کد خبر: ۸۹۸۳۸۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵

دارندگان دسته چک بخوانند

چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری بود بر اساس تبصره الحاقی به ماده یک قانون صدور دسته چک مصوب سال ۱۳۹۷، امکان صدور چک‌های الکترونیکی (داده پیام) به صورت قانونی فراهم شد و این نوع چک نیز مشمول قوانین و مقررات مرتبط با چک‌های کاغذی قرار گرفت.
دارندگان دسته چک بخوانند
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته مسئولان بانک مرکزی، در حال حاضر ۱۲ بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیک فعال هستند و با حذف فیزیک چک طی سه سال آینده همه چک­‌ها الکترونیکی خواهند شد.

 چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری بود بر اساس تبصره الحاقی به ماده یک قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷، امکان صدور چک‌های الکترونیکی (داده پیام) به صورت قانونی فراهم شد و این نوع چک نیز مشمول قوانین و مقررات مرتبط با چک‌های کاغذی قرار گرفت.

در راستای اجرایی شدن صدور چنین چک‌هایی هم بانک مرکزی مکلف شد ظرف یک سال از لازم الاجرا شدن این تبصره، زیرساخت‌ها و اقدامات لازم برای صدور و مطالبه چنین چک‌هایی را فراهم کند سرانجام هم ۲۱ آبان سال گذشته از اولین چک الکترونیکی رونمایی شد.

ابزار پرداختی که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مهران محرمیان از صدور ۴۵۰ هزار دسته چک الکترونیک در شبکه بانکی خبرداد و گفت: در حال حاضر ۱۲ بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیک فعال هستند و زیرساخت‌های فنی چک الکترونیک در همه ۳۰ بانک کشور بطور کامل فراهم شده است. به این معنا که همه بانک ها، چک الکترونیک سایر بانک‌ها را می‌پذیرند و نقد می‌کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه به تدریج چک دیجیتال جای خود را در بین مردم پیدا خواهد کرد گفت: با حذف فیزیک چک طی سه سال آینده همه چک‌ها الکترونیکی خواهند شد. با ایجاد سقف اعتباری برای چک آخرین گام برای اجرای پروژه چک الکترونیک برداشته خواهد شد و در صورت اجرای آن آمار کلاهبرداری توسط چک، آمار چک برگشتی و زندانیان چک برگشتی بیش از پیش کاهش پیدا خواهد کرد.

او گفت: در حال حاضر چک‌های الکترونیک هر بانک در ابزار‌های الکترونیک همان بانک قابلیت نقد شدن دارند و با توجه به اینکه مزیت اصلی این نوع چک این است که برای نقد شدن آن نیاز به مراجعه به شعبه نیست، زیرساخت‌های فنی نقد شدن چک هر بانک در ابزار‌های بانک‌های دیگر از طرف بانک مرکزی فراهم شده و باید بانک‌ها توسعه ابزار‌های خود را در دستور کار قرار دهند.

اما به گفته کارشناسان این ابزار معاملاتی دارای مزیت‌های مختلفی است، که سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند امکان جعل را از بین می‌برد.

همچنین فرزانی کارشناس امور بانکی در خصوص سایر مزیت‌های چک الکترونیکی اظهار کرد: این نوع چک جذابیت‌های خودش را دارد. تسریع در صدور چک، حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعه حضوری از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. اقدام به صدور چک‌های الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات سبب کاهش هزینه‌های مبادلاتی می‌شود. همچنین تسریع و شفافیت در معاملات را می‌تواند به همراه داشته باشد که این مورد می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کنند.

در ادامه هم پیش از این نوری کارشناس امور چکی گفته بود: چک الکترونیکی آخرین حلقه نهایی جهت تکمیل شدن فرآیند‌های مربوط به چک است که در قانون پیش بینی شده است به عبارتی چک الکترونیکی ابزاری جدید است اگر در ابتدای کار خیلی از بانک‌ها آن را ارائه نکنند در واقع سرعت حرکت آن کاسته می‌شود و اساسا به شکل صحیحی پا نمی‌گیرد. بنابر این ارائه خدمت چک الکترونیکی توسط بانک برای شکل گیری و پا گیری آن بسیار ضرورت دارد و باید به این فرآیند سرعت بخشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۵
حسین سماواتیان
|
Canada
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
3
10
مقوله قانون چک الکترونیکی که دولت و خانه ملت پیگیر آن می باشد البته ک راهی برای سامان دهی صدور سند پرداخت از سوی بدهکاران مالی است در صورتیکه هیچ گونه همیاری و تاثیری دربهبود اقتصاد مریض و ورشکسته امروز کشور ندارد البته که اجرای بخشنامه ای چک الکترونیکی به اخذ مالیات از صادر کنندگان چک و دریافت کنندگان می انجامد . چقدر عالی بود اگرسقف مبلغ چک و اعتبار افراد در مجوز صدور هر گونه وعده پرداخت معین بود تا مشگلی برای پذیرنده گان چک پس از صدور سند پیش نمی امد . و بگونه ای پرداخت چک مورد ضمانت بانک ها در موعد پرداخت قرار می‌گرفت.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
6
46
چک اعتبار خودرا ازدست داده مردم چک قبول نکنید، دادگاهها برای وصول چک‌های برگشتی ازمالباختگان دفاع نمی‌کنند طرف میاد دسته چک میگیره چک بی محل صادرمیکنه اموال مردم رومیبره بعد دادخواست اعسار میده قسطی میشه همون اقساط روهم پرداخت نمیکنه به همین راحتی اموالتون رواز دست خواهید داد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
شما اگر در 15روز اول برگشتی اقدام کنید میشه کیفری وطرف بازداشت میشه واگر از اون تایم بگذره میشه حقوقی که طرف درخواست اقساط می‌کنه این مورد رو دیدم که میگم
داود دیناروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
11
18
من الان 7سال سابقه دارم. اما نماینده‌ی. تو بروجرد نیست که ثابت باشه که کارهای مشتری انجام بده.
سید فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
4
15
اول مشکل نت را حل کنید بعد چک الکترونیکی صادر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
3
8
شل کن سفت کن چکار میکنه این بانک مرکزی معلوم نیست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
3
9
بستگی داره بانک به چه کسانی چک الکترونیکی میده آیابانک ازصادرکننده چک ضمانت میخواداکه این کاردرآینده بهترخواهدشدولی مثل دفهای قبلی به هرکس چک بده همان آش همان کاسه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
یه زمانی. دستور دادن. سند. املاک. تک برگی. شود. که امکان جعل و کلاه برداری. نباشد. ولی. متاسفانه. جعل اسناد تک برگی هزار. برابر شده. چرا. چون. اصالت سجلی. پی درپی. مالکان قبلی. حذف شده
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
1
6
بجای طرح و برنامه دادن ی کم فکر مردم باشید جلوگیری کنید از کارمزد های بالا بابت وامهایی که به مردم میدهید ، جلوگیری کنید از فراهم کردن بعضی دزدی های پولی مالی بانکی در کشور توسط بعضی مسئولین و مدیران !!!!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
3
9
دولت الکترونیک فقط حرف است و تمام
دیروز رفتم برای ضمانت و دریافت وام ۴۰۰ م دو تا پرونده ساختند چون بیشتر از ۲۰۰م نمیتونستند پرداخت کنند که در نوع خود جالبه چون از مابهتران میلیاردها میگیرند و تازه پس هم نمی دهند اما مهم این بود که هرپرونده چهل صفحه کاغذی رو امضا کردیم و انگشت زدیم و در واقع دولت الکترونیک فقط در حرف است و عمل هیچ
قبلن کاغذبازی بود الان صفحه های مجازی هم به اون ها اضافه شده
افتابه لگن هفت دست شام و ناهارهیچی
۱۳۴
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
4
6
بانکها نسبت به اموال ودارایی شخص دسته چک دراخنیارمشتری قراردهدوخودپشتیبان چک باشد
یاور لطف الله نسب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
1
4
باسلام خدمت کاربرانی که شایعه پراکنی میکنن شما که دارای چک هستی الان چک‌ها صیادی بعدشم قانون وقتی مراجعه کنید دنبالش میگیره شما منتظر این هستی که بیارن جلو خونت
عاطفی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
2
12
با سلام.خدمات الکترونیکی بانکی بطور کل و حذف چک کاغذی یعنی حذف کامل پول کاغذی و اسکناس و حکمرانی بانک ها.تنها دارایی مردم یک کارت پلاستیکی که بانک ها با توجه به تصمیم مسئولان اختیار کامل زندگی شما را خواهند داشت.و یک استعمار قلمداد میشود.
خلیل جهانشیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
1
2
سلام
درقانون چک باید سامانه ای تعریف گردد تا به محض صدور چک واستعلام ازطرف بانک اعلام شود که مبلغ چک در حال حاضر دربانک موجودهست.
وبه محض صدورچک همان مطلب برای همه وحتی صاحب حساب مسدود شود وباهمان شماره چک قلبل برداشت باشد.
چون چک قانونا یک مدرک نقد است وحتی اگر تاریخ اینده هم ثبت گردد در هرزمان حتی قبل از سررسید وتاریخ قابل برداشت است.
چکهای الان غالبا به عنوان یک برگ ضمانت محسوب میشود.
کمالی
|
United States of America
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
0
4
قشنگ معلومه مالیات گرفتن مزه کرده
از طرفی قوانین چک رو آنچنان سفت وسخت کردند که به این راحتی‌ها چک کسی برگشت نمیخوره با اون ثبت کردن چک و قفل شدن تمام حسابها و شرایط دوباره باز کردن حسابها...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین