کد خبر: ۸۹۷۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
فرهنگ غلط ترقه‌بازی ایرانی نیست

آماده‌باش کادر درمان برای چهارشنبه سوری

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از دو هفته پیش دستورالعمل مربوط به چهارشنبه سوری به همه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ابلاغ شده است و به همین منظور همه کادر درمانی و بیمارستانی در سراسر کشور برای موضوع رخدادهای چهارشنبه آخرسال به صورت آماده‌باش هستند.
آماده‌باش کادر درمان برای چهارشنبه سوری
آفتاب‌‌نیوز :

سعید کریمی درباره اقدامات این معاونت برای چهارشنبه آخرسال در وزارت بهداشت افزود: در همین راستا پزشکان و معاونان درمان در بیمارستان‌های اصلی تروما در سراسر کشور حضور دارند و ستادها برای انتقال بیماران از بیمارستانی به بیمارستان دیگر هم فعال هستند.

وی ادامه داد: چهارشنبه آخرسال یک جشن باستانی است که باید با شادی برگزار شود اما ترقه‌بازی و انفجارهایی که سال‌های اخیر اضافه شده مصیبت‌هایی برای ما ایجاد می‌کند. هرساله تعداد زیادی آسیب چشم، دست و سوختگی داریم.

کریمی اظهار داشت: اما همه می‌دانند که در وقایع چهارشنبه سوری پیشگیری مقدم بر درمان است. نباید بگذاریم فرزندان ما خودشان را در معرض آسیب قرار دهند آن زمان چاره‌ای برای درمان آنها بیاندیشیم زیرا چشمی که بر اثر این انفجارها آسیب می‌بیند دیگر هیچگاه چشمی برای فرد حادثه‌دیده نخواهد شد. حتی اگر فرد آسیب‌دیده کودک باشد که مصیبت بزرگی برای آن فرد به بار خواهد آورد.

وی اضافه کرد: اگر دست یکی از افراد آسیب‌دیده قطع شود و یا معلولیتی ایجاد شود جبران‌ناپذیر خواهد بود که این موضوع باید قبل از واقعه چاره‌اندیشی شود.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: متاسفانه از ابتدای اسفند تاکنون ۶ مورد فوتی و ۱۸۱ مورد آسیب‌دیده بر اثر استفاده از موادمحترقه در کشور را شاهد بودیم که این خیلی ناگوار است چرا هموطنان ما جان خود را به خاطر یک فرهنگ غلط از دست بدهند. فرهنگی که ایرانی نیست و سال‌های اخیر به خاطر حضور سودجویانی در زمینه فروش موادمحترقه به کشور ما اضافه شده است.

وی از والدین خواست که اجازه ندهند که فرزندان سراغ اینگونه فعالیت‌های خطرناک بروند و همان جشن باستانی و سنتی چهارشنبه سوری را برگزار کنند که یک جشن خوب و شادی است.

هرساله سه‌شنبه آخرسال مصادف با آیین سنتی چهارشنبه سوری در ایران است که چندین سال است به دلیل ورود موادمحترقه مشکلاتی را برای کودکان و نوجوانان به وجود می‌آورد.

براساس آخرین آمارهای سازمان اورژانس کشور ، از ابتدا تا ۱۵ اسفند سال جاری ۶ مورد فوتی و ۱۸۱ مورد آسیب‌دیده براثر استفاده از موادمحترقه در کشور شناسایی شدند که در این مدت ۱۵ مورد قطع عضو، ۶۷ موردآسیب به چشم و ۸۵ مورد سوختگی به ثبت رسیده است.

آمارهای سازمان اورژانس کشور نشان می‌دهد که ۷۴ درصد آسیب‌دیدگان افراد زیر ۱۸ سال و ۲۳ درصد از مصدومان نیز عابران پیاده هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین