کد خبر: ۹۰۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۱۴

چهارشنبه تاریخ ساز ایران و پیام‌‌هایش

بهرام گل زاده
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چهارشنبه ۲۰ خرداد سال ۱۳۸۸ تهران و بسیاری از شهر‌‌های ایران شاهد نقش آفرینی مردم هوشیار و شهروندان ایرانی بود که با انگیزه زائدالوصفی با حضور در خیابان‌‌های بار دیگر بر نقش غیرقابل انکار خود در تعیین سرنوشت کشورشان تاکید کردند.

خیابان‌‌های تهران همانند بسیاری از شهر‌‌های دیگر ایران شب پنج‌شنبه شاهد صحنه‌هایی از حضور دموکراتیک مردم برای تعیین سرنوشت و آینده سیاسی‌شان بود.
 
از آنجایی که ۲۰ خرداد آخرین مهلت قانونی نامزد‌‌های انتخاباتی و هواداران آنان برای تبلیغات انتخابات دهم ریاست جمهوری بود، ستاد‌‌های انتخاباتی نامزد‌ها به‌ویژه دو نامزد اصلی این انتخابات یعنی میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد برنامه‌های متنوعی برای بهره‌برداری حداکثری از این فرصت پایانی تدارک دیده بودند.

هواداران موسوی با شرکت در دو مراسم راهپیمایی از میدان انقلاب به سمت میدان آزادی و سپس تشکیل زنجیره سبز هواداران در خیابان ولی عصر حدفاصل میدان راه آهن و میدان تجریش، بر حمایت و پشتیانی جدی از نامزد مورد نظرشان مهر تایید زدند. گزارش سایت‌‌ها و برخی خبرگزاری‌ها حکایت از حضور چند میلیونی هواداران موسوی داشت که تا نزدیک بامداد صبح پنجشنبه نیز ادامه یافت.

هواداران احمدی‌نژاد نیز قرار بود تجمعی در دانشگاه صنعتی شریف داشته باشند و در عین حال احمدی‌نژاد نیز از فرصت بیش از ۲۰ دقیقه‌ای صدا و سیما که در اختیارش قرار گرفته بود و البته مورد اعتراض سایر نامزد‌ها نیز قرار گرفت، بهره برد. هواداران وی تجمعاتی پراکنده در سطح شهر که به صورت سازمان‌دهی شده و حرکت گروهی و پشت سرهم خودرو‌ها صورت می‌گرفت نیز داشتند.

هواداران این دو نامزد اصلی در شعار‌‌های خود با اطمینان، بر پیروزی نامزد مورد نظرشان در دور اول رای گیری تاکید کردند. دو نامزد دیگر یعنی مهدی کروبی و محسن رضایی نیز از آخرین فرصت انتخاباتی به‌صورتی محدود و بهره بردند اما قابل مقایسه با فعالیت دو نامزد دیگر نبود و میدان تبلیغات تقریباً در اختیار دو رقیب دیگر به‌ویژه هواداران موسوی بود.

نکته قابل توجه حضور دموکراتیک، آرام و به دور از درگیری و تنش در این رقابت مردمی‌انتخاباتی بود که شاید نمونه آن حداقل در منطقه خاورمیانه مشاهده نشده است. هرچند تحرکاتی در برخی مناطق تهران به خصوص میدان فلسطین از سوی برخی هواداران یک نامزد صورت گرفت که بوی درگیری می‌داد اما هوشیاری هواداران نامزد دیگری مانع از بروز درگیری و حادثه احتمالی بود.

هرچند رقابت و تبلیغات مردمی‌بسیار پرشور و گسترده بود اما سازماندهی و هدایت هواداران به گونه‌ای صورت گرفته بود که از هرگونه درگیری احتمالی جلوگیری می‌شد.

فعالیت‌های تبلیغاتی دو هفته اخیر به‌خصوص دو روز پایانی و بالاخص روز و شب چهارشنبه حکایت از رقابت وحضوری چشمگیر در رای گیری روز جمعه ۲۲ خرداد می‌کند. مشاهدات حکایت از آن دارد که هواداران نامزد‌ها در روز جمعه با همین انگیزه و جدیت بیشتر در پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد. 

گفته می‌شود که چنین حضوری در انتخابات در تاریخ سیاسی ایران بی‌سابقه بود. مردم در تعیین سرنوشت خود بسیار جدی و مصمم هستند. تعطیلی کار روزمره و زندگی عادی و تمرکز بر موضوع انتخابات دهم حکایت از همین جدیت مردم دارد. به ندرت می‌شد شهروندانی را دید که به نوعی خود را درگیر این انتخابات نکرده باشد. همه جا از سخن از انتخابات و تحولات سیاسی و رخداد‌‌های مربوط به این رویداد تاریخی در تاریخ سیاسی ایران است. 

دوستی غروب چهارشنبه در تماسی تلفنی از اصفهان اعلام کرد که این شهر یکپارچه به حالت تعطیلی درآمده و مردم با حضور در خیابان‌ها لحظه به لحظه آخرین ساعات نزدیک به انتخابات را دنبال می‌کنند و تلاش دارند که موثر واقع شوند. 

صحنه‌هایی که مردم ایران در چند روز گذشته در تهران و بسیاری از شهر‌ها آفریدند بسیار پرمعنا و حاوی پیام بود. اینکه همه در برابر سرنوشت خود و آینده کشور و پیشرفت و آبادانی و توسعه آن حساسند و به‌موقع حضور تاثیر ساز و تاثیر گذار را به رخ همگان می‌کشند و جهانیان را شگفت زده می‌کنند. 

جوانان، دختران، پسران، زنان، مردان و خانواده‌ها به صورت گروهی و اقشار مختلف همگی در این حرکت ملی و دموکراتیک نقش لازم و تاثیرگذار ایفا کرده و تا این لحظه که کمتر از ۲۴ ساعت به آغاز رای‌گیری مانده است با بهره‌گیری از حقوق شهروندی خود ذره‌ای در استفاده از این حقوق تردید به خود راه نداده‌اند. 

باید در انتظار نشست و رویداد سیاسی و تاریخی جمعه ۲۲ خرداد ۸۸ را نیز نظاره‌گر بود. حضور مردم درس‌های فراوانی برای همگان در حال حاضر و آینده این کشور خواهد داشت. اینکه باید مردم را شناخت، حقوق آنان را رعایت کرد و باورشان داشت. مردم پایه‌ها و ستون‌های اصلی دموکراسی و توسعه و پیشرفت در هر کشور از جمله ایران عزیز هستند باید نقش غیرقابل انکار آنان را باور کرد و حضور در صحنه آنان را حتی اگر به قیمت جابجایی قدرت در دستگاه اجرایی انجامید به فال نیک گرفت. 

این پیامی ‌است که طی روز‌‌های گذشته با روشنی و صراحت از د‌هان و گلوی مردم ایران بیرون آمد و شنیده شد و باید دید آیا پیام این حضور به‌درستی و وضوح دریافت شده است؟ 

متاسفانه چهارشنبه شب شنیدم که یکی از نامزد‌ها منبع مستندات اقتصادی رقبای خود را به منابع خارجی و متاسفانه اسراییلی نسبت داد که شنیدن چنین اظهاراتی هر شنونده را مبهوت می‌کند که آیا کسانی که چنین اظهاراتی به زبان می‌آورند هنوز پیام مردم وطن پرست و متدین ایران اسلامی ‌را دریافت نکرده‌اند؟! 

در یادداشتی که روز گذشته درباره انتخابات پارلمانی لبنان که به پیروزی گروه 14 مارس( هواداران دولت) و کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان و در اقلیت قرار گرفتن گروه 8 مارس (اپوزوسیون و در راس آن جنبش حزب الله) انجامید، نوشتم به شجاعت حسن نصرالله و پذیرش نتیجه انتخابات و پیروزی رقیب سیاسی و احترام به دموکراسی و رای مردم اشاره کردم. حرکت این رهبر شیعه و پرنفوذ لبنانی که رقیبانش همواره در مقابل نقش غیرقابل او و حزب اش در رویداد‌‌های سیاسی لبنان و منطقه خاورمیانه سر تسلیم فرود می‌آورد، بسیار آموزنده بود. 

تردیدی نباید کرد موضع عاقلانه و دموکراتیک نصرالله درباره نتایج انتخاباتی پارلمانی لبنان و پذیرش شکست در این مقطع هر چه بیشتر بر محبوبیت این رهبر سیاسی لبنانی در میان هواداران و کشور‌‌های منطقه خواهد افزود و زمینه برای تحکیم ثبات در لبنان و توسعه و پیشرفت این کشور در سایه ی دموکراسی خواهد بود. 

بیاییم و ایران را با پیشینه بسیار غنی‌تر تاریخی در زمینه تمدن و نقش مردم در سرنوشتش، با اتکای به دموکراسی و بهره‌گیری از ظرفیت دینی و ارزشی‌اش، مورد توجه قرار دهیم و با برگزاری یک انتخابات دموکراتیک و مردمی ‌ضمن احترام به رای و نظر مردم بر اعتبار هر چه بیشتر بین‌المللی و در نتیجه ثبات و امنیت و پیشرفت این کشور را تضمین کنیم. انشاءالله


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین