کد خبر: ۸۹۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

توصیه‌های طب سنتی در ماه رمضان

یک متخصص طب سنتی گفت: پاکسازی بدن از مواد زائد بیماری‌زا یکی از فواید مهم روزه‌داری است، اما نکته مهم این است که روزه وقتی موجب سلامتی می‌شود که در مصرف غذا و آب زیاده‌روی نشود.
توصیه‌های طب سنتی در ماه رمضان
آفتاب‌‌نیوز :

مرضیه اخباری اظهار کرد: اصول صحیح تغذیه اگر رعایت شود، در پایان ماه رمضان حداقل چند کیلو وزن کاهش می‌یابد در حالی که متأسفانه عده زیادی از روزه‌داران به علت ترس از گرسنگی و تشنگی در فاصله افطار تا سحر پرخوری کرده و دچار اضافه‌وزن می‌شوند.

وی افزود: مصرف یک لیوان آب جوش، یک لیوان آب جوش و عسل، یک فنجان شیر گرم با خرما، یک فنجان چای کمرنگ، فرنی، حریره بادام، سوپ رقیق کم‌گوشت یا بدون گوشت در وعده افطاری باید رعایت شود.

این متخصص طب سنتی، تصریح کرد: پرهیز از غذای متنوع و در هم خوری، پرهیز از غذاهای دیر هضم مثل حلیم، آش رشته، سالاد اولویه، کشک بادمجان، ماکارونی و پاستا هنگام افطار از دیگر نکته‌هایی است که موقع افطار باید مورد توجه روزه‌داران باشد.

وی در خصوص فاصله بین افطار و شام، تأکید کرد: بین افطار و شام فاصله نیندازید، زیرا با توجه به زمان کوتاه افطار تا سحر، فاصله بین افطار و شام هم باعث پرخوری و هم موجب سوءهاضمه می‌شود.

اخباری گفت: هنگام افطار فقط در حد رفع نسبی عطش آب بنوشید، زیرا نوشیدن حجم زیاد مایعات، موجب نفخ معده و سوءهاضمه می‌شود. آب را با حجم کم و به تدریج بنوشید. آب و سایر نوشیدنی‌های مورد نیاز بدن را یک ساعت بعد از خوردن افطار میل کنید.

این متخصص طب سنتی، افزود: آب مورد نیاز بدن می‌تواند با سوپ، آش و حتی همان نان و برنج  هنگام افطار نیز تأمین شود و جای نگرانی نیست. در وعده سحر نیز مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید و بعد از خوردن سحری آب و چای نخورید.

وی تصریح کرد: نوشیدنی‌های افراد مسن بهتر است گرم باشد مثل آب جوش، آب عسل و چای کم‌رنگ ایرانی، ولی جوانان که گرم‌مزاج هستند و عطش زیادی دارند، مایعات خنک مثل خاکشیر و آبلیمو، سکنجبین، عرق کاسنی و شاتره میل کنند که عطش آنها را کم می‌کند.

اخباری درباره حذف سحری تأکید کرد: شام جای سحری را نمی‌گیرد. سحری را حتماً میل کنید حتی اگر به اندازه چند لقمه باشد. نخوردن سحری باعث تحلیل قوا در طول روز می‌شود. از خوردن غذاهای تند، شور و شیرین در هنگام سحر خودداری کنید.

این متخصص طب سنتی، اظهار کرد: غذاهایی مثل ماهی، کباب، سیر یا پیاز را زیاد نخورید تا دچار عطش نشوید. در وعده سحر بیشتر نان مصرف شود نه برنج، زیرا انرژی بیشتری ایجاد می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین