کد خبر: ۸۹۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۲

بازگشت رکسانا به صحنه؛ این بار اما پر سر و صداتر؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که حدود دو هفته از خروج رکسانا صابری از تهران می‌گذرد و این خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی طی مدت مزبور هیچگونه اظهارنظری درباره دوران بازداشت خود نداشته است؛ انتشار دو مصاحبه پیاپی از وی ابعاد تبلیغاتی این پرونده جنجالی را وارد فاز تازه‌ای کرد.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ با آن که رکسانا صابری طی دو هفته گذشته از ارایه هرگونه توضیح درباره ابعاد پرونده و دوران بازداشتش خودداری کرده و حتی پرسش‌های خبرنگاران در جریان ملاقات روز چهارشنبه خود با هیلاری کلینتون را بی‌پاسخ گذاشته بود؛ انتشار دو مصاحبه متوالی از وی رنگ و بوی تازه‌ای را به ابعاد تبلیغاتی این پرونده جنجالی بخشید.

صابری در این دو مصاحبه جداگانه که روز جمعه توسط رادیو سراسری آمریکا [NPR] و شبکه تلویزیونی صدای آمریکا [VOA] پخش شد؛ تقریباً همان مسایلی را مطرح کرد که حدود دو سال قبل نیز از زبان ملوان زن بریتانیایی شنیده شده بود. همان ملوان انگلیسی‌ای که به همراه مردان همرزمش در خلیج فارس بازداشت و پس از جنجال تبلیغاتی رسانه‌های غربی، تخریب وجهه ایران و اولتیماتوم تونی‌بلر، با دستور آقای احمدی‌نژاد آزاد شد. به هر حال، نکات مورد ادعای رکسانا صابری شباهتی غیرقابل انکار به محورهای اصلی اظهارات آن زن بریتانیایی داشت که تا مدت‌ها زمینه حمله تبلیغاتی به جمهوری اسلامی را فراهم کرد: «فشارهای روانی، شکنجه‌های روحی، تهدیدات بازجویان و نهایتاً اعترافات اجباری»!

صابری در گفتگو با راديو سراسری آمريکا که اولین مصاحبه جدی وی با رسانه‌ها پس از خروج از ایران محسوب می‌شد؛ ادعا کرد که در دوران بازداشت در زندان اوین تحت «فشار و شکنجه روانی» قرار گرفته و بازجویان با این فشارها وی را مجبور به اعترافات دروغین کرده‌اند.

وی اظهار داشت که در روزهای اول، چهار بازجو او را با چشمان بسته و رو به ديوار بازجویی کردند و تنها پس از ۱۱ روز به او اجازه داده شده است که به پدرش تلفن کند. این خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی همچنین ادعا کرد که بازجویان او را مجبور کرده بودند به پدرش بگويد محل بازداشتش را نمی‌داند و به دليل خريد شراب دستگير شده است.

رکسانا صابری در ادامه تاکید کرد که مأموران امنیتی او را «تهديد» کردند که اگر به جاسوسی اعتراف نکند، به ۱۰ تا ۲۰ سال زندان محکوم خواهند شد.

وی همچنین مدعی شد: بازجويان بارها من را به مجازات اعدام تهديد کردند و من برای این که زنده بمانم، زیر فشارها مجبور شدم به اتهام جاسوسی اعتراف کنم.

وی با آن که تصریح کرد که مورد شکنجه فیزیکی قرار نگرفته؛ با این حال یادآور شد که تحت فشارها و شکنجه‌های شدید روانی قرار داشته است.

رکسانا در ادامه گفت: «البته من بعداً اعترافاتم را پس گرفتم و اين موجب خشم دادستان شد. دادستان به جای اينکه من را آزاد کند پرونده‌ام را به دادگاه فرستاد و من به ۸ سال زندان محکوم شدم.»

صابری درباره بولتن محرمانه‌ای که ظاهراً در منزل وی پیدا شده است نیز چنین گفت: «اين بولتن را در يک مرکز مطالعاتی دولتی ديدم و آن را کپی کردم. البته اين مدرک محرمانه نبود و مهر محرمانه نداشت. مطالب آن نیز قبلاً بارها منتشر شده بود».

وی در پایان این مصاحبه وعده داد که به زودی؛ مسایل بازداشت و مشاهدات چند ماهه خود در زندان اوین را به شکل یک کتاب منتشر خواهد کرد.

رکسانا صابری ساعاتی پس از گفتگو با رادیو سراسری آمریکا؛ با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا نیز به گفتگو پرداخت و در این گفتگو از «فشارهای روانی فوق‌‌العاده» بر خود در دوران زندان خبر داد.

وی در این گفتگو نیز ادعا کرد که «بازجویان او را تهدید کرده بودند اگر اعتراف نکند ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شده یا حتی اعدام شود»!

صابری همچنین تاکید کرد که در آن زمان «وحشت زیادی» داشته است.

وی در بخش دیگری در این گفتگو، اخبار مربوط به اعتصاب غذای خود در زندان اوین را تایید کرد و با نادرست دانستن اظهارات مقامات مسئول ایرانی از جمله سخنگوی قوه قضائیه که اعتصاب غذای او را به صراحت تکذیب کرده بودند [+] یادآور شد که به دلیل همین اعتصاب غذا مدتی را زیر سرم بوده است.

رکسانا در پایان از «تمام کسانی که در داخل و خارج از ایران او را مورد پشتیبانی قرار دادند» تشکر کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۹
0
0
از كجا معلوم كه دروغ گفته است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین