آفتابنیوز : آفتاب: برنامههای میرحسین موسوی برای تحقق دولت الکترونیک اعلام شد.
به گزارش آفتاب، متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
در جهان کنونی شاهد تحولی عظیم به نام انقلاب انفورماتیک هستیم که اطلاعات یعنی گرانسنگترین سرمایه ملل، از انحصار وابستگان به قدرت، خارج و به طور برابر در اختیار همگان قرارگرفته است.
پس از پایان جنگ تحمیلی و در دو مقطع سالهای نخست دهه هفتاد و سپس در ابتدای دهه هشتاد خیزشی برای بهکارگیری این فنآوری در کشور ما ایجاد شد که خیزش اول به دلیل اتکاء بیش از حد به شرکتهای دولتی و توجه نکردن به بخش خصوصی و خیزش دوم نیز با روی کارآمدن دولت نهم ابتر ماند.
دولت الکترونیک نقش مؤثری در کاهش بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم دارد:
ـ اقتصاد ایران هر ساله 4 تا 6 درصد رشد دارد. دولت باید برای افزایش و حتی تداوم این رشد خدمات خود را افزایش دهد اما به دلیل کمبود بودجه در ارائه خدمات بیشتر با مشکل روبهرو است.
تعداد شرکتها هر ساله افزایش مییابد و نیازمند انبوهی از خدمات است. صادرات غیرنفتی نیازمند خدمات بیشتر و بهتر گمرکاند، حال آن که دولت نمیتواند کارمندان و تعداد گمرکات خود را افزایش دهد. دولت الکترونیک راهکار مؤثر برای افزایش خدمات دولت است.
ـ نظام اداری ایران بسیار کند است. به طور مثال گرفتن مجوز از شهرداری و وزارت نیرو برای تاسیس یک کارگاه بیش از 500 روز طول میکشد. مردم برای گرفتن مفاصا حساب از تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی مجبور به مراجعه مستقیم و صرف زمان زیادی هستند. رسیدگی به یک پرونده در دادگاهها در بسیاری از موارد بیش از دو سال طول میکشد. با دولت الکترونیک بخشی از این مشکل را میتوان حل کرد.
ـ ارزش معاملات دولتی در ایران به 30 درصد تولید ناخالص داخلی میرسد. دولت الکترونیک در کاهش امکان بروز فساد در این معاملات نقش مؤثری دارد.
ـ عدالت مالیاتی در ایران وجود ندارد. افراد متوسط و آنان که در اقتصاد رسمی فعالیت میکنند، بیش از ثروتمندان فعال در اقتصاد غیررسمی مالیات میپردازند. میزان مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران حدود 6 درصد و در کشورهای مشابه ما 13 درصد است. با دولت الکترونیک میتوان گامهای مفیدی در جهت برقراری عدالت مالیاتی برداشت.
ـ یکی از لوازم مهم ساماندهی به کشاورزی کشور صدور سالانه 350 هزار سند مالکیت برای کشاورزان ایرانی است. سند مالکیت قدرت وامگیری آنان را افزایش میدهد، داراییهای آنان را با ارزشتر میکند و موجب کاهش اختلاف میان آنان میشود. دولت الکترونیک میتواند به این تقاضای کشاورزان پاسخ دهد.
ـ مردم سالانه 250 تا 300 هزار شکایت علیه سازمان تامین اجتماعی اقامه میکنند. رسیدگی شفاف و عادلانه به این شکایات با دولت الکترونیک بسیار آسانتر است.
ـ بسیاری از مشکلات بهداشت و درمان کشور با دولت الکترونیک قابل حل است. اگر هر ایرانی یک پرونده الکترونیک درمانی داشته باشد که مراجعات تشخیصی و داروهای مصرفی او در آن ثبت شده باشد، میتوان سیر و فراوانی بیماریها در کشور، اثربخشی داورها، کیفیت بیمارستانها و مسیر درمان پزشکان را ردیابی کرد.
ـ تجارت الکترونیک در سایر کشورها موجب افزایش 20 درصدی درآمد کشاورزان شده است. در کشور ما نیز باید دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک را در همه بخشها از جمله بخش کشاورزی محقق کنیم.
ـ دولت و شرکتهای دولتی سالانه 20 درصد تولید ناخالص داخلی را سرمایهگذاری میکنند. با دولت الکترونیک میتوان بازدهی این سرمایهگذاری را افزایش داد.
ـ در ایران آماری از ساختمانهای دولتی وجود ندارد و هر ساله هزینههای سرسامآوری صرف گسترش و نگهداری این ساختمانها میشود. به کمک دولت الکترونیک میتوان از این روند جلوگیری کرد.
ـ تمرکز امور اداری در پایتخت زندگی را برای همه مردم ایران سخت کرده است. به کمک دولت الکترونیک میتوان به سمت تمرکززدایی اصولی حرکت کرد.
ـ دولت الکترونیک بار ترافیکی درون شهرهای ایران را کاهش میدهد.
ـ با دولت الکترونیک میتوان از مراجعه مستقیم مردم به ادارات و سردرگمی آنان جلوگیری کرد.
ـ نظام اداری الکترونیکی هزینه تولید همه فعالیتها را در کشور کاهش میدهد، زیرا هزینه کسب اطلاعات از همه بازارها را کاهش میدهد.
یکی از مهمترین وظایف هر دولتی تحویل خدمات عمومی به شهروندان، بنگاههای اقتصادی و سایر سازمانها و مؤسسات موجود در جامعه است. اگر دولتی به طور مداوم مراحل و سلسه مراتب تحویل این خدمات را بازسازی و اصلاح نکند، تحویل این خدمات به خصوص در جوامع پیچیده امروزی روز به روز برای دولت سختتر میشود. نتیجه این اصلاح نشدن ساختارهای حکومتی، ناکارآیی ارائه خدمات دولتی است که موجب میشود هزینه ارائه این خدمات هم برای دولت و هم برای شهروندان بالا رفته و فساد مالی در ساختار دولت، مثلا از طریق پرداخت رشوه برای انجام شدن سریعتر کارها، افزایش یابد.
دولت دهم تمام اهتمام خود را بکار خواهد برد تا عقبماندگیهای ساختاری کشور را با بهرهگیری از امکانات علمی ـ فنی کشور، توانمندیهای شرکتهای بخش خصوصی و جوانان و نخبگان فعال حوزه فنآوری اطلاعات جبران کند.
رئوس برنامهها 1ـ توجه ویژه به محوریت فنآوری اطلاعات در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به منظور ارتقای بهرهوری و رشد اقتصادی و ابزار توسعه
2ـ توسعه بسترهای دسترسی به ارتباطات و اینترنت؛ از طریق:
1ـ2ـ فراهم کردن امکان دسترسی رایگان آحاد مردم به اینترنت از طریق خطوط تلفن در سراسر کشور
2ـ2ـ ارائه خدمات اینترنت پرسرعت برای کلیه کاربران اعم از خانگی و غیرخانگی
3ـ عملی کردن آرمان تکریم ارباب رجوع وکرامت انسانی شهروندان با حمایت همه جانبه از عرضه خدمات اداری، تجاری، بانکی و اجتماعی در محیط اینترنت
4ـ تغییر رویکرد به مقوله فیلترینگ در اینترنت به منظور تأمین آزادی بیان و حفظ حریم شخصی افراد و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، بارور ساختن نوآوری جوانان و نخبگان و به ویژه توسعه شبکههای اجتماعی، گروههای مجازی و نهضت وبلاگنویسی که نقش مهمی در افزایش سهم خط فارسی و تولید نوآوری در محیط سایبر داشته است.
5ـ فراهم کردن فرصت برابر برای آحاد مردم در دسترسی و استفاده از اطلاعات و دادههای موجود در بخشهای مختلف دولت از طریق پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی که به مثابه یک ثروت ملی است.
6ـ توسعه اشتغال دانشمحور از طریق حمایت از تبدیل فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی سنتی به فعالیتهای فنآورانه
7ـ زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی از طریق کمک به اشاعه آن در محیط دیجیتال
8 ـ استفاده از دانش و تجربیات جهانی با توسعه روابط بینالملل و همچنین جلب مشارکت نخبگان ایرانی خارج از کشور.
9ـ تقویت نهادها و بنیان علمیـپژوهشی کشور و ارتقای صنعت فنآوری اطلاعات ایران در عرصه رقابت جهانی.
راهبردها الف: توجه ویژه به محوریت فنآوری اطلاعات در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به منظور ارتقاء بهرهوری و رشد اقتصادی و ابزار توسعه با:
1ـ به اجرا گذاردن برنامه جامع توسعه کاربری فنآوری اطلاعات در کشور با استفاده از تجارب و سابقه امر در کشور و با رویکرد کاهش هزینههای استفاده از اینترنت به خصوص استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت و گسترش استفاده عمومی از آن در سطح جامعه
2ـ اختصاص اعتبار مناسب و درصدی از بودجه سالانه دستگاههای دولتی برای به کارگیری فنآوری اطلاعات و ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و مقرراتی و ....
3ـ ساماندهی و بازآرائی نهاد راهبری فنآوری اطلاعات کشور با رویکرد استفاده از نهادهای موجود و تقسیم وظیفه ملی به منظور هماهنگی در تدوین برنامه و اجرا و نظارت بر فعالیتهای حاکمیتی در حوزه فنآوری اطلاعات
4ـ ساماندهی ساختار مناسب به منظور ایفای وظایف حاکمیتی اعم از سیاستگذاری و تنظیم مقررات با رویکرد واگذاری وظایف اپراتوری به بخش خصوصی و تعاونی
ب: توسعه بسترهای دسترسی به ارتباطات و اینترنت با:
5ـ استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود دستگاههای دولتی و عمومی کشور در حوزه خدمات شبکه زیرساخت به منظور ایجاد فضای رقابتی درارائه خدمات انتقال شبکههای ارتباطی با تدوین مقررات مناسب
6ـ تقویت و تکمیل زیرساختهای ارتباطی موجود کشور با استفاده از توان بخش خصوصی و تعاونی به منظور تامینِِ ارتباطات پرظرفیت برای کلیه کاربران
7ـ ایجاد هاب منطقهیی اینترنت با استفاده بهینه از ظرفیتهای اتصالات بینالملل و تامین مسیرهای پشتیبان با استفاده از توان بخش خصوصی
8 ـ به منظور بسط عدالت و توانمندسازی عموم جامعه ضوابط و مقررات جدید برای ایجاد رویههای نو در بازار خدمات مخابرات و اطلاعرسانی کشور تدوین باید شود.
ج : عملی کردن آرمان تکریم ارباب رجوع و کرامت انسانی شهروندان با حمایت همه جانبه از عرضه خدمات اداری، تجاری، بانکی و اجتماعی در محیط اینترنت با:
9ـ ایجاد پایگاههای داده اینترنتی توسط دستگاههای اجرایی
10ـ الزام دستگاههای دولتی در ارائه خدمات خود به صورت الکترونیکی
د: تغییر رویکرد به مقوله فیلترینگ در اینترنت به منظور تأمین آزادی بیان و حفظ حریم شخصی افراد با:
11ـ بازتعریف نقش و جایگاه دولت در بخش فنآوری اطلاعات کشور با تاکید بر حفظ حریم خصوصی و تامین امنیت ارتباطات افراد و آزادی بیان
12ـ تدوین ضوابط و مقررات شفاف با تعیین سیاستها، مصادیق و اولویتهای مد نظر کشور در حوزه فیلترینگ با قابلیت پیگیری و نظارت آنها از سوی کاربران و نهادهای صنفی
ه: فراهم کرددن فرصت برابر برای آحاد مردم در دسترسی؛ با:
13ـ پیگیری تصویب لایحه جریان آزاد اطلاعات
14ـ در اختیار قرار دادن اطلاعات غیرامنیتی دستگاههای دولتی برای استفاده عموم مردم و پژوهشگران و شرکتهای خصوصی در قالب ایجاد بانکهای اطلاعاتی
و: توسعه اشتغال دانشمحور از طریق حمایت از تبدیل فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی سنتی به فعالیتهای فنآورانه با:
15ـ فروش سهام شرکتهای دولتی در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات مطابق با قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی به منظور افزایش بهرهوری و ایجاد زمینه برای به کارگیری بخش خصوصی و تعاونی و توسعه اشتغال
16ـ تامین نیازمندیهای پژوهش و نوآوری و حمایت از فعالیتهای فنآورانه با ایجاد زمینههای تشویقی مادی و معنوی
ز: زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی از طریق کمک به اشاعه آن در محیط دیجیتال با:
17ـ حمایت مادی و معنوی از تولید محتوای فارسی در محیط سایبری توسط عموم مردم، جوانان، نخبگان و بخش خصوصی در قالب برنامههای سالانه دستگاههای مسوول
ط: زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی از طریق کمک به اشاعه آن در محیط دیجیتال با:
18ـ تدوین برنامه اجرایی برای استفاده از تجربیات و سرمایههای ایرانیان مقیم خارج در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات
19ـ تدوین برنامه اجرای و رویههای لازم برای حمایت از صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات کشور در بازار داخلی و رقابت جهانی