کد خبر: ۸۹۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۵

رضایی: قانون حقوق شهروندی من 500 ماده دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن رضایی در نشست سازمان‌های جامعه مدنی ایران که شب گذشته (سه‌شنبه) برگزار شد با تاکید بر اینکه حرکت جمعی چه به صورت یک جنبش و چه به صورت یک ائتلاف امر ضروری است، خطاب به حاضرین دراین نشست گفت: «اگر دولت را به دست گیرم شما را تقویت خواهم کرد». 

کاندیدای دهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه با بیان این اعتقاد که دولت باید روز به روز محدود‌تر و کوچک‌تر شود، گفت:‌ «اینکه هر کسی باید بر روی صندلی‌ خودش قرار گیرد وقتی دولت هم صندلی مردم و هم صندلی خود را اشغال می‌کند نتیجه‌ای بهتر از اینکه می‌بینید به وجود نخواهد آمد، اما اگر قرار باشد که مردم بر روی صندلی خود قرار بگیرند این امر بدون انسجام محقق نخواهد شد».

وی با بیان اینکه چنین انسجامی باید با محیط فرهنگی جامعه ما سازگار باشد، اظهار کرد: «ما تا نتوانیم آزادی و دموکراسی را بومی کنیم صرفا در حد شعار روشنفکری باقی خواهیم ماند و اصلا زمانی دموکراسی و آزادی در ایران به سرنشست که با فرهنگ و مقتضیات بومی ما ترکیب شد که این هم شاهکار امام بود و ایشان توانستند بین پیشرفت‌های مدرن و اسلام پلی بزنند و این دو را با یکدیگر سازگار کنند».

رضایی در ادامه با بیان اینکه امروز آزادی و دموکراسی در ایران یک نهاد است، گفت: «اگر بخواهیم جامعه مدنی را نیز تبدیل به یک نهاد کنیم باید آن را با محیط بومی خود تئوریزه سازیم و در این راستا اقدامات عملی انجام دهیم. چنانچه ضرورت وجود قوانین لازم است».

رضایی قانون حقوق شهروندی را در این راستا یکی از طرح‌های مورد نظر خود عنوان و اظهار کرد:‌ «این قانون که 500 ماده خواهد داشت را در مجلس به تصویب می‌رسانیم و بعد آن را به تمام کارگزاران نظام از جمله نیروهای اطلاعاتی، قضایی، انتظامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش خواهیم داد و پس از آن معتقدیم که کمیته‌ی نظارت پرقدرتی که در راس آن باید رییس‌جمهور قرار داشته باشد این روند را نظارت می‌کند».

وی همچنین تاکید کرد: «اگر جامعه‌ مدنی در ایران با اخلاق پیوند نخورد سرنوشتی را پیدا خواهد کرد که در دوم خرداد شاهد آن بودیم؛ چرا که جامعه‌ی مدنی در حادثه‌ی دو خرداد بیشتر به صورت یک آرزو مطرح شد و بیشتر از اینکه بخواهد یک فرآیند اجرایی و عملیاتی به خود بگیرد یک آرمان‌خواهی بود. بنابراین جامعه‌ مدنی و اخلاق حتما باید با هم ترکیب شود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: «اعتقاد ندارم که رییس‌جمهور در همه‌ی مسائل از مسائل تئوریک و فلسفی تا مباحث مربوط به مرجعیت و دین و مردم وارد شده و توهمی او را بردارد که طی آن باید در همه‌ی امور دخالت کند».

وی گفت: «من به عنوان خادم روشنفکران به آنها کمک می‌کنم که مساله‌ی جامعه‌ی مدنی را هم در تئوریک و هم در عمل پیگیری کنند».
رضایی همچنین در حاشیه‌ی این نشست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فضا را برای اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 به وجود خواهیم آورد، گفت: «ما سعی می‌کنیم که وزرای‌مان افرادی باشند که به سیاست‌های اصل 44 اعتقاد داشته باشند و خود من نیز نظارت می‌کنم که رفتار حکومت و دولت در عمل بر اساس سیاست‌های اصل 44 باشد».

وی همچنین در ادامه به بیان اعتقادات خود به جامعه‌ مدنی پرداخت و گفت: «به نظر من جامعه‌ی مدنی هم در تئوری و هم در عمل نیازمند بازنگری است. همانند بحث آزادی و دموکراسی که با بازنگری که حضرت امام داشتند توانستیم این دو را در کشور نهادینه کنیم».

وی افزود: «اقدامات جدی دولت‌ها برای تحقق این ظرفیت خوب اجتماعی می‌تواند تفاهم ملی را بین دولت‌ و مردم ارتقا دهد».

رضایی همچنین گفت: «قبل از اینکه تصمیم به حضور در عرصه‌ رقابت‌های ریاست جمهوری بگیرم به این امر اعتقاد داشتم ولی اعتقاد من با آقایان دیگر کمی تفاوت دارد من جامعه‌ی مدنی را نمی‌خواهم به صورت شعاری دنبال کنم و معتقدم که این امر باید با فرهنگ ملی بازتعریف شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین