کد خبر: ۸۹۹۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

آنکارا از احتمال ایجاد چارچوب همکاری مشترک با ایران و عراق خبر داد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ایران، عراق و ترکیه ممکن است یک چارچوب مشترک برای اجرای پروژه‌های اقتصادی و همکاری امنیتی ایجاد کنند.
آنکارا از احتمال ایجاد چارچوب همکاری مشترک با ایران و عراق خبر داد
آفتاب‌‌نیوز :

هاکان فیدان، وزیر امورخارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ترک اظهار داشت: عراق به [همکاری اقتصادی] نیاز دارد و ایران می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی نیز مشارکت داشته باشد. وقتی با مقامات ایران ملاقات می‌کنیم، درباره عراق و تروریسم بحث و رایزنی می‌کنیم. اما توسعه منطقه‌ای بسیار مهم است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه روابط اقتصادی و امنیتی خود با هر دو کشور را توسعه داده است. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در ژانویه ‌به دعوت رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ترکیه سفر کرد.

در همین حال، آنکارا به دنبال همکاری بغداد در مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) است که در ترکیه یک سازمان «تروریستی» محسوب می‌شود. یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه روز ۱۱ مارس گفت نیروهای مسلح این کشور انتظار دارند در تابستان امسال امنیت کامل مرزی با عراق را تامین و موضوع «تروریسم» را از دستور کار خارج کنند.

روزنامه حریت، چاپ ترکیه هم گزارش داد که انتظار می‌رود نیروهای مسلح این کشور  عملیات زمینی گسترده‌ای را در شمال عراق علیه شبه‌نظامیان پ.ک.ک انجام دهند و در این زمینه توافقی نیز با بغداد حاصل شده است.

درگیری مسلحانه بین پ.ک.ک و ترکیه در سال ۱۹۸۴ آغاز و سپس در سال ۲۰۱۵ دوباره شعله‌ور شد. این گروه که به دنبال ایجاد سرزمین مستقل از جمله در خاک ترکیه است، پایگاه‌هایی را در مناطق عراق و سوریه نزدیک به مرز ترکیه ایجاد کرده است. ارتش ترکیه تاکنون بارها آنها را در حملات زمینی و هوایی هدف قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین