کد خبر: ۹۰۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۱:۱۷
اخطار به وزارت کشور و شورای نگهبان درباره اصرار بر اقدامات غیرقانونی

محتشمی‌پور: "وانفسا" و "وا ایرانا" از رفتار غیرقانونی صدا و سیما

وزارت کشور باید پاسخگوی رفتارهای غیرقانونی‌اش باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمیته صیانت از آرا نسبت به حرکت‌های غیرقانونی وزارت کشور هشدار داد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر محتشمی‌‌پور در کنفرانس مطبوعاتی کمیته صیانت اظهار کرد: «با توجه به اینکه به روزهای پایانی تبلیغات انتخابات نزدیک می‌شویم لازم می‌دانم در ابتدا نکاتی را در مورد عملکرد صدا و سیما عنوان کنم. همانطور که شاهد بودید کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی در شب‌های گذشته برنامه‌های مستقل مناظره‌ا‌ی داشته‌اند که متاسفانه عملکرد صدا و سیما مساوی و عادلانه نبود».

وی ادامه داد: «در این انتخابات یکی از نامزدها در حال حاضر پست ریاست جمهوری را دارد و سه کاندیدای دیگر با او رقابت می‌کنند اما این سبب نمی‌شود که کاندیدایی که رییس جمهور است از امتیاز ویژه‌ای برخوردار باشد. در هیچ جای دنیا و در هیچ کشوری که در آن انتخابات برگزار می‌شود رسانه ملی و حتی رسانه خصوصی حق ندارد امتیاز بیشتری به رییس جمهور فعلی بدهد بلکه همه باید به صورت مساوی و عادلانه از امکانات تبلیغاتی در رسانه برخوردار باشد نه این‌که نسبت به رییس جمهور امتیاز و احترام بیشتری داده شود».

محتشمی‌پور تصریح کرد: «ما شاهد بودیم در گفت‌وگوها و مناظره‌های بین کاندیداها اگر انتقادی به دولت فعلی وارد می‌شد مجری برنامه بنا به دستوری که از پشت صحنه داده می‌شد اعتراض و ممانعت می‌کرد در حالی که بارها و بارها از سوی آقای احمدی‌نژاد اتهاماتی به دولت‌های گذشته وارد شد و مجری هیچ عکس‌العملی نشان نداد. این نشان می‌دهد که صدا و سیما که یک رسانه ملی است به تعهد خود عمل نکرد و مرز بی‌طرفی را شکسته و طرفداری از یک نامزد را یک اصل دانست».

رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی همچنین اظهار کرد: «صدا و سیما اعلام کرده به بهانه این‌که در مناظرات و صحبت‌های تلویزیونی نامزدها نسبت به دولت انتقادهای داشته‌اند، 45 دقیقه به آقای احمدی نژاد چهارشنبه شب فرصت دفاع داده است که این عملکرد صدا و سیما نه تنها غیرقانونی است بلکه متناقض با برنامه‌های اعلام شده خود صدا و سیماست که در قرعه‌کشی آن را مشخص کرده بود و در پاسخ به این حرکت صدا و سیما تنها می‌توان گفت "وانفسا" و "وا ایرانا"».

وی گفت: «این فرصت در حالی در اختیار رییس جمهوری قرار می‌گیرد که او هم به عنوان یکی از کاندیداهای انتخاباتی، دولت مهندس موسوی را در هشت نخست‌وزیری بارها و بارها در مناظرات خود سخنرانی‌ها و برنامه‌های مستقل مورد انتقاد قرار داده است پس بر این اساس باید برای مهندس موسوی هم جهت دفاع از آن دوران فرصتی قرار داده شود».

محتشمی‌پور تصریح کرد: «چنانچه سیاست صدا و سیما صحیح باشد این برنامه نباید روز چهارشنبه در دستور کار قرار گیرد چون پایان تبلیغات صدا و سیما و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی امشب است و طبق قرعه کشی انجام شده امشب این فرصت برای هر چهار کاندیدا تمام می‌شود لذا اگر صدا و سیما بخواهد این کار را انجام دهد نه تنها به طور آشکار اصول اخلاقی، حقوقی و قانونی را نقض می‌کند بلکه باید در آینده پاسخگوی اقدام ظالمانه و حقوقی خود باشد».

وی گفت: «علاوه بر صدا و سیما برخی از روزنامه‌ها نیز به طور آشکار به نقض قانون می‌پردازند از جمله روزنامه‌های نظیر ایران، جام جم، کیهان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری فارس و روزنامه جوان که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند و طبق قانون نمی‌توانند با اموال دولتی برای یک کاندیدا تبلیغ کنند درحالی‌که همه این رسانه‌ها به حمایت از آقای احمدی نژاد و تخریب کاندیداهای دیگر می‌پردازند».

رییس کمیته صیانت از آرا در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با برنامه‌های کمیته در روزهای باقی مانده از انتخابات گفت: «ما تا امروز علیرغم تلاش‌های فراوان با برخی از مخالفت‌های و کارشکنی‌ها مواجه هستیم که از جمله برخورد فرمانداری‌ها در صدور کارت برای نمایندگان صندوق‌هاست در حالی که طبق قانون هر نامزد انتخاباتی می‌تواند نماینده مخصوصی برای صندوق‌های خود معرفی کند اما در یک کارشکنی تازه فرمانداری‌های اعلام کرده‌‌اند که افراد را خود آنها برای صندوق‌ها معرفی می‌کنند که این نقض روشن قانون انتخابات است. بر این اساس اعلام می‌کنیم چنانچه که وزارت کشور به این کار غیرقانونی ادامه داد هر مشکلی که در انتخابات و پس از آن اتفاق بیفتد مسوولیتش برعهده وزارت کشور است و خود این وزارتخانه باید پاسخگو باشد».

وی اظهار کرد: «چنانچه نمایندگان صندوق‌ها در همه لحظات و تا پایان شمارش آرا در کنار صندوق‌ها حضور داشته باشند نتیجه هرچه که باشد مورد پذیرش مردم و کاندیداهاست اما چنانچه مسیر انتخابات برخلاف قانون و روال حقوقی باشد این شائبه به وجود خواهد آمد که پشت پرده اقداماتی از سوی وزارت کشور یا دستگاه‌های دیگر در حال انجام است که می‌خواهند از نظر و چشم‌های بینای مردم به دور باشد لذا به شورای نگهبان و وزارت کشور اخطار می‌کنیم که از اصرار بر اقدامات غیرقانونی خودداری کند».

وی همچنین وجود 14 هزار صندوق سیار را شبهه برانگیز خواند و گفت: «چنانچه این صندوق‌ها بدون حضور نمایندگان و با وسیله‌ای غیر اتوبوس و مینی‌بوس حرکت داده شوند بازهم نقض قانون است لذا به شورای نگهبان و وزارت کشور شدیدا هشدار می‌دهیم که از اینگونه اقدامات پرهیز کنند».

وی افزود: «از آنجا که فرقی بین نمایندگان فرمانداران و نمایندگان نامزدهای انتخاباتی برای حضور در پای صندوق‌های رای وجود ندارد، آیا می‌توان گفت که محل حضور نمایندگان فرمانداران را نامزدهای انتخاباتی تعیین کنند».

وزیر اسبق کشور تصریح کرد: «چنانچه تخلفاتی از قبال این کارشکنی‌های وزارت کشور درروز انتخابات رخ دهد، قطعاَ مرجع مذکور باید پاسخگو باشد».

وی با اشاره به وجود 14 هزار صندوق سیار اخذ رای اظهار داشت: «حتماً باید این صندوق‌ها توسط خودروهای با ظرفیت بالا حمل شود تا امکان حضور نمایندگان نامزدها نیز وجود داشته باشد».

محتشمی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده می‌شود تعدادی شناسنامه در اختیار حامیان مهندس موسوی قرار گرفته تا از این طریق احتمال پیروزی این کاندیدا بالا باشد، اظهار داشت: «با توجه به اینکه نزدیک به هفت ناظر برای هر صندوق پیش‌بینی شده است، بنابراین این صحبت‌ها بسیار خنده‌دار است».

وی افزود: «البته اطلاعاتی به دست می‌رسد که حکایت از جمع‌آوری شناسنامه‌های سربازان در پادگان‌ها و فرستادن آنها به مرخصی تا روز شنبه می‌کند و به نظر می‌رسد این اقدامی است که از طرف رقیب برای ایجاد جنگ روانی صورت می‌گیرد. چرا که چنانچه سیستم اطلاعات سپاه اگر حتی یک مورد از این موارد را می‌یافت حتماَ در سطح وسیع اقدام به انتشار آن می‌نمود».

وی همچنین در خصوص استقرار برخی از صندوق‌های رای در پایگاه‌های بسیج اظهار داشت: «این اقدام برای ما شبهه‌انگیز است».

محتشمی‌پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمار وزیر کشور از تعداد واجدین شرایط شرکت درانتخابات آمارنادرست و غیر واقعی بود، اظهار داشت: «آنان با آمارسازی و روش‌هایی که صحیح نیست سعی می‌کنند نصاب واجدین شرایط را در سطح پایینی اعلام کنند تا مشارکت مردم را بالا جلوه دهند اما با اقدامات صورت گرفته این بار سازمان مرکز آمار و ثبت احوال را متقاعد به همکاری در این زمینه کرده‌ایم».

وی تصریح کرد: «پیروزی جریان حاکم در گرو عدم مشارکت مردم است چرا که این جریان میزان مشخصی رای سنتی و تکلیفی از جمله افرادی که برای آنها امتیازهای ویژه‌ای برقرار کرده،‌دارد که رایشان مشخص است اما حضور مردم در انتخابات رمز پیروزی و موفقیت مهندس موسوی خواهد بود».

محتشمی‌پور چاپ بیش از 12 میلیون تعرفه رای اضافی نسبت به تعداد واجدین شرایط رای دادن را شبهه دیگری در این زمینه دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «متاسفانه جریان حاکم فضایی را در بخشی از نیروهای نظامی که سابقه بالایی ندارند، ایجاد کرده‌اند که بر اساس آن تمامی جریان‌های دیگر را ضد انقلاب جلوه می‌دهند».

محتشمی‌پور به بخشی از تهمت‌هایی که از سوی دولت نهم به برخی از نیروهای انقلابی وارد شده اظهار داشت: «البته طرح این ادعاها بدون پشتوانه نیست چرا که برای اولین بار است که شخصی اینگونه سابقه انقلاب و دولت‌های خدمتگذار را زیر سوال برده و تهمت می‌زند».

رئیس کمیته صیانت از آراء ستاد مهندس موسوی افزود: «این افراد که سابقه‌ای در انقلاب و زمان حیات امام (ره) نداشته و یک مرتبه پس از رحلت امام آمده‌اند همان جریان فرقه مصباحیه هستند که برای تخریب برخی چهره‌های ارزشمند و نامزدهای انتخاباتی اقدام می‌کنند».

وی اضافه کرد: «به عنوان مثال صادق محصولی کسی بود که در اوایل انقلاب هیچ چیز نداشت و آیا این ثروت میلیاردی او هم‌اکنون جز از مدیریت‌های وی در دوران احمدی‌نژاد است»؟

محتشمی‌پور در پایان اظهارداشت: «چنانچه افراد در روز انتخابات هر گونه تخلفی را مشاهده کنند می‌توانند از طریق شماره تلفن 8393 با ذکر شماره شعبه اعلام کنندتا پیگیری‌های لازم در آن خصوص صورت بگیرد».


مرتضی حاجی ـ دبیر کمیته صیانت از آرا نیز در این نشست خبری گفت: «وزارت کشور که قاعدتاً باید انتخابات را بسیار شفاف برگزار کند متاسفانه تاکنون همه تلاش خود را بر این معطوف داشته که تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی در فضای بسته و دور از نگاه مردم باشد و تغییراتی که در وزارت کشور و در جابه‌جایی مدیران صورت گرفته همچنین صدور بخشنامه‌های که تنها یکی از کاندیداها یعنی آقای احمدی نژاد به آن دسترسی دارد، این مساله را تایید می‌کند».

وی ادامه داد: «مردم صاحبان اصلی رای هستند و خود می‌توانند از آرای خود صیانت کنند و این موج سبزی که شور و نشاط گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کرده است به هیچ کس اجازه ابهام‌سازی در آرای آنها را نخواهد داد. ضمن آن که کمیته صیانت از آرا اقدامات اجرای لازم را انجام داده، نکات ضعف را شناسایی کرده و تخلفات را به مراجع قضایی اعلام کرده است».

حاجی تصریح کرد: «اقدام فرمانداری‌ها که نمایندگان منتخب نامزدها را آنها به صورت خودسرانه به شعبه‌ها اخذ رای معرفی می‌کنند، نقض صریح قانون است. اگر بخشنامه صادر کرده‌اند و به بیرون از محدوده خود خبر نمی‌دهند عمل غیرقانونیست و یا این که وزارت کشور آنقدر بی‌سروسامان است که فرمانداری‌های هر منطقه برای خود تصمیم‌گیری می‌کنند، که هر دو مورد خلاف قانون ستاد انتخابات است».

وی ادامه داد: «سیستم‌های موازی و متعددی برای دریافت اطلاعات طراحی شده است و با کار شبانه‌روزی کارشناسان این سیستم‌ها آماده دریافت اطلاعات هستند که این اطلاعات به طور دقیق با سند و مدرک قابل مقایسه با اطلاعات وزارت کشور است ضمن آنکه صاحبان رای می‌توانند با شماره تلفن (8393) که در اختیار آنها داده می‌شود که یک سیستم گویا است، تماس گرفته و تخلفات را گزارش دهند که در همان زمان این موارد قابل پیگیری است».

حاجی برخی از این موارد تخلفات را نصب نکردن ایتیکت شناسی مسوولان شعبه، به همراه داشتن عکس و مواد تبلیغاتی کاندیداها، ثبت نشدن کد ملی برای اخذ رای، قرار دادن اشخاص خاص برای نوشتن رای افراد بی‌سواد و تبلیغ در محل اخذ رای به نفع کاندیدا خاص را از جمله موارد تخلف عنوان کرد، که هموطنان در صورت مشاهده اینگونه موارد می‌توانند با تلفن ذکر شده به کمیته صیانت از آرا اعلام کنند».

میرلوحی نیز در این نشست گفت: «برای مقابله با هر نوع تخلف و تقلب احتمالی لازم است افراد ضمن حضور پرشور و باشکوه در ساعت اولیه در انتخابات این نکات را رعایت کنند:
1. وجود برگه‌های تبلیغاتی در درون شعبه اخذ رای یا اطراف آن و یا تبلیغ دست اندرکاران امور اجرایی و نظارتی شعبه.
2. تردد افرادی به غیر از مسوولان اجرایی و نظارتی و نمایندگان نامزدها (که همگی می‌بایست کارت‌های شناسایی خود را به سینه الصاق کرده باشند) در شعبه یا اطراف آن برای تبلیغ و اعمال نظر.
3. نوشتن تعرفه‌های رای به وسیله افرادی غیر از منشی‌های شعبه.
4. رای‌گیری از افراد بدون شناسنامه.
5. نوشتن رای برای بیسوادان توسط دست اندرکاران اجرا، نظارت و یا ماموران انتظامی شعبه.
6. دخالت ناظران شورای نگهبان در امور اجرایی شعبه.
7. تلاش دست‌اندرکاران شعبه برای دیدن رای افراد و اعمال نفوذ.
8. فعالیت کلیه بخش‌های نیروهای مسلح در محل رای‌گیری، به غیر از ماموران انتظامی ناجا.
9. اقدامات سازمان‌یافته گروه‌ها و نیروهای فشار و خودسر برای ایجاد رعب و وحشت و تهدید مردم.

لازم به ذکر است هر شخصی که شناسنامه‌اش توسط افراد حقیقی و حقوقی گرفته شده می‌تواند کد ملی خود را به تلفن (8393) اعلام کند تا به عنوان یکی از موارد تخلف پیگیری شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
0
0
خدا متقلبین را لعنت کند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین