آفتابنیوز : آفتاب: سخنرانی حجتالاسلام رسایی نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در ابتدای جلسه، عدهای از دانشجویان به نشانه اعتراض، جلسه را ترک کردند که رسایی خطاب به آنها گفت: «در اجلاس ژنو افراد بعد از سخنرانی جلسه را ترک کردند ولی الان که بنده سخنرانی هم نکرده بودم».
وی درباره مناظره با فاتح گفت: «بنده با آقایان ابطحی، تاجزاده، مرعشی و مزروعی مناظره کردهام و ابایی هم ندارم، اما همانطور که جناب آقای فاتح گفتند ما از دوران جنگ با هم رفاقت داریم و به خاطر این رفاقت هم بنا نداریم که با هم مناظره کنیم. این انتخاباتها تمام میشود و دوستیها باید سر جای خود بماند و نه ایشان میپذیرد و نه من میپذیرم که در جایی با هم مناظره کنیم ولی مواضعمان سر جای خودش است».
نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در آستانه دهه چهارم خود قرار دارد و ما سه دهه را پشت سر گذاشتیم و سه جریان در این سه 10 سال بوده است، اظهار کرد: «در دهه اول انقلاب، درگیر مسائل اول انقلاب و جنگ بودیم که آرمانگرایی و ارزشگرایی در آن زمان موج میزد و موضعگیریها در خط امام (ره) بود و برای کسی همنشینی با فقرا نامتجانس نبود. همچنین مواضع، لوایح و طرحهای مجلس سمت و سوی محرومین و مستضعفین را داشت».
وی افزود: «شهید رجایی طرحی داد که به طرح شهید رجایی هم معروف شد و آن این بود که به خانوادههای کمدرآمد در مناطق محروم، مستمری ماهانه پرداخت شود و این سیاستهای اول انقلاب است ولی کسی شهید رجایی را متهم به گداپروری نکرد».
رسایی همچنین ادامه داد: «شهید رجایی در اوایل انقلاب به سازمان ملل رفت و در آن زمان هنوز مجامع بینالمللی از رژیم منحوس شاه دفاع میکردند که در آن زمان شهید رجایی در سازمان ملل جوراب خود را درآورد و به اعضای سازمان ملل آثار شکنجه را نشان داد و با این کارش خواست بگوید که شما چرا از این رژیم منحوس دفاع میکنید و طبیعی است که آنها از صحبتهای ما دلخوش نبودند اما ما معتقد بودیم که این سخنان باید از تریبون مجامع بینالمللی گفته شود».
وی با بیان اینکه گفتمان امام (ره) در دهه اول انقلاب واقعا حاکم بود، اظهار داشت: «در دهه اول انقلاب قاعده بر این اساس بود که با مسوولیت بالاتر، محرومیت نیز بیشتر میشود و شعار انقلاب این بود؛ مسوولیت همراه با محرومیت. لذا امام (ره) مکررا تاکید کردند اگر مسوولین در دامن خوی اشرافیگری بیافتند آغاز سقوطشان است و اگر این امر فراگیر شود این نظام سقوط میکند».
این نماینده مجلس ادامه داد: «چرا آمریکاییها با پاکستان مشکل ندارند، با توجه به اینکه پاکستان نظام پارلمانی دارد و قالب آن مثل قالب جمهوری اسلامی است ولی باید گفت که این قالب پاکستان مغز نیست و پوسته است و به همین دلیل است که پاکستان زرادخانه هستهیی دارد ولی کسی به آن گیر نمیدهد».
رسایی با بیان اینکه دهه اول انقلاب، دههای بود که به ارزشها پایبند بودیم، گفت: «اگر به پوسترهای تبلیغاتی آن زمان نگاه کنیم متوجه میشویم که پیروی از ولایت جزو ثابت شعارها بود ولی در دهه دوم این شعار کمکم حذف شد و شعار حمایت و اجرای قانون اساسی آمد و وقتی هم که به آن افراد اعتراض میکردیم آنها در پاسخ میگفتند اینکه ما از قانون اساسی حمایت میکنیم در قانون اساسی نیز پیروی از ولایت آمده است و منظور ما از اجرای قانون اساسی نیز همان است و در واقع آنها دووجهی نگاه میکردند و حرف میزدند و جوری کد میدادند که مخاطب از ظن خود یار من شود».
وی افزود: «دهه دوم انقلاب سالهای بعد از جنگ است و فضای کشور وارد فضای سازندگی میشود و بخشی هم دوره اصلاحات است که اصلاحات متولد دوران سازندگی بود که برخی شعارهای امام (ره) و اصول و آنچه به عنوان خط اصیل امام (ره) بود کمرنگ شد و اشرافیگری در مسوولین پر و بال گرفت».
رسایی ادامه داد: «به بهانه اینکه کشور متخصص میخواهد، ویژگی تعهد کمرنگ شد؛ در صورتی که این دو ویژگی باید کنار هم باشد. ولی باید گفت زمانی که تعهد بیشتر میشود تخصص هم بیشتر میشود و در اینجاست که کار بهتر انجام میشود؛ چون فرد متعهد وقتی تخصص یک کار را نداشته باشد آن کار را قبول نمیکند یا اینکه از تیمهای مختلف استفاده میکند».
وی در ادامه تصریح کرد: «یادمان نرفته که ما جنگ را با پاداشهای کلان اداره نکردیم و جنگ با تعهد، مدیریت شد؛ تعهدی که به دنبالش تخصص آمد».
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دهه اول انقلاب دهه بدبینی به مجامع جهانی بود، اظهار کرد: «سازمان ملل برای گرفتن حق ملتها درست نشده بلکه سازمان ملل برای این درست شده که ظلم حاکم را به دنیا تئوریزه کند».
رسایی افزود: «اینکه کشورها را به دو قسمت توسعه و توسعهنیافتگی تقسیم میکنند آغاز انحراف است و
شما در کشوری مانند آلمان، انسانیت را در خیابانها و محبت را بین زن و شوهر یا پدر و فرزند نمیبینید و باید گفت مدل توسعه، آنها نیستند. در دوره سازندگی مدلهای توسعه را بر اساس صندوق بینالمللی پول و بانکهای خارجی چیدند که نتیجه آن تورم 50 درصدی شد».
رسایی دهه دوم انقلاب را دهه پشت پا زدن و رو برگرداندن از آرمانهای انقلاب خواند و گفت: «اینکه اصلاحطلبان تعاریف متضادی از اصلاحات ارایه کردند باعث شد که همه بگویند اصلاحات تعریف نشده، تا جایی که وقتی خاتمی میخواست به قدرت برگردد گفت من اصلاحات را دوباره تعریف میکنم. ولی باید گفت تعریف شما دیگر محلی از اعراب نداشت و در دوره اصلاحات، رویگردانی کامل از خط امام (ره) شد».
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «باید به کسی که در نطق خود بعد از 30 سال میگوید پرداختن به مساله فلسطین وظیفه اصلی ما نیست، گفت که امام (ره) روزی را به نام روز قدس نامگذاری کردند و ما 30 سال هزینه روز قدس را میدهیم و ما با صدور انقلاب خود توانستیم آن نتیجه را در جنگ 33 روزه لبنان یا جنگ 22 روزه غزه داشته باشیم. همچنین وقتی که امام (ره) میگوید آنها باید از دست ما عصبانی باشند، این گفته امام (ره) برگرفته از قرآن است».
وی با بیان اینکه دهه اول انقلاب، دههای بود که ما در آن دهه مقاومت کردیم، درباره نهضت آزادی گفت: «
نهضت آزادی چیزی است که اگر به قدرت دست یابد کشور را دو دستی تقدیم آمریکا میکند که اصلاحطلبان هم در دهه سوم انقلاب در انتخابات شوراها که مجلس ششم نظارت بر آن را بر عهده داشت، آنها را تایید کردند و نهضت آزادیها وارد گردونه شدند که در اینباره آقای تاجزاده گفت در مجلس پنجم هم شورای نگهبان دو نفر از نهضت آزادی را تایید کرد که به آقای تاجزاده میگویم شما هم باید به شورای نگهبان اعتراض کنید. در واقع دهه اول انقلاب دههای بود که انسانها برای ذکر نام اهل بیت خجالت نمیکشیدند».
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امام (ره) میگوید این انقلاب باید به سمت تشکیل حکومت جهانی مهدوی برود، گفت: «بعد دولت نهم را متهم میکنند که چرا ما باید برای اداره دنیا برنامه داشته باشیم؟ در صورتی که حرف امام (ره) چیز دیگری است».
رسایی افزود: «همچنین امام (ره) میگویند تنها نهادی که میتواند جلوی نفوذ غرب را بگیرد بسیج است؛ در صورتی که اینها میگویند بسیج حق دخالت در انتخاباتها را ندارد و میگویند که بسیج و سپاه حق فکر کردن ندارند. بله بسیج نباید از جایگاه نظامی استفاده کند ولی فکر که میتواند کند و مثلا در میان فامیل خود بگوید فلان فرد برای انتخاب اصلح است. در واقع دهه اول انقلاب کسی شعار نمیداد "توپ تانک بسیجی، دیگر اثر ندارد" و هنوز طنین صدای بعضی که در نماز جمعه تهران گفتند این لباس بسیجی را در بیاورید و به سراغ سازندگی بروید میآید و طنین آن زمان که جلوی رییسجمهور شعار دادند "توپ تانک بسیجی، دیگر اثر ندارد" و کسی هم تشری نزد هنوز در گوشمان است».
وی تاکید کرد: «این تفکر بسیجی است که نگاهش به خط و دهان رهبری است ولی متاسفانه بعضی آقایان عوض شدهاند».
رسایی با اشاره به مساله سوخت و سهمیهبندی بنزین و با بیان اینکه هدفمند کردن سوخت، جلوی قاچاق بنزین را گرفت، اظهار کرد: «کسانی که قانون برنامه را اجرا نکردید، نکبت آن دوره بود یا امروز؟ جرم احمدینژاد چیست؟ خدماتی که احمدینژاد در سیستان و بلوچستان کرد و گاز را در این منطقه به راه انداخت، خدمتی بود که در دولتهای قبل انجام نشد. ولی برخی آقایان قومها را به جان هم میاندازند و 30 سال است که این مردم در کنار هم زندگی کردهاند و باید پرسید آثار بعدی این قومیتگرایی را چه کسی جبران میکند»؟
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «در بحث اقتصادی دولت نهم میگوید هرکه بامش بیش، برفش بیشتر. یعنی سه دهک بالای جامعه که مصرف بیشتر دارند پول بیشتری هم بدهند».
وی با بیان اینکه متاسفانه بعضیها آرمانهای امام (ره) را کمرنگ کردهاند، گفت: «ما نباید از این دلهره داشته باشیم که چند کشور اروپایی جلسه را ترک میکنند. ما 30 سال است که به ترک جلسه اینها افتخار میکنیم».
رسایی همچنین درباره این صحبت خاتمی که گفته بود به طرف من یک گوجه فرنگی هم پرتاب نکردند، اظهار کرد: «یک شیء پلاستیکی به طرف احمدینژاد پرتاب کردند چون او حرفش را میزند و آیا اینکه گفتید به طرف من گوجه فرنگی پرتاب نکردند، موفق هستید»؟
نماینده مردم تهران در مجلس درباره این صحبت تاجزاده که گفته بود رییسجمهور آبروی ما را برد چون به ملت ایران توهین شد، اظهار کرد: «اگر اهانت به رییسجمهور، اهانت به ملت ایران است چرا شما هر روز دارید به رییسجمهور اهانت میکنید؟ درباره این موضوع هم که گفته شد این دولت نکبتترین دولت در تاریخ ایران بوده، باید بگویم چون فقط جنس این دولت از جنس عامه مردم است این حرف را میزنید. نمیگویم دولت نهم معصوم است و انتقاداتی هم وارد است ولی برخی جوری رفتار کردند که از خط امام (ره) فاصله گرفتند اما با عکس امام (ره) فاصله خود را حفظ کردند».
وی در پرسش و پاسخ دانشجویی در پاسخ به سوالی درباره تورم گفت: «اکنون در دولت نهم تورم روی 25 درصد است. بحث سهمیهبندی سوخت و اجرای آن هم 15 درصد به تورم افزوده میشود. چارهای هم نداریم تا سوخت را هدفمند کنیم و کمکم این تورم جبران میشود و این 15 درصد به 13 درصد اضافه میشود که گرانی جهانی، سهمیهبندی بنزین، کارهای عمرانی گسترده در کشور همه اینها بر روی تورم تاثیرگذار است، بهعلاوه بیتدبیری و اشتباهات دولت».
رسایی افزود: «در طول دولت هشتم و قبل از آن 49 هزار پروژه کلنگ زده شد که 19 هزار تا در همان دولت به بهرهبرداری رسید و 30 هزار تای دیگر در این دولت بود. در واقع در دولت نهم 100 هزار پروژه کوچک و بزرگ کلنگ خورد و باید گفت یکی در 50 صفحه دیکته، 10 تا غلط و کس دیگری در 10 صفحه دیکته، 50 تا غلط دارد».
دانشجوی دیگری درباره پایبندی به مباحثی که امام (ره) مطرح کرده بود پرسید که رسایی پاسخ داد: «ای کاش همینطور که شما در این جلسات به راحتی سوال میکنید، در جلسات اصلاحطلبان هم همینقدر فرصت میدادند ما هم سوال کنیم».
وی افزود: «هر جامعهای برای خود مصادیقی دارد و بر اساس مبانی خود زنده است که امام (ره) هم یک سری مبانی دارند و اساس انقلاب بر پایبندی به مبانی امام (ره) زنده میماند و تا زمانی که هویت این کشور بر اساس مبانی امام (ره) است باید به اصول قطعی امام (ره) پایبند باشیم و زمانی که بخواهیم استراتژی خود را عوض کنیم جایگاه آن ولایت فقیه است و اگر بخواهیم که استراتژی را عوض کنیم باید از آن استراتژی، هدف امام (ره) که در استراتژی قبلی بود نیز مهیا شود».
رسایی افزود: «مانند اینکه امام (ره) در رابطه با آل سعود فرمودند با آنها رابطه نداریم و سفر حج را تعطیل کردند و تنها کسی هم که این امر را برطرف کرد و سفر حج دوباره برقرار شد ولایت فقیه بود که نتیجه هم یکی بود و اگر مردم این را نخواهند ما نمیتوانیم با سرنیزه حکومت کنیم، مانند امام علی که 25 سال سکوت کرد و تا زمانی که مردم نخواستند به صحنه نیامد و این همان بحث مقبولیت و مشروعیت است».
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه با چهار تا تیتر روزنامه نمیتوان گفت مردم این نظام را قبول ندارند، اظهار کرد: «همین که مردم پای صندوقهای رای میآیند یعنی اینکه قانون اساسی را قبول دارند و همین که مردم ساز و کارهای قانون اساسی را میپذیرند و 35 درصد مشارکت باشد میگویند این حکومت مقبولیت دارد».
وی با انتقاد از اینکه چرا دولت اصلاحات، قانون برنامه را اجرا نکرد؟ گفت: «چون شما نگاهتان به مردم به اندازه برگه رای بود و وقتی هم که اقتصاددانان درباره بحث سوخت و هدفمند کردن یارانهها به احمدینژاد گفتند که این دو مورد را بعد از انتخابات ریاست جمهوری اجرا کند، احمدینژاد نپذیرفت به همین دلیل بود. در واقع اصلاحطلبان کشور را جوری اداره میکردند که بتوانند رای داشته باشند. ولی نگاه دولت نهم به مردم مثل برگه رای نیست».
رسایی در پاسخ به سوال دیگری درباره بسیج اظهار کرد: «امام (ره) درباره بسیج گفتند بسیج هرگز در برابر استکبار کوتاه نمیآید و تنها نهادی که میتواند جلوی نفوذ غرب را در دانشگاه بگیرد بسیج است و همچنین امام (ره) تاکید کردند که پایگاههای بسیج را در حوزه و دانشگاه تقویت کنید. در واقع نباید کلیت بسیج را به رفتار ناشایست یک نفر نسبت داد. ما باید بپذیریم که رای ملت دست خداست و میبینیم کسی مثل احمدینژاد معتقد به خرجهای هنگفت نیست».
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره کردان گفت: «احمدینژاد به مدرک جعلی کردان گفت کاغذ پاره، اما خاتمی که به مدرک حاجی همان را هم نگفت و کردان هم خودش گفت که من نمیدانستم این مدرک جعلی است و من به کردان گفتم نباید این مدرک را میگرفتی. چه کردان، چه حاجی و چه هرکس دیگری گرفتن این نوع مدرک غلط است. ولی چرا احمدینژاد اینگونه عمل کرد»؟
وی افزود: «من با احمدینژاد در اینباره صحبت کردم و او گفت مدرک افتخاری به نظر من ارزشی ندارد و احمدینژاد به این مدرک افتخاری کاغذ پاره گفت، نه به مدرک دانشگاهی، چون خودش هم مدرک دانشگاهی دارد و در واقع به این مدارک جعلی کاغذپاره گفته است. همچنین احمدینژاد اعتقاد داشت این یک بازی سیاسی است که راه انداختهاند و گفت من حاضر نیستم که به مجلس بیایم. اما باید گفت جریان اصولگرایی در مجلس آنقدر شجاعت داشت که اینگونه عمل کرد».
رسایی با بیان اینکه کردان 30 سال در این کشور کار اجرایی کرده بود و همه میگفتند که کردان در کار اجرایی قوی است، اظهار کرد: «آدمها برخی روحیات خاص دارند و احمدینژاد فرد محکمی است. این اخلاق همه جا خوب است، مانند مبارزه با فساد یا پایبندی به خط امام (ره)، و چند جا هم بد است و مدیر اجرایی باید قاطعیت و ایستادگی داشته باشد، نه اینکه هیچ موضوعی در دولت حل نشود و هیچ پروندهای باز نشود و این حرفی است که خیلیها حتی منتقدین میگفتند که احمدینژاد پروندهای را باز نمیگذارد، نه مثل رییسجمهوری که هیچکس به حرفش گوش نمیداد».
وی ادامه داد: «آقای میرحسین موسوی که عضو هیات امنای دانشگاه آزاد است باید جواب دهد کردان که مدرکش جعلی بوده چگونه در دانشگاه آزاد کار میکرده است؟ و تو که میخواهی با فساد مبارزه کنی باید به این امر پاسخ بگویی».
نماینده مردم تهران در مجلس درباره مشایی گفت: «مشایی چند تا موضعگیری داشته که غلط بوده است و موضوع مشایی از اشتباهات احمدینژاد است که به آقای مشایی هم گفته شد مباحثی که درباره اسراییل مطرح میکنید در حد و اندازه شما نیست و مواضعی است که رهبری انقلاب تعیین میکنند».
رسایی افزود: «نظر احمدینژاد نیز این بود که مشایی کسی است که در امر میراث فرهنگی کار خود را درست انجام میدهد و این در حالی است که ما میبینیم دولتهای قبل، مشاییها داشتند و برخی میگفتند ما با ملت اسراییل که هیچ، با دولتش هم مشکلی نداریم و من برخی اطرافیان برخی کاندیداها را میبینم مشایی یادم میرود».
وی با بیان اینکه خاتمی حتی یک جلسه پرسش و پاسخ با طلاب نداشته است، درباره سوال دانشجویی مبنی بر سفرهای استانی دولت اظهار کرد: «آقایان سرشان را از بشکههای نفت بیرون بیاورند و به روستاها بروند تا پروژهها را ببیند. که در اینجا این دانشجو گفت من از بیرجند هستم و در بیرجند هیچ طرحی انجام نشده است که رسایی پاسخ داد: «اتفاقا بیرجند شهری است که در آن بیشتر طرحها انجام شده است»
رسایی افزود: «اینکه امام (ره) گفت انقلاب ما انفجار نور بود آیا نور منورهایی بود که در دوران طاغوت میزدند؟ ولی این نیست بلکه این جمله به این معنی است که این انقلاب باعث زنده شدن شد و برخی آقایان مهمترین ایراد را سلام فرستادن بر امام عصر و زنده کردن نام امام عصر میدانند اما این که عیب نیست».
وی افزود: «برخی میگویند ماهواره امید محصول دوره ماست. این چگونه است که اگر یک نفر در 12 یا 18 سال پیش که کشور را اداره میکرد و قصد این را داشته است که مقدمات ساختن یک ماهواره را فراهم کند، به این معنی است که در ساختن ماهواره امید نقشی دارد»؟
رسایی در پاسخ به سوال دیگری درباره انرژی هستهای گفت: «احمدینژاد القای خودباوری میکند. انرژی هستهای خودباوری و اعتماد به نفسی است که در این دوره ایجاد شده است».
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق گفته رهبری، جوهره حقیقی انقلاب در این دوره زنده شد، اظهار کرد: «کسانی که رییسجمهور بودند در دولت ششم، هفتم، هشتم، نهم، رویکرد، کارکرد و عملکرد را بسنجید که چگونه بوده است که از نظر من برخی دولتها مانند اصلاحات کف خدمتگزاری بودند و دولت نهم و دولت جنگ سقف خدمتگزاری بودند».
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره محصولی اظهار کرد: «ثروت آقای محصولی 160 میلیارد نیست و باید بگویم هیچکس این را نگفته، حتی اقلیتها هم گفتند که این را روزنامهها نوشتند. در واقع نکتهای که در این مورد وجود دارد این است که آیا آقای محصولی ثروت خود را از امکانات دولتی به دست آورده است که ما در بررسیهایی که کردیم سندی دال بر این امر وجود ندارد. باید گفت زمانی که محصولی وارد تیم احمدینژاد شد تمام کارهای اقتصادیاش را تعطیل کرد. یعنی مسوولیت بالاتر، محرومیت بیشتر و بنده اینجا اعلام میکنم اگر سندی است که محصولی وقتی وارد تیم احمدینژاد شد کارهای اقتصادیاش را رها نکرده بود بنده ولکن محصولی نخواهم بود و بنابراین اصل قصه اینگونه نیست».
رسایی افزود: «این در حالی است که ما کسانی را داشتیم که در کنار کارهای دولتی، شرکت نیز باز کرده بودند. چرا میگویند این دوره نکبتبارترین تاریخ ملت ایران است؟ چون اینها همان کسانی هستند که روبهروی احمدینژاد هستند».
این نماینده مجلس در پایان در پاسخ به سوالی دیگری گفت: «ما چه در انتخابات شرکت کنیم و چه شرکت نکنیم باید جواب بدهیم، چون برای این نظام هزینه شده است و اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم یک سوال میکنند که جواب این سوال سخت است و اگر در انتخابات شرکت کنیم چهار سوال مطرح میشود؛ اینکه چرا در انتخابات شرکت کردی؟ چگونه در انتخابات شرکت کردی؟ یعنی تحقیق کردی؟ آگاهی داشتی؟ به چه کسی رای دادی؟ و چرا به او رای دادی؟ چهار سوالی است که در صورت شرکت کردن در انتخابات مطرح میشود».
رساییابراز عقیده کرد: «انتخابات واقعا جنگ بین دو فکر است؛ یک تفکر که سادهزیست، استکبارستیز، توجه به محرومین است و یک تفکر که معتقد به مدیریت اشرافی بوده و سابقهشان توجه به محرومین نیست، کسانی که میبینیم مبانی دین را زیر سوال میبرند. در یک تفکر احمدینژاد نماد است ولی اصل نماد، احمدینژاد نیست و بقیه کاندیداها چند نفرند که به صحنه آمدهاند ولی رقابت بین دو فکر است».