کد خبر: ۹۰۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۲

گزارش آسوشیتدپرس از "سونامی سبز مهندس موسوی"

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: این روزها، پیامک‌هایی در حال رد و بدل شدن میان رای دهندگان جوانان ایرانی است. در حالی که این پیام تنها از دو جمله تشکیل شده است، اما امیدهای بسیار بزرگی با خود به همراه دارد.

پیام کوتاه مورد نظر، با یادآوری آن چه که 4 سال پیش اتفاق افتاد آغاز می‌شود: بسیاری از اصلاح‌طلبان، انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کردند و راه را برای پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات فراهم نمودند. پیام، با درخواستی برای شرکت در انتخابات روز جمعه، پایان می‌یابد: «امروز، من و تو رای خواهیم داد، تا شکست او [احمدی‌نژاد] را در انتخابات شاهد باشیم».

این متن کوتاه و خلاصه – که در حال رد و بدل شدن میان ده‌ها هزار تلفن همراه است – بیشتر به دلیل نوعی خوشبینی که در پس آن نهفته است اهمیت دارد، تا عوامل دیگر.

یک حس مشترک و رو به گسترش در مورد آسیب‌پذیری احمدی‌نژاد وجود دارد و این که عالی‌رتبه ترین مقام و منصب انتخابی در ایران، می‌تواند در دستان فردی قرار گیرد که میانه‌روتر است. مسائل مختلفی در این راه وجود دارد که از میان آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرانجام برنامه هسته‌ای ایران چه خواهد شد؟ ایران چگونه به پیشنهاد‌های اوباما در رابطه با تعامل دیپلماتیک پاسخ خواهد داد؟

رنگ سبز، به رنگ نمادین کمپین تبلیغاتی موسوی تبدیل شده است. «بهناز پیراسته»، یک دختر حدوداً 20 ساله که روبانی سبز رنگ به خود بسته است، می‌گوید: «من اعتماد خود را به صندوق‌های رای از دست داده بودم و در سال 84 رای ندادم. من امروز می‌‌خواهم کشور خود را از ویرانی کامل نجات دهم». 



هیچ‌گونه نظرسنجی مستقل و معتبری در ایران وجود ندارد؛ بنابراین پیش‌بینی این که چه کسی در رقابت‌های سیاسی پیشتاز است، کار آسانی نیست. این در حالی است که به نظر می‌رسد بسیاری از تبلیغات، به نفع مهندس موسوی در جریان باشد.

تنها همین چند ماه پیش، مهندس موسوی شخصیتی فراتر از کتاب‌های تاریخی برای جوانان ایرانی نبود. اما وی موفق شد آن‌ها را با استفاده از شیوه‌های نوین انتخاباتی به سوی خود جذب کند: وبلاگ‌ها، فیس‌بوک، ظاهر شدن در انظار عمومی به همراه همسر پر جذبه‌اش و به راه انداختن «جنبش سبز».

شاعری با نام «اقبال منصوریان»، در یکی از تجمع‌ها با خواندن این شعر، جنب و جوشی در میان حاضرین در جمع به راه انداخت: «زندگی‌مان را دوباره سبز گردان… باران را دوباره باریدن ده… امید را به ما بازگردان».

موسوی، اقتصاد شکننده ایران در طول دوره احمدی‌نژاد را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. وی بارها به طعنه گفته است: گذرنامه‌های ایران، هم اکنون در رده گذرنامه‌های کشور سومالی قرار گرفته است! 

در یکی از روزنامه‌های ایران با نام «کلمه سبز»، چنین تیتری به چشم می‌خورد: «سونامی سبز تغییر در راه است». این در حالی است که بعد از مناظره احمدی‌نژاد و موسوی، بسیاری از هواداران موسوی شعار می‌دادند: «احمدی بای بای»!

محمود احمدی‌نژاد از حمایت روحانیون در راس قدرت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخوردار است. گروهی که انتخابات را برگزار و آرا را تایید می‌کند، تحت کنترل روحانیون در راس قدرت قرار دارد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد، احمدی‌نژاد و مهندس موسوی به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت.

اما این سناریو، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین نکته آن است که جوانان ایرانی و افراد زیر 30 سال – که یک سوم کل واجدین شرایط را تشکیل می‌دهند – حضوری بسیار گسترده به نفع موسوی در انتخابات داشته باشند و همانند انتخابات سال 84 در حاشیه قرار نگیرند.

«محمد علی ابطحی»، معاون اول رییس‌جمهور سابق «محمد خاتمی»، گفته است: «ما می‌توانیم وحشت و ناامیدی را در میان هوادران احمدی‌نژاد ببینیم».

«محمد خاتمی»، رییس‌جمهور پیشین، در تجمعی که هفته پیش برگزار شد، اعلام داشت: «در صورتی که حضور مردم در انتخابات بالا باشد، هیچ چیز نمی‌تواند موسوی را متوقف کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۱
0
0
آيا امكان آقايان در برخورد با موج سبز رويه تقلب در پيش خواهند گرفت؟
بهتر است بدانند اين موج وسيع همه دروغها را خواهد شست.زنده باد ايران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۲
0
0
zende bad mouje sabz
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین