براساس توافق جدید بین ایالات متحده و ژاپن، اولین فرد غیرآمریکایی که بهزودی بر روی ماه قدم میگذارد، یک فضانورد ژاپنی خواهد بود.
به گزارش اسپیس، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده این هدف را در جریان سفر کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن به آمریکا در روز گذشته دهم آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد.
بایدن گفت: روابط علمی و آموزشی بین ژاپن و ایالات متحده تا کره ماه امتداد دارد، جایی که دو فضانورد ژاپنی به ماموریتهای آمریکایی آینده میپیوندند و یکی از آنها اولین غیرآمریکایی خواهد بود که روی ماه فرود میآید.
کیشیدا فومیو نیز گفت: در نیمه اول دهه ۱۹۶۰، زمانی که من در ایالات متحده بودم، سرآغاز عصر توسعه فضایی در ایالات متحده بود. من یکی از کسانی هستم که در ایالات متحده از این چالش تماشایی در فضا بسیار هیجانزده شده بودم.
وی افزود: اکنون تحت برنامه آرتمیس، من از فرود یک فضانورد ژاپنی روی ماه به عنوان اولین فضانورد غیرآمریکایی استقبال میکنم.
تا به امروز تنها ۱۲ انسان که همگی آمریکایی بودهاند، به عنوان بخشی از برنامه آپولو ناسا از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ بر روی ماه فرود آمدهاند.
برنامه آرتمیس ایالات متحده به دنبال بازگرداندن فضانوردان به کره ماه در اواخر سال ۲۰۲۵ است و میخواهد اولین فرود خود روی ماه را در سومین ماموریت آرتمیس در سال ۲۰۲۶ رقم بزند.
خدمه چهار نفره ماموریت آرتمیس ۲ (Artemis ۲) شامل اولین زن، اولین فرد رنگین پوست که یک کانادایی است و اولین غیر آمریکایی خواهد بود که به ماه پرواز میکند.
ترتیبات اجرایی جدید اکتشاف سطح ماه که توسط بیل نلسون مدیر ناسا و ماساهیتو موریاما وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن به امضا رسیده است، مشخص نکرده است که فضانوردان آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) چه ماموریتهایی را در فرود روی ماه تحت برنامه آرتمیس انجام خواهند داد.
نلسون گفت: ژاپن یک ماهنورد برای استفاده ناسا توسعه خواهد داد. این ما را به سمت مطالعه سطوحی روی ماه سوق میدهد که قبلا هرگز آن را مطالعه نکردهایم، زیرا میتوانند چندین روز روی سطح ماه بمانند.
آژانس فضایی ژاپن و شرکت تویوتا از سال ۲۰۱۹ در توسعه یک ماهنورد تحت فشار که از فناوری پیل سوختی تویوتا برای تامین انرژی خود استفاده میکند، همکاری میکنند. این ماهنورد موسوم به لونار کروزر (Lunar Cruiser) که به نام خودروهای لندکروز تویوتا نامگذاری شده است، به عنوان یک وسیله برای سفرهای چند روزه طراحی شده است.
بیل نلسون میگوید: این یک زیستگاه متحرک، یک آزمایشگاه قمری، یک خانه قمری و یک کاوشگر ماه است. این ماهنورد، مکانی است که فضانوردان میتوانند در آن زندگی کنند، کار کنند و در سطح ماه حرکت کنند که منجر به اکتشافات باشکوهی برای همه ما میشود.
ژاپن نه تنها ماهنورد جدید تحت فشار را ارائه خواهد کرد، بلکه آن را به گونهای طراحی میکند که با یا بدون فضانوردان بر روی سطح ماه قابل استفاده باشد.
ماهنورد «لونار کروزر» که ناسا آن را به ماه ارسال خواهد کرد و روی آن فرود خواهد آورد، تا سال ۲۰۳۱ برای استفاده خدمه ماموریت «آرتمیس ۷» آماده میشود و سپس در طول ۱۰ سال به ماموریتهای بعدی خود میپردازد.
هیروشی یاماکاوا رئیس آژانس فضایی ژاپن گفت: ماهنورد تحت فشار کمکی قدرتمند به معماری کلی آرتمیس خواهد بود، زیرا ژاپن و ایالات متحده با شرکای بین المللی و صنعتی در سطح ماه و فراتر از آن پیش میروند. آژانس فضایی ژاپن آماده کمک به ناسا و پیشبرد این امر با تخصص علمی و فناوری ما برای ایجاد حضور پایدار انسان در ماه است.
ماهنورد ژاپنی قرار است مکمل یک وسیله نقلیه کوچکتر و بدون فشار باشد که اکنون توسط سه شرکت آمریکایی به نامهای اینتویتیو ماشینز (Intuitive Machines)، لونار اوتپست (Lunar Outpost) و ونتوری استرولب (Venturi Astrolab) در حال توسعه است که هر کدام بر روی مفاهیم یک وسیله نقلیه زمینی قمری (LTV) برای استفاده توسط فضانوردان آرتمیس در سفرهای با برد کوتاهتر کار میکنند.
علاوه بر فرود دو فضانورد ژاپنی روی ماه، ناسا و آژانس فضایی ژاپن قبلاً توافق کرده بودند که ناسا یکی از خدمه آژانس فضایی ژاپن را در ازای اینکه ژاپن سیستمهای کنترل محیطی و پشتیبانی از حیات دروازه قمری ناسا را را فراهم کند و همچنین نیازهای حمل و نقل بار آن را تقویت کند، به این ایستگاه بفرستد.
آژانس فضایی ژاپن در حال حاضر ۵ فضانورد فعال به نامهای ساتوشی فوروکاوا، آکیهیکو هوشیده، کیمیا یویی، تاکویا اونیشی و نوریشیگه کانای دارد و در سال ۲۰۲۳، دو فضانورد دیگر به نامهای ماکوتو سووا و آیو یوندا را برای آموزش برای ماموریتهای قمری آینده آموزش داد.
بیل نلسون رئیس ناسا در پایان گفت: چه نمایشی بهتر از تحقق وعده مشارکت از جانب رئیس جمهور بایدن مبنی بر اینکه آمریکا دیگر به تنهایی روی ماه قدم نخواهد گذاشت.