کد خبر: ۹۰۲۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳

ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی

پرفروش‌ترین محصول ایران خودرو را خانواده پژو با آمار حدودا ۲۶۹ هزار دستگاهی تشکیل داده است. از سایپا نیز خبر می‌رسد که این شرکت در سال گذشته ۳۴۶ هزار و ۷۳۲ دستگاه محصول را به فروش رسانده است. این در حالی است که تولید سال گذشته سایپا ۳۴۵ هزار و ۹۴۶ دستگاه بوده و این آمار از دپوی حدودا ۸۰۰ دستگاهی فروش دومین خودروساز بزرگ کشور خبر می‌دهد.
ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی
آفتاب‌‌نیوز :

خودروسازان بزرگ کشور با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته خود به بورس، میزان تولید و فروش در سال ۱۴۰۲ را اعلام کردند. طبق گزارشی که در سامانه کدال بورس منتشر شده، هر سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته فروش کمتری نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌اند. نکته مهم دیگر اینکه نسبت فروش محصولات خودروسازان به تولید آن‌ها در سال ۱۴۰۲منفی بوده است.

به عبارت بهتر، خودروسازان کمتر از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند. این بدان معناست که بخشی از تولید خودروسازان عرضه نشده و به انبار رفته تا بعدا و احتمالا پس از اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی، عرضه شوند.

طبق آمار، جمع فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته ۹۸۵ هزار و ۸۹۰ دستگاه بوده است. این در حالی است که آن‌ها طی سال گذشته در مجموع ۹۸۱ هزار و ۸۳۰ دستگاه محصول را به تولید رسانده بودند؛ بنابراین بیش از چهار هزار دستگاه از خودرو‌های تولیدی توسط سه خودروساز اصلی در سال گذشته، به‌عمد دپو شده‌است.

این موضوع ارتباط مستقیم با سیاست قیمت‌گذاری دستوری دارد، زیرا خودروسازان می‌گویند قیمت‌های تحمیلی از سوی شورای رقابت، زیانده است و طبعا هرچه تولید و عرضه با همان قیمت‌ها بالا برود، زیان نیز بیشتر می‌شود. از همین رو خودروسازان گاهی به‌خصوص در دورانی که به موعد اصلاح قیمت نزدیک می‌شوند، دست به دپوی عمدی محصولات خود می‌زنند تا آن‌ها را با قیمت‌های جدید عرضه و کمتر زیان داده یا شاید حتی سود نیز ببرند.

ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی

قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی از انتهای فروردین سال گذشته تا به امروز به نوعی فریز بوده، اما این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت که از دی‌ماه سال گذشته مسوولیت قیمت‌گذاری خودرو را به دست گرفته، دست به اصلاح قیمت بزند؛ بنابراین دپوی بیش از چهار هزار دستگاه خودرو می‌تواند با این موضوع در ارتباط باشد.

از طرفی، این احتمال هست که روند دپوی عمدی خودرو‌ها طی امسال و تا وقتی وزارت صمت مجوز اصلاح قیمت را صادر کند، ادامه داشته و خودرو‌های بیشتری راهی انبار شوند. سال گذشته شورای رقابت مجوز افزایش به طور متوسط ۴۹ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی را صادر کرد و باید منتظر ماند و دید وزارت صمت چه مقدار افزایش قیمت را برای امسال لحاظ خواهد کرد.

فروش از تولید بازماند

اما طبق گزارش ارسالی خودروسازان به سامانه کدال بورس، آن‌ها در مجموع ۹۸۵ هزار و ۸۹۰ دستگاه فروش در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند که با توجه به فروش حدودا یک‌میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاهی‌شان در سال ۱۴۰۱، افت نزدیک به ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین کاهش فروش ابتدا به ایران‌خودرو، سپس سایپا و در نهایت پارس‌خودرو تعلق داشته است.

برای بررسی جزئیات کارنامه فروش خودروسازان بزرگ کشور در سال گذشته ابتدا به سراغ ایران‌خودرو برویم و ببینیم بزرگ‌ترین خودروساز ایران چه کارنامه‌ای در این حوزه از خود به جا گذاشته است. ایران‌خودرو طبق آنچه به سامانه کدال اعلام کرده، در سال گذشته ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه فروش داشته، اما تولید این شرکت ۵۳۵ هزار و ۶۳۶ دستگاه بوده است؛ بنابراین ایران‌خودرویی‌ها حدود دوهزار دستگاه از محصولات تولیدی خود در سال گذشته را راهی انبار کرده‌اند.

سایپایی‌ها همچنین نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۰ هزار دستگاه افت فروش داشته‌اند. سری هم به آمار فروش پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا و البته سومین خودروساز بزرگ کشور بزنیم. کل فروش پارس‌خودرو در سال گذشته ۱۰۱ هزار و ۵۵۸ دستگاه بوده و این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۰۰ هزار و ۲۴۸ دستگاه محصول را به تولید رسانده است.

با این حساب این شرکت بیش از هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود در سال گذشته را عرضه نکرده است. همچنین در مقایسه با سال ۱۴۰۱، پارس‌خودرو ۱.۵ درصد افت فروش را به ثبت رسانده است. پرفروش‌ترین محصول پارس‌خودرو به گروه Q۲۰۰ با آمار بیش از ۷۸ هزار دستگاهی مربوط می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین