آفتابنیوز :
آفتاب: نشست "آشنایی با دیدگاهها و برنامههای کاندیداهای ریاست جمهوری برای پیشبرد حقوق انسانی" شب گذشته با حضور نماینده حقوقی ستاد حامیان مردمی دکتر احمدینژاد و نماینده کمیته حقوقی ستاد میرحسین موسوی در کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد.
عطاء الله بیگدلی در این نشست با خاطرنشان کردن اینکه احمدینژاد به آن معنا ستادی ندارد، گفت: «فکر نمیکردم فضای جلسه تا این حد رسانهای شود. برای این جلسات موسوی، کروبی و رضایی چند نفر را هماهنگ میکنند اما ما چند دانشجو هستیم که در اطراف هم نشستهایم و احساس تکلیفی در ادبیات دینی کردهایم و داریم کار میکنیم».
وی اضافه کرد: «آنچه میگویم نظرات احمدی نژاد نیست. فرصتی است که کسانی که در دانشگاه تریبونی ندارند صحبت کنند و شاید بتوان گفت وعده انتخاباتی نیست. ما پیشنهاد میدهیم، ممکن است مورد قبول واقع شود یا نشود».
بیگدلی اظهار کرد: «اگر بخواهیم مبنای اختلاف را منقح کنیم به این سوال برمیگردد که آیا ما قائل به حقوق جهانشمول برای انسانها فارغ از عقیده، جایی که زندگی میکنند، ایدئولوژی و مکتبشان هستیم یا نه؟ این سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داد».
بیگدلی با اشاره به اینکه ترجمه حقوق بشر و حقوق انسانی را ترجمه مناسب Human rights نمیداند و از همان واژه انگلیسی استفاده میکند، گفت: «در پاسخ به این سوال حداقل دو طیف اصلی صف آرایی کردهاند؛ کسانی که قائل به Human rights هستند. آنها قائلاند که همین که فردی انسان است و انسان به دنیا میآید این حقوق را دارد و اعلامیه جهانی حقوق بشر به شکل اجمالی توافقی بر سر آن ایجاد کرد که حق حیات، آزادی، ازدواج، مسکن و کار بر مبنای اینکه فردی انسان است به او تعلق میگیرد».
وی افزود: «این اندیشه تقابلی در مقابل اندیشه قرون وسطی بوده است و بزرگان آن هم ذیل روشنگری تعریف میشدند و بهترین لفظی که میتوان برای آن استفاده کرد اومانیسم است. اگر کسی به اومانیسم معتقد نباشد نمیتواند یک حقوق بشری باشد. در مقابل غالب الهیون معتقدند چنین حقوقی مطلقا وجود ندارد. انسان بما هو انسان دارای حقوق مستقل فارغ از ایدئولوژی و فکر نیست. خداوند حاکم است و خدا است که به انسان حق داده و این حق مطلق نیست».
بیگدلی درباره نگاه اسلام به این موضوع ابراز عقیده کرد: «در نگاه اسلامی به انسان، انسان بماهو انسان ماهیت ندارد. او به نسبت دعوتی که میشود و پاسخی که به این دعوت میدهد، ماهیت دیگرگون مییابد و طیف وجودی انسانها بالا و پایین میروند و به نسبت بهرهای که از قرب میگیرند حقوق و تکالیف متمایز پیدا میکنند. به این معنا، هنگامی که از شرع میپرسید که آیا این فرد حق حیات دارد یا نه ؟ میگوید بگو که او چه میاندیشد؟ ممکن است برخی حق حیات و مالکیت داشته باشند و برخی نداشته باشند».
وی با طرح مثالی درباره کافر ذمی و حربی، گفت: «متاسفانه این گزارهها با اعلامیههای حقوق بشر در تعارض است و در بسیاری از موارد با تعارفات سعی میکنیم که از این نوع قرائت رفع ید کنیم».
بیگدلی با تاکید بر اینکه در نگاه اومانیستی اصالت با انسان است و در نگاه الهی حاکمیت با خداست، گفت: «تلاشهای پس از قرون وسطی خیلی مثمر ثمر نبوده است و نتوانستهایم جمع خوبی از آنها ارایه دهیم. نمیدانم احمدی نژاد چقدر این حرف را قبول دارد؟ این تقریر کلاسیک از Human rights با نگاه دینی ما جمع نمیشود به این معنا نمیتوانیم اعلامیه حقوق بشر را بپذیریم».
وی با اشاره به گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل دائر بر وضعیت حقوقی بشر در ایران گفت: «در سه بند به تفصیل به نگرانی دبیر کل سازمان ملل نسبت به موارد نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است. از جمله شکنجه، شلاق و قطع اعضای بدن، زندانیان که با سنگسار مواجه هستند، بازداشتهای خشن و ایجاد رعب و وحشت میان فعالان زن در قانون و در عمل، افزایش تبعیض علیه اقلیتهای مذهبی، محدودیت برگزاری اجتماعات، فیلترینگ و تحدید محدودیت و آزادی مذهب. آنها معتقدند در روند مخالف خوانی که در این دهکده جهانی رییسی دارد با این وضع نمیتوانید شهروند باشید».
وی گفت: «آیا ما منکر کرامت انسانی هستیم؟ قطعا نه. تمام کرامت انسانی در جهت قرب اوست و این در ذیل گفتمان الهی سامان مییابد. در اوضاع قوانین فعلی ما، خوشبختانه ما سند خاصی که لفظ حقوق بشر را به کار برده باشد در هیچیک از قوانین مان استفاده نکردیم فقط در سیاستهای کلی مجمع تشخیص ابلاغ شده است. در بحث بینالملل چند بار از لفظ حقوق بشر استفاده شده است اما در سایر قوانین نداریم.این تحلیل از حقوق بشر خلاف قانون اساسی و فقه ماست».
وی گفت: «در قانون اساسی تقریرهایی از حقوق انسان به تعبیر اسلامی و بومی داریم که در فصل یک و فصل سه که حقوق ملت است و فصول متعدد برنامه سوم و چهارم آمده است».
وی با اشاره به این دو طرح دولت این زمینه اظهار کرد: «طرحی در معاونت حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه مطرح است که موضوع آن حقوق بشر اسلامی با تاکید بر کرامت انسانی است. برنامههای تفصیلی در این طرح آمده است. خلاصه آن اینست که سعی بکند در مقابل اعلامیه حقوق بشر با پررنگ کردن اعلامیه حقوق بشر اسلامی و مبانی دینی که در قانون اساسی پذیرفتهایم، جریان موازی در جهان به خصوص جهان اسلامی سامان دهد. برنامه دیگر در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در حال تدوین است که هنوز کامل نشده است».
وی افزود: «در حوزه بینالملل سه شاخه روابط بینالملل، رابطه دولت و مردم و رابطه مردم و مردم مطرح است. هدف آن ارتقای حقوق اسلامی بشر یا حقوق بشر اسلامی با توجه به قرائت اسلامی تری که از آن موجود است».
بیگدلی با اشاره به سرفصلهای آن اظهار کرد: «در عرصه بین الملل شاید مهمترین برنامه که در حال پیشنهاد است تشکیل دفتر تدوین قوانین مشترک اسلامی، تقویت ارایه گزارشها از رعایت حقوق بشر در کشورهای اروپایی، کمک مادی و معنوی، ایجاد صندوق، تشکیل دانشکده حقوق بشر، اقشاری که بیشتر در معرض محرومیت هستند از این نوع حقوق بشر هستند. فقرا و دهکهای پایین، زنان، اقلیتها، مشاغل خاص مانند روزنامه نگاران، اهالی دانشگاه، سلسلهای از آموزشهای فرهنگی هستند. تاسیس پژوهشگاه علمی حقوق بشر، ترجمه و تالیف، مجله علمی پژوهشی، اضافه شدن درس حقوق بشر به واحدهای دبیرستانی، مشاوره حقوقی و معاضدت، لایحه جرم سیاسی با دقت بیشتری تدوین شود، در مجموع ما که در ستاد نشستیم به گمانام اگر احمدی نژاد آرا مردم را جلب کند با تعبیری که از حقوق بشر شد، تعریف از حقوق بشر و کرامت مسلمین انجام شود».
اعتصاب غذاي بيش از 200 نفر از اعضاي جمعيت آل ياسين در مرقد امام خميني از سه شنبه نوزدهم خرداد 1388 آغاز شده و تاكنون ادامه دارد.اعتصاب كنندگان با درخواست آزادي و رسيدگي پزشكي به وضعيت جسماني رهبر اين جمعيت پيمان فتاحي كه 11 ماه است بصورت غيرقانوني در سلول انفرادي تحت شكنجه قرار دارد، جمع شدهاند تا اعتراض خود را بگوش مقام رهبري برسانند. در ساعات پاياني پنج شنبه شب پس از حدود 60 ساعت اعتصاب غذا در حالي كه فقط 9 ساعت تا آغاز انتخابات رياست جمهوري ايران باقيمانده بود
[...]با شوكر الكتريكي و گاز اشك آور به اعتصابكنندگان حمله كرده و آنها را مورد ضرب وشتم قرار دادند. نيروهاي [...] با سوءاستفاده از جو انتخابات از ورود خبرنگاران به مرقد و انعكاس هرگونه خبري در اين رابطه بشدت جلوگيري ميكنند.
www.payame-elyasin.blogfa.com
www.ostad-iliya._org