کد خبر: ۹۰۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۴

دانشجو: نتایج انتخابات تدریجی اعلام می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم تدریجی اعلام می‌شود، گفت: «فرض اعلام یکباره نتایج انتخابات درست نیست».

کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور پیش از ظهر شنبه و در فاصله 6 روز مانده به برگزاری انتخابات در نشستی با خبرنگاران به سئوالات آنان پاسخ گفت.

دانشجو در پاسخ به سئوالی درباره اینکه با توجه به تفاوت تبلیغات با دوره‌های گذشته توقع شما برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای چه میزان است، اظهار داشت: «زمینه حضور مردم در صحنه را رسانه‌ها فراهم کرده‌اند و فرمایشات روشنگرایانه رهبر معظم انقلاب نیز این زمینه را آماده کرده است ما هم به عنوان خدمتگزاران وظیفه خود را در قبال برگزاری هر چه بهتر انتخابات انجام خواهیم داد».

وی با بیان اینکه مردم حقوق شهروندی خود را به خوبی می‌شناسند، افزود: «ما امیدواریم که در این دوره شاهد رکورد حضور مردم نسبت به دوره‌های قبلی باشیم اما انتظار داریم که تبلیغات بر اساس یک سری معیارها باشد و در راستای معرفی نامزدها صورت بگیرد نه اینکه برای مردم مزاحمت ایجاد شود».

دانشجو تصریح کرد: «در مجموع فضای انتخابات، فضای مناسبی است و ما به عنوان مجریان انتخابات دوست داریم که صد در صد واجدان شرایط برای کور تر کردن چشم فتنه در پای صندوق‌های رای حضور یابند».

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوالی درباره مراحل طراحی، چاپ و توزیع تعرفه‌های رای نیز، گفت: «اگر پیش از این نحوه چاپ، محل چاپ و زمان توزیع تعرفه‌های رای را نگفته ایم به دلیل لحاظ کردن مسائل امنیتی در انتقال تعرفه‌ها بوده است اما حال که این انتقاد صورت گرفته است باید اشاره کنم که طراحی تعرفه ها با نظارت و تایید شورای نگهبان صورت گرفت و در برگ تعرفه اسم نامزد و کدی برای نامزدها وجود دارد که البته نوشتن کد الزامی نیست».

وی ادامه داد: «تمامی مراحل طراحی و چاپ تعرفه‌های رای با نظارت و تایید شورای نگهبان و در چاپخانه بانک ملی صورت گرفته است و هم اکنون تعرفه‌های رای به استانها ارسال شده و آماده این است که مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رای در روز 22 خرداد از این تعرفه‌ها استفاده نماید».

رئیس ستاد انتخابات در پاسخ به سئوالی درباره تجمعات انتخاباتی و تلاش کشور برای مهار این تجمعات و تضمین امنیت شهروندان یادآوری کرد که از ابتدا این موارد را به مردم اعلام کردیم و خواهش ما از ستادها این است که طرفداران کاندیداها را در راستای انجام تبلیغات درست هدایت کنند چرا که بعضا شاهد حرکاتی در تبلیغات طرفداران کاندیداها هستیم که با شئونات اسلامی همخوانی نداشته و در شان ملت ما نیست البته ما بنا نداریم که برخوردی قهری با اینگونه تبلیغات داشته باشیم.

وی تاکید کرد که نیروهای انتظامی و امنیتی همه چیز را زیر نظر دارند اما نمی‌خواهند در حال حاضر برخوردی قهری با اینگونه موارد صورت گیرد بنابراین نباید شرایطی بوجود آید که نیروهای انتظامی و امنیتی را وادار به برخورد قهری با این حرکات کنیم. نامزدهای ریاست جمهوری دلشان برای اسلام و گفتمان امام می‌تپد و باید این افراد را نهیب بدهند و یا اینکه اعلام کنند که بعضی از آنها با این کاندیداها نیستند.

دانشجو در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران که مدت زمان اعلام نتایج انتخابات از سوی وزارت کشور را پرسید، گفت: «با تمهیداتی که اندیشیده شده است تلاشمان این است که ظرف 24 ساعت بعد از برگزاری انتخابات یعنی تا روز 23 خرداد نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری دهم را اعلام کنیم».

وی در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی برگزاری انتخابات در خارج از کشور نیز خاطر نشان کرد: «در خارج از کشور بنا به درخواست‌هایی که صورت گرفت صندوق‌ها را از 227 به 304 صندوق افزایش دادیم تا بتوانیم تسهیلات درستی را به خصوص در مکه و مدینه به ایرانیان خارج از کشور ارائه کنیم».

دانشجو با بیان اینکه 32 شعبه اخذ را در آمریکا پیش‌بینی شده است، یادآوری کرد که با توجه به درخواست‌هایی که صورت گرفت و با موافقت شورای نگهبان شعبات اخذ رای را در خارج از کشور افزایش داده ایم. قانون انتخابات می‌گوید برگزاری انتخابات باید در روز جمعه 22 خرداد ماه صورت بگیرد و انتخابات راس ساعت 8 صبح 22 خرداد بنا به ساعت همان کشور به مدت 10 ساعت برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سئوالی درباره اینکه با هتک حرمت‌هایی که اخیرا در تجمعات شهری نسبت به برخی کاندیداها صورت می‌گیرد چه برخورد قانونی انجام می‌شود، اظهار داشت: «بر اساس ماده 71 داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنها مجاز به هتک حرمت نامزدهای دیگر نیستند و در صورت وجود این مقوله مجازات خواهند شد. مرجع رسیدگی به این امور و صدور حکم قوه قضائیه است و وظیفه ما ارسال اینگونه گزارشات به این قوه، البته دادستان هم به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند راسا در اینگونه موارد ورود پیدا کند».

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه بعد از مناظره احمدی‌نژاد و موسوی امنیت جانی رئیس جمهور به خطر افتاده است، نظر شما در این باره چیست، گفت: «امنیت کشور به حدی است که هیچ احد الناسی نمی‌تواند به هیچ مسئولی کوچکترین خللی وارد کند این مسائل در کشور جایی ندارد مردم ما مسئولان خود را دوست دارند و نیروهای امنیتی هم هوشیار و مقتدر هستند بنده بیش از این به این موضوع ورود پیدا نمی‌کنم».

دانشجو در پاسخ به سئوالی درباره اینکه برخی ستادهای کاندیداها اعلام کرده‌اند که نمایندگان آنها در پای صندوق‌های رای باید یک سری مشخصات داشته باشند و از سوی هیئت‌های اجرایی مورد تایید قرار گیرند، تاکید کرد که این فرض اشتباه است هیئت‌های اجرایی نباید نمایندگان کاندیداها را تایید کنند و ما از آنها جز مشخصات شناسنامه‌ای هیچ مشخصات دیگری نمی‌خواهیم بر اساس ماده 7 آیین نامه اجرایی حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات در پای صندوق‌های رای کارت آنها باید شامل مشخصات کامل نماینده کاندیدا و مهر فرماندار باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوال دیگری که آیا وزارت کشور آنچنانکه در خبرها آمده است، قصد اعلام یکباره نتایج انتخابات را دارد، خاطر نشان کرد: «اعلام یک باره نتایج انتخابات موضوع درستی نیست ما نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم را به تدریج و بر اساس روال خاصی که وجود داشته است اعلام خواهیم کرد».

دانشجو در پایان اعلام کرد: «با حضور 4 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام نتایج زمان زیادی را به خود اختصاص نخواهد داد و فاصله بین اعلام نتیجه نهایی با نتایج تدریجی زیاد نخواهد بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین