کد خبر: ۸۹۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸

امیرحسین مقصودلو؛ تراژدی بازگشت به خانه یک خواننده پرحاشیه

چند سالی می‌شود که اسم امیرحسین مقصودلو ملقب به «امیرتتلو» مترادف با کلید واژه «حاشیه» در محافل رسانه‌ای و مجازی مطرح می‌شود.
امیرحسین مقصودلو؛ تراژدی بازگشت به خانه یک خواننده پرحاشیه
آفتاب‌‌نیوز :

چند سالی می‌شود که اسم امیرحسین مقصودلو ملقب به «امیرتتلو» مترادف با کلید واژه «حاشیه» در محافل رسانه‌ای و مجازی مطرح می‌شود. خواننده‌ای که داستان‌ها و قصه‌های درباره او انگار تمامی ندارد و از پس آنچه تاکنون در حوزه فعالیت‌های او دیده می‌شود باید همچنان منتظر خبر‌های جدیدتری از او بود که این بار پس از بازگشت تراژیک از کشور ترکیه، دستگیری و ماجرا‌های مربوط به آن، قصه اش جور دیگری رقم خورده است.

کنکاش و تحلیل درباره پدیده‌ای به نام امیر تتلو به قدری دربرگیرنده پیچیدگی است که فعلاً نمی‌توان به قضاوت قاطعانه‌ای درباره او رسید. مسیری که به دلیل بسیاری از اشتباهات ریز و درشتی که او در مسیر حرفه‌ای اش انجام داد، مشتمل پیچیدگی‌هایی است که از ماجرای کنسرت‌های پرتماشاگر، اما پرحاشیه با آن الفاظ عجیب و غریبش تا ماجرا‌های مربوط به وابستگی‌هایش به مجموعه‌ها و باند‌های قماری که او را اسیر امیال شیطانی خود و بعد مخاطبان مظلومش کردند، می‌تواند در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

شرایطی که از پس دوران حضورش در ایران و برخی از اقدامات و کار‌های وی پس از مهاجرت به ترکیه و شکایت‌های متعددی که از او شد، ماجرا را خیلی خیلی پیچیده‌تر کرد. مسیری که با ورود سحر قریشی به زندگی شخصی و سپس از افشاگری‌هایی که در فضای مجازی از پس حضور کوتاه مدتش در کنار این خواننده انجام داد و دیگر ماجرا‌های ریز و درشت پیرامونش، تتلو را در راس اخبار رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی قرار داد.

این حضور خبرساز و به شدت تاثیرگذار تتلو در میان مخاطبان به اصطلاح تین ایجری ادامه داشت، تا اینکه روز پانزدهم آذر ماه سال ۱۴۰۲ روابط عمومی دادگستری آذربایجان غربی اعلام کرد؛ امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو که چند سال اخیر در استانبول ترکیه زندگی می‌کرد توسط پلیس ترکیه در مرز بازرگان تحویل ایران و در اختیار مأموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و به بازداشتگاه اوین منتقل شد.

در این گزارش که به نوعی بمب خبری در همان روز‌ها محسوب می‌شد، آمده بود: «لحظاتی پس از بازداشت [امیرحسین مقصودلو]، مقام قضایی در استان آذربایجان غربی در خصوص تحقیق از اتهامات انتسابی، متهم را تفهیم اتهام و در جهت تکمیل تحقیقات تحویل ضابط قضائی داد. شکات خصوصی این خواننده غیرمجاز شکایت‌های متعددی در دستگاه قضائی علیه وی ثبت کرده بودند که مهم‌ترین شکات این فرد، نوجوانان زیر ۱۸ سال و خانواده‌هایشان هستند.»

در ادامه این گزارش آمده بود: «تتلو طی سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای را در جهت گسترش فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان داشته است. این خواننده بیشتر آثار سال‌های اخیرش مغایر با اصول اخلاقی بوده تا حدی که در زمره هیچیک از آثار هنری قرار نمی‌گیرند. این در حالی است که فساد اخلاقی و رفتاری تتلو در مدت حضورش در ترکیه تا حدی پیش رفت که او در هیچیک از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی اجازه اداره حساب کاربری را ندارد و مطابق قوانین نمی‌تواند اکانت مستقیم با هویت خود داشته باشد.

تتلو در طول مدت اقامت خود در ترکیه بار‌ها تلاش کرد در کشور‌های اتحادیه اروپا کنسرت برگزار کند که به علت قوانین این اتحادیه امکان ورود به این کشور‌ها را نداشت.

اما این هنوز پایان بازگشت تراژیک تتلو به ایران نبود، چرا که از پس دستگیری و بازداشت او، سیر قضایی بررسی پرونده تتلو آغاز و از پس اقداماتی که در این زمینه توسط دستگاه قضا صورت گرفته بود، با در نظر گرفتن حساسیت‌های پرونده، هر چند روز یک بار اخباری به رسانه‌های رسمی ارسال می‌شد.

برهمین سیاست رسانه‌ای، روز سوم دی ماه بود که خبری به رسانه‌ها مبنی بر اینکه پرونده امیر تتلو، به اتهام «گسترش و ترویج فساد و فحشاء» در دادسرای امنیت و عمومی تهران در حال رسیدگی است، ارسال شد.

در متن این خبر آمده بود: «تحقیقات در این پرونده جنجالی و رسیدگی به اتهامات این خواننده ادامه دارد و اگر تتلو با اتهام افساد فی‌الارض روبه‌رو شود، پرونده‌اش به دادگاه انقلاب فرستاده خواهد شد و در غیر این صورت دادگاه کیفری صلاحیت رسیدگی و صدور حکم در این پرونده را خواهد داشت. خانواده‌های دو دختر ایرانی که ادعا شده در ترکیه خودکشی کرده‌اند، از شاکیان پرونده امیرحسین مقصودلو هستند.»

در همین اثنا بود که شایعاتی مبنی بر آزادی تتلو با قید وثیقه در فضای مجازی منتشر شد. شایعه‌ای که مرکز رسانه قوه قضاییه در روز پنجم دی ماه ۱۴۰۲ بلافاصله آن را تکذیب کرد و توضیح داد: «روز گذشته ادعایی در فضای مجازی منتشر شد که عنوان می‌کرد با برخی اعضای خانواده امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو تماس گرفته شده و عنوان شده است احتمال صدور قرار وثیقه برای او وجود دارد. نتیجه پیگیری از روند تحقیقات پرونده تتلو نشان می‌دهد تحقیقات در مورد این فرد و پرونده وی در جریان است و ادعای صدور قرار وثیقه احتمالی برای او کذب است.»

ماجرا‌های مربوط به امیرحسین مقصودلو ادامه داشت تا اینکه در روز اول بهمن ماه گروه جامعه خبرگزاری مهر در خبری اختصاصی نوشت: «بر اساس اعلام یک منبع آگاه قرار جلب به دادرسی برای مقصودلو معروف به تتلو صادر شده و این فرد به استفاده از مسایل غیراخلاقی و جنسی برای بیشتر دیده شدن اعتراف کرده است. اطلاعات دریافتی حاکی از این است که برای امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو با عناوین اتهامی مختلف از جمله تشویق مردم به فساد و فحشاء و فراهم کردن موجبات آن با تولید و انتشار آثار هنری مستهجن، دایر کردن سایت شرط بندی به منظور قمار و دعوت مردم به این کار، توهین به مقدسات اسلام و… قرار جلب به دادرسی صادر شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که نامبرده در فرایند تحقیقات قضایی به انجام اقدامات ضدفرهنگی و مستهجن به‌خصوص استفاده از مسایل غیراخلاقی و جنسی به‌منظور بیشتر دیده شدن معترف شده است.»

پس از انتشار این خبر بود که باز هم خبر‌هایی مبنی بر انتقال تتلو به آسایشگاه بیماران دارای مشکلات روحی و روانی در فضای مجازی منتشر شد؛ مسیری که ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در روز ۲۵ بهمن آن را تکذیب کرد و گفت: «امیرحسین مقصودلو از زمان بازداشت تاکنون به هیچ عنوان اعم از بیماری جسمی یا روانی به خارج از زندان اعزام نشده است و در زندان به سر می‌برد.»

برگزاری نخستین جلسه دادگاه تتلو با قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان تازه‌ترین خبری بود که روز چهاردهم اسفند از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه که از همان ابتدای ماجرای دستگیری تتلو تا بازداشت وی در مرز بازرگان اطلاع رسانی به موقع و درستی انجام داده بود، به رسانه‌ها مخابره شد.

در این خبر آمده بود: «صبح دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت و اقدامات مجرمانه متهم در فضای مجازی را تشریح کرد.

به گفته نماینده دادستان، امیرحسین مقصودلو ملقب به امیرتتلو در سال‌های ۸۶، ۹۲ و ۹۵ در داخل کشور دستگیر شده است، در سال ۹۷ کشور را به مقصد گرجستان ترک و در سال ۹۸ به کشور ترکیه مهاجرت کرده است. وی در آذر ماه سال جاری توسط پلیس ترکیه به مرز ایران منتقل و با هماهنگی صورت گرفته و حکم قضایی دستگیر شد. پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قاضی اعلام کرد به منظور کسب آمادگی متهم و وکیل، ختم جلسه دادگاه را اعلام می‌کنیم و زمان جلسه آینده متعاقباً اعلام می‌شود.»

آنچه روایت شد متضمن معرفی یکی خبرسازترین، جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین خوانندگانی است که چه در دوران حضورش در ایران، چه مهاجرتش به ترکیه و چه پس از بازداشت با شرایطی روبه‌رو بود که باید منتظر نتایج آنچه در روز‌های آتی برای او رقم می‌خورد، باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین