‌ای شرکت می‌کند و در آن اجلاس که به عنوان کشورهای حاشیه خلیج فارس است زیر نقشه‌ای می‌نشیند که در آن عنوان کشورهای خلیج عربی نوشته شده اما ایشان هیچ احساس نگرانی نمی‌کند. این برای ما ننگین است یا موضوعاتی که در سطح مقامات عالی نظام مطرح و تایید می‌شود»؟

او تاکید می‌کند: «در این اجلاس بیانیه ای صادر می‌شود که بخشی از سرزمین ایران را متعلق به امارات می‌داند اینجاست که این سوال به اذهان متبادر می‌شود که چرا سیاست خارجی این دولت این‌گونه بی محابا به منافع ملی ما، عزت ما و غرور ملی ما صدمه وارد می‌کند و پاسخگو نیست». 

عضو دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه همچنین به قضیه دستگیری ملوانان انگلیسی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ملوانان انگلیسی را به عنوان اینکه جاسوس هستند دستگیر می‌کنند و بعد از هشدار وزارت خارجه انگلیس موضوع بلافاصله عکس می‌شود و پس از پذیرایی کامل، توسط رئیس دولت به آنها مدال داده می‌شود و لباس پوشانده می شود و آزاد می‌شوند اما در هواپیمایی که آنها را از فرودگاه تهران به لندن منتقل می‌کند لباس‌ها را در می آورند ودر فرودگاه لندن علیه ایران صحبت می‌کنند. این کار ننگین است یا بیانیه‌ای که به تایید مقامات عالی نظام رسیده است»؟

او در ادامه به اجلاس دوربان 2 اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در هیچ زمانی هیچ مقام عالی دولت حاضر نیست در اجلاسی شرکت کند که به او اهانت شود و یا گوجه به سوی او پرت کنند و یا اینکه مقامات حدود 40 کشور هنگام سخنرانی او اجلاس را ترک کنند. با این شرایط اساساً چه ضرورتی داشته که در سطح رئیس جمهور در این اجلاس شرکت کنیم و شرایط منفی را برای کشور به وجود بیاوریم که هر ایرانی که این صحنه را می‌بیند از خجالت عرق بریزد؟ این ننگین است یا بیانیه‌ای که در سطح عالی کشور تایید شده است»؟ 

معاون وزیر امورخارجه در دولت خاتمی تاکید می‌کند: «با این گونه اقدامات عزت ملی، اقتدار ملی و غرور ملی ما دچار خدشه شده اما می‌خواهند آن را به نقطه دیگری منتقل کنند اما ملت ایران فهیم هستند و این نکات را از ذهن دور نمی‌کنند و می‌دانند ضعف کجاست».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین