کد خبر: ۸۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا

فینال رویایی در شهر چاقوکش‌ها

بارسلونا – منچستر یونایتد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه ورزش: دو تیم بارسلونا و منچستر یونایتد امشب دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا را برگزار خواهند کرد تا فاتح رقابت‌های این فصل مشخص شود. این دیدار در ورزشگاه المپیک شهر رم برگزار می‌شود و طرفداران دو تیم به «شهر ابدی» آمده‌اند تا تیم محبوبشان را تشویق کنند.

منچستر یونایتد سال گذشته توانست با پیروزی مقابل چلسی در فینال، قهرمان این رقابت‌ها شود. از سال 1992 که لیگ قهرمانان در قالب جدید شکل گرفت، تا حالا هیچ تیمی نتوانسته برای دو سال پیاپی قهرمان شود.

بارسلونا به دنبال کسب سومین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان است و منچستر یونایتد چهارمین قهرمانی خود را جستجو می‌کند. دو قهرمانی پیشین یونایتد با هدایت «سر الکس فرگوسن» بوده و او اگر بتواند این بار هم اروپا را فتح کند به همراه «باب پیسلی» مربی سابق لیورپول پرافتخارترین مربی باشگاهی اروپا خواهد شد. او همچنین با کسب این عنوان دومین مربی پیری خواهد شد که قهرمان اروپا شده.

نکته جالب، تفاوت سنی مربیان دو تیم است. فرگوسن 67 سال دارد و گواردیولا 38 ساله است و حکم پسر او را دارد. وقتی فرگوسن برای اولین بار مربی یک تیم شد، گواردیولا تازه ماه‌های اول مدرسه خود را می‌گذراند.

هر دو تیم به انجام بازی‌های هجومی و نمایشی شهرت دارند و دوست دارند مالکیت توپ بالایی داشته باشند و این بازی را جذاب می‌کند. نکته جذاب دیگر درباره این بازی این است که بسیاری این دیدار را رویارویی «لیونل مسی» و «کریستیانو رونالدو» می‌دانند. این دو نفر به عنوان بهترین بازیکنان حال حاضر دنیا شناخته می‌شوند و هر دو در این دیدار به میدان خواهند رفت تا توانایی‌هایشان را به رخ بکشند. این دو نفر قبل از بازی از هم تعریف کرده‌اند.

دو تیم از حضور رونالدو و مسی استفاده خواهند کرد ولی غایبان سرشناسی نیز دارند. «جوزپ گواردیولا» مربی بارسلونا سه مدافع اصلی خود را در اختیار ندارد. «رافائل مارکس» در دیدار رفت نیمه‌نهایی مقابل چلسی مصدوم شد و سه ماه از میادین دور خواهد بود. «دانیل آلوس» مدافع راست بارسلونا در دیدار برگشت کارت زرد گرفت و چون یک اخطار داشت از حضور در این دیدار محروم می‌شود و «اریک آبیدال» مدافع چپ بارسلونا هم با دریافت کارت قرمز فینال را از دست داد.

در غیاب این سه نفر، احتمالا «سیلوینیو» مدافع 35 ساله برزیلی در سمت چپ قرار می‌گیرد و «کارلس پویول» در سمت راست خط دفاعی جای آلوس را خواهد گرفت. در مرکز خط دفاعی «جرارد پیکه» قرار دارد و مشخص نیست زوج او «یحیی توره» خواهد بود یا «مارتین کاسرس» جوان. در صورتی که توره به عقب بازگردد، جای خالی او را در خط میانی «سرخیو بوسکتس» 20 ساله پر خواهد کرد.

«سر الکس فرگوسن» سرمربی منچستر یونایتد هم احتمالا دو غایب خواهد داشت. او «دارن فلچر» را به دلیل دریافت کارت قرمز در دیدار قبلی ندارد و احتمالا «اندرسن» برزیلی را به جای او به میدان خواهد فرستاد. همچنین «ریو فردیناند» مدافع منچستر مصدوم است و شاید نتواند در این دیدار به میدان برود.

با این که گواردیولا سه مدافع خود را در اختیار ندارد، اما از بازگشت «آندرس اینیستا» و «تیری آنری» بی‌تردید خوشحال خواهد بود. این دو نفر از بازیکنان کلیدی بارسا در این فصل بوده‌اند. هر دو مدتی مصدوم بودند و مشخص نبود در این دیدار بازی خواهند کرد یا نه، اما گفته می‌شود هر دو می‌توانند از ابتدا در ترکیب ثابت بارسلونا قرار بگیرند.

دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان هم به مصاف هم رفتند. در آن هنگام «فرانک ریکارد» مربی بارسلونا بود. دو دیدار رفت و برگشت دو تیم با حملات بارسا و دفاع یونایتد همراه بود و سرانجام با تنها گل پل اسکولز در طول 180 دقیقه با نتیجه یک بر صفر به سود منچستر یونایتد به پایان رسید. کارشناسان امیدوارند این بار بازی دو تیم مانند فصل قبل نباشد، هر چند که بسیاری، از جمله لیونل مسی بر این باورند که فینال فرق دارد و دو تیم بازی جذابی را به نمایش خواهند گذاشت.

دو تیم خاطراتی متفاوت از ورزشگاه المپیک رم دارند. گواردیولا یک فصل را در تیم رم بازی کرد و منچستر یونایتد هم در آخرین باری که در این ورزشگاه به میدان رفت توانست رم را دو بر صفر شکست دهد. آنها یک سال پیش‌تر مقابل رم در این ورزشگاه دو بر یک باختند ولی در بازی برگشت در اولدترافورد با نتیجه مشهور هفت بر صفر پیروز شدند.

در هر حال، انتخاب شهر رم برای میزبانی این رقابت با انتقادات گسترده‌ای روبه‌رو بوده و منتقدان رم را «شهر چاقوکش‌ها» نام نهاده‌اند. آمار خشونت در رم بالاست و بدتر از آن، طرفداران تیم‌های رم و منچستر یونایتد به دلیل بازی‌های گذشته دو تیم دشمنی عجیبی با هم دارند. این ممکن است باعث شود رمی‌ها طرفدار بارسلونا باشند و این تیم را تشویق کنند.

در هر حال، 90 دقیقه زیبا و جذاب پیش روی تماشاگران و کارشناسان قرار دارد. در انتها باید دید آیا مسی و رونالدو می‌توانند بازی را به سود تیم خودشان به پایان ببرند، یا این که سرنوشت دیگری در انتظار دو تیم است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین