کد خبر: ۹۰۷۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹

سد‌های ایران چقدر آب دارند؟

وضعیت سد‌های کشور در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ به نسبت مناطق مختلف تفاوت چشمگیری دارد و در حالیکه برخی از سد‌ها سرریز شده‌اند، سد‌هایی در کشور وجود دارد که کمتر از ۱۰ درصد آب دارند.
سد‌های ایران چقدر آب دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

بارندگی‌های بهاره سبب شده تا جلوی چهارمین خشکسالی متوالی در برخی از مناطق کشور گرفته شود.

بر اساس آمار مدیریت منابع آب کشور حجم آب موجود در مخازن سد‌های کشور به ۳۳ میلیارد متر مکعب نزدیک می‌شود و ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

سد‌های مستقر در استان خوزستان بیشترین میزان ذخیره آب را به خود اختصاص داده‌اند و زنجیره کارون، دز و کرخه به ترتیب ۹۳ درصد، ۱۰۰ درصد و ۵۰ درصد پرشدگی را ثبت کرده‌اند.

بدترین وضعیت سد‌های کشور نیز مربوط به سد دوستی مشترک میان ایران و ترکمنستان، سد طرق، سد رودبال دارال، تنگوِییه سیرجان و سد ساوه به ترتیب با ۹ درصد، ۱۳ درصد، ۵ درصد، ۱۱ درصد و ۱۰ درصد پر شدگی است.

چاه نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان نیز با ۱۴ درصد پرشدگی وضعیت بهترین نسبت به سال گذشته دارند و در جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز سد‌های پیشین، زیردان، خیرآباد و ماشکید علیا نیز پرشدگی ۱۰۰ درصد، ۹۷ درصد، ۱۰۰ درصد و ۱۰۰ درصد را ثبت کرده‌اند.

مجموع ۵ سد تامین کننده آب شرب تهران نیز ۴۹۳ میلیون متر مکعب آب دارند که ۲۶ درصد پرشدگی سد‌ها را شامل شده و ۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور می‌گوید که شرایط کشور از منظر بارندگی متفاوت است و مناطقی همچنان در خشکسالی به سر برده و مناطقی شرایط خوب آبی دارند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ناترازی آب به مسئله مصرف وابستگی جدی دارد و حتی در استان‌هایی که بارندگی خوبی داشتیم، مصرف بالا می‌تواند شرایط شکننده‌ای را رقم بزند.

با توجه به گزاره کارشناسان، شرایط آبی کشور تفاوت بسیاری با هم دارد و با مدیریت مصرف می‌توان به ارتقای پایداری منابع آبی کشور کمک کرد.

سد‌های ایران چقدر آب دارند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین