کد خبر: ۸۹۸۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
تبلیغات

استبیلایزر با یو پی اس (ups) چه تفاوتی دارد؟

برق شهری ورودی به لوازم‌خانگی یا صنعتی ممکن است بار‌ها دچار نوسان، پرش و قطعی موقت شده و در نتیجه باعث آسیب به دستگاه‌های الکترونیکی گران‌قیمت یا حتی ازکارافتادن آن‌ها و تحمیل هزینه‌های جبرانی گزاف برای افراد شود. برای جلوگیری از این مشکلات کافی است از تنظیم‌کننده‌های ولتاژ و یا منبع‌های تغذیه اضطراری برای محافظت از تجهیزات و وسایل برقی استفاده نمایید.
استبیلایزر با یو پی اس (ups) چه تفاوتی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

از بهترین تثبیت‌کننده‌های برق می‌توان استابلایزر و از بهترین منبع‌های تغذیه اضطراری میتوان یوپی‌اس را نام برد که در کاربرد‌های مختلفی استفاده می‌شوند. خیلی از افراد به هنگام خرید محافظ بین استبلایزر و یوپی‌اس دچار تردید می‌شوند؛ چرا که تفاوت و موارد کاربرد هریک را نمی‌دانند. ازاین‌جهت در این مقاله به معرفی این دو محافظ برق و کاربرد‌های آن و در نهایت تفاوت استبلایزر با UPS می‌پردازیم.

استبلایزر چیست؟

استبلایزر دستگاهی پرکاربرد در حفاظت از لوازم برقی خانگی یا حتی تجهیزات کارخانه‌ای به هنگام نوسانات برقی است. هنگامی که برق شهری از مقدار استاندارد آن یعنی ۲۲۰ ولت بیشتر یا کمتر می‌شود، استبلایزر افت برق را جبران کرده یا در صورت افزایش ولتاژ، آن را به سطح معمولی بازمی‌گرداند. به این صورت این وسیله می‌تواند از آسیب‌های احتمالی به لوازم برقی الکترونیکی، خانگی، صنعتی و ... جلوگیری کند.

گاهی اوقات استبلایزر‌ها پس از مدتی استفاده دچار خرابی شده و عملکرد آن‌ها مختل می‌گردد. در این شرایط لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر آن اقدام نمود تا آسیبی به لوازم برقی وارد نشود. بهتر است تعمیر استبلایزر توسط متخصصان مربوطه انجام شود تا از عملکرد صحیح مجدد آن اطمینان پیدا کنید. مجموعه ساوا الکت متشکل از تیمی حرفه‌ای و باتجربه در حوزه برق انتخابی مناسب و مطمئن برای تعمیر قطعات الکتریکی همچون استابلایزر و ... است.

انواع استبلایزر

  • استبلایزر رله‌ای
  • استبلایزر سوئیچینگ
  • استبلایزر استاتیک
  • استبلایزر سرو موتور

یوپی‌اس چیست؟

یو پی اس UPS در واقع یک باتری پشتیبان منبع برق DC است که با قطع جریان برق می‌تواند برق مورد نیاز دستگاه‌های الکترونیکی را تامین کند. این عملکرد در نتیجه ساختار تشکیل‌دهنده اصلی یوپی‌اس که شامل باتری، یکسوکننده شارژ، مبدل جریان مستقیم به متناوب و کلید غیرهادی است، ایجاد می‌گردد.

این وسیله قابلیت تأمین برق را در مدت‌زمان مشخصی بسته به ظرفیت باتری به‌کاررفته در آن، به هنگام قطعی برق فراهم می‌کند. علاوه بر این یوپی‌اس‎ها در برابر هرگونه نویز و نوسان از لوازم الکترونیکی شما محافظت و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند.

نوسانات برق می‌توانند منجر به از دست رفتن اطلاعات مهم در کامپیوترها، سوختن یا نیم‌سوز شدن لوازم برقی خانگی، و حتی آتش‌سوزی شوند.

استبیلایزر با یو پی اس (ups) چه تفاوتی دارد؟

انواع یوپی‌اس

  • یوپی‌اس آفلاین یا استندبای
  • یوپی‌اس استندبای فرو
  • یوپی‌اس لاین اینتر اکتیو
  • یوپی‌اس آنلاین یا دوبل کانورژن

استبلایزر بهتر است یا یو پی اس؟

هدف اصلی هر دو دستگاه UPS و استابلایزر، محافظت از تجهیزات الکتریکی حساس در برابر قطعی برق، نوسانات و پرش‌های ناگهانی برق است. اما انتخاب بین استابلایزر و UPS به نیاز‌های شخصی و تجهیزات برقی مورد استفاده وابسته است. اگر هدف شما محافظت از تجهیزات برقی حساس مانند یخچال، تلویزیون، تهویه مطبوع، کولر و سایر دستگاه‌های مشابه در برابر نوسانات ولتاژ است، استفاده از استابلایزر یا ترانس برق خانگی مناسب خواهد بود. اما اگر به دنبال فراهم کردن یک منبع تغذیه پشتیبان برای تجهیزات برقی حساس مانند تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی هستید، یو پی اس گزینه ایده‌آلی است.

تفاوت استبلایزر با یو پی اس

استابلایزر برق یک دستگاه تثبیت‌کننده ولتاژ است، در حالی که یو پی اس یک باتری پشتیبان برق DC است. هر دوی این دستگاه‌ها به منظور حفاظت و جلوگیری از خسارت به تجهیزات الکتریکی حساس استفاده می‌شوند. یو پی اس در محیط‌هایی که با قطعی برق مکرر مواجه هستند، بسیار کارآمد است، به عنوان مثال برای بیمارستان‌ها، دستگاه‌های جراحی، دندانپزشکی، ادوات پزشکی، تجهیزات امنیتی، کامپیوتر، ATM و دستگاه‌های دیگری که به برق وابسته‌اند.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین استابیلایزر و UPS این است که یو پی اس به مدت کوتاهی جریان برق را برای دستگاه‌های الکتریکی فراهم می‌کند، در حالی که استابلایزر با تثبیت ولتاژ می‌تواند از افت و یا افزایش ولتاژ بیش از حد جلوگیری کند و ولتاژی ثابت و پایدار را برای تجهیزات الکتریکی حساس فراهم کند. به همین دلیل استابلایزر برای لوازم برقی خانگی و صنعتی نیز کاربرد دارد.

عملکرد

تثبیت ولتاژ در استبلایزر با تغییر ولتاژ و جبران یا کاهش آن صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که در ups این کار با قطع برق و جبران آن با جریان ورودی از باتری داخل یوپی‌اس انجام می‌گیرد. استبلایزر‌ها محافظ‌های قدرتمندتری هستند؛ ولی یوپی‌اس‌ها در مواقع اضطراری و حساس پرکاربردترند.

کاربرد

عموماً برای موقعیت‌های حساس همچون تجهیزات پزشکی وآزمایشگاهی یا دیتاسنتر‌ها که قطعی یا نوسان برق در آن‌ها ممکن است به خسارت‌های جدی جانی و مالی منجر شود، استفاده از یوپی‌اس و برق اضطراری ضرورت پیدا می‌کند.

استبلایزر اغلب در شرایطی که تنها تثبیت و کنترل ولتاژ لازم و ضروری است، همچون مصارف خانگی و برخی مصارف اداری کاربرد دارد.

طول عمر

به‌طورکلی یوپی‌اس‌ها به دلیل قابلیت شارژ باتری و سایر ویژگی‌های آن، معمولاً عمر بیشتری نسبت به استبلایزر‌ها دارند.

قیمت

یو پی‌اس‌ها به دلیل قابلیت‌های بیشتری که دارند، هزینه بالاتری نیز داشته باشند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در مصارف خانگی خصوصاً در شهر‌های بزرگ که میزان قطعی برق کمتر است از استبلایزر‌ها استفاده کنید یا صورت تمایل به استفاده از برق اضطراری در برخی تجهیزات منزل، یوپی‌اس‌های با توان پایین‌تر را به کار بگیرید تا به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.

تعمیر استبلایزر

به دلیل بالا بودن قیمت استبلایزر گاهی خرید مجدد این دستگاه برای برخی از مجموعه‌ها امکان پذیر نیست. در چنین شرایطی چاره‌ای جز مراجعه به یک شرکت تعمیر نیست که باید در انتخاب آن توجه ویژه‌ای داشت. هر چقدر تجربه تکنسین در این زمینه بیشتر باشد، امر تعمیر سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

شما می‌توانید با اطمینان کامل تعمیر استابلایزر خود را به مجموعه ساوا الکت بسپارید؛ چراکه در این شرکت افراد ماهر و کاربلد در این زمینه فعالیت دارند و عیب‌یابی و تشخیص را در سریع‌ترین زمان به کمک تجهیزات پیشرفته انجام می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین