کد خبر: ۹۰۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴
جزئیات بیشتر از فعالیت کمیته مشترک موسوی و کروبی

نمایندگان موسوی و کروبی در پی احقاق حقوق آسیب‌دیدگان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دفتر کمیته پیگیری حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به زودی افتتاح می‌شود.
 
به گزارش گروه سیاسی آفتاب، روزنامه اعتماد ملی در شماره روز سه شنبه خود با انتشار این خبر افزوده است: «خانواده‌های آسیب دیده می‌توانند از طریق تماس تلفنی با این دفتر و یا مراجعه، پیگیر امور مرتبط با اعضای خانواده‌‌شان باشند». 

بر اساس گزارش اعتمادملی، این تصمیمی است که کمیته چهارنفره پیگیری حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر اتخاذ کردند، و علیرضا بهشتی به عنوان سخنگوی کمیته خبر آن را به این روزنامه داده است.
 
بر این اساس و به گفته بهشتی قرار شده تا گروهی حقوقی پیگیر امور زندانیان و آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات دهم باشند و بنابر‌این تقسیم کاری میان اعضای این کمیته صورت گرفته است. اولین جلسه کمیته پیگیری حقوق زندانیان و آسیب‌دیدگان اخیر درست یک هفته پس از اعلام موجودیت این کمیته تشکیل شد. هنگامی که کروبی، موسوی و خاتمی نشست مشترکی را برگزار کردند، چنین تصمیم گرفتند که کمیته‌ای مامور پیگیری حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب دیدگان حوادث اخیر باشد. به دنبال چنین تصمیمی بود که مرتضی الویری و ابراهیم امینی به نمایندگی از مهدی کروبی و علیرضا بهشتی و محمد مقدم از طرف میرحسین موسوی مامور تشکیل این کمیته شدند و پس از گذشت یک هفته این کمیته ماموریت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. اینک اعضای این کمیته به دنبال یافتن مکان مناسبی جهت افتتاح دفتری هستند که با اعلام شماره تلفن‌های آن خانواده‌های بازداشت‌شدگان اخیر پیگیر امور مربوط به آنها باشند. ولی نمایندگان کاندیداهای اصلاح‌طلبان که همچنان معترض به روند برگزاری انتخابات دهم هستند پیگیر احقاق حقوق شهروندانی هستند که تنها به اتهام اعتراض به نتیجه یک انتخابات بازداشت شده‌اند. چنین است که اعضای این کمیته نه‌تنها با انتخاب گروه حقوقی از میان وکلا و حقوقدانانی که تمایل به همکاری با این کمیته و پیگیری حقوق زندانیان و آسیب دیدگان اخیر دارند، پیگیر امور شهروندان ایرانی خواهند بود بلکه در تلاشند تا دیدارهایی را با مقامات و نهادهای مرتبط داشته باشند. دراین راستا این کمیته چهارنفره نه‌تنها در روزهای آینده به دیدار رئیس قوه‌قضائیه خواهند رفت بلکه با علی لاریجانی رئیس مجلس و اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هشتم نیز دیدار خواهند کرد تا به رایزنی با آنها به پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان اخیر بپردازند. 

اما اعضای کمیته پیگیری حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب دیدگان اخیر، پس از تشکیل اولین جلسه این کمیته از روند فعالیت آن سخن گفتند. علیرضا بهشتی که در این جلسه به عنوان سخنگوی کمیته انتخاب شد، اعلام کرد که طی روزهای آینده آدرس محل دفتر و شماره تلفن آن را اعلام خواهد کرد. گفتنی است که قبل از تشکیل این کمیته دفتر مهدی کروبی و موسوی شماره تلفن‌هایی را در همین راستا اعلام کرده بودند. 

در همین راستا مرتضی الویری عضو این کمیته هنگامی که از ضرورت تشکیل چنین کمیته‌ای سخن گفته شد، چنین توضیح داد: «‌‌این کمیته ماهیتی حقوقی دارد از این جهت که تنها از منظر حقوقی به دنبال احقاق حقوق کسانی است که در جریانات اخیر دستگیر شده‌اند، چرا که بسیاری از خانواده‌های این دستگیر شدگان نسبت به قوانین حقوقی آشنایی ندارند و نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند. هرچند که باید گفت برخی از این دستگیر‌شدگان هیچ‌گونه دخالتی در آشوب‌های اخیر نداشتند، بلکه بسیاری از اینها کسانی بودند که تنها در اعتراض به انتخابات به اقدامی مسالمت آمیز روی آوردند و حتی آن‌طور که ما شنیده‌ایم در میان دستگیرشدگان کسانی هستند که جزو عابرین پیاده بودند و حتی درباره انتخابات اظهار نظری نکرده‌اند».
 
وی هنگامی که از ماهیت فعالیت این کمیته سخن می‌گفت بر بعد انسانی فعالیت آن اشاره کرد و گفت: «‌این کمیته تلاش می‌کند تا دستگیر‌شدگان حوادث اخیر آزاد شده و به نزد خانواده‌های خود برگردند». 

مرتضی الویری همچنین درباره نگرانی‌هایی که نسبت به ممانعت از افتتاح دفتر این کمیته مطرح می‌شود، گفت: «‌این یک دفتر حقوقی برای پیگیری قانون است و نیازی به مجوز ندارد». 

الویری از ارتباط دو سویه این کمیته با احزاب برای پیگیری احقاق حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر خبر داد. 

ابراهیم امینی دیگر عضو این کمیته معتقد است که تشکیل این کمیته در تسریع روند پیگیری پرونده بازداشت‌شدگان اخیر تاثیر‌گذار است. 

وی همچنین گفت: «این جریانات اخیر اگر به درستی مدیریت نشود افکار عمومی احساس می‌کند که کاندیداهای معترض نسبت به چنین حوادثی بی‌تفاوت هستند و بنابراین ما به دنبال این هستیم تا از طریق قانونی پیگیر مسائل اخیر باشیم». 

امینی درباره جزئیات فعالیت این کمیته چنین توضیح داد: «‌بنابر قانون خانواده بازداشت‌شدگان از حق انتخاب وکیل برخوردارند تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند که در این راستا این کمیته پیگیر امور مربوط به این جریان خواهد بود». 

وی افزود: «مطابق قانون، شهروندان ایرانی از این حق برخوردارند که در صورتی که حقشان تضییع شد از طریق تجمعات آرام و مسالمت‌آمیز اعتراض خود را به مسوولان اعلام کنند و بنابراین باید افرادی که آشوبگر بوده‌اند از معترضان به انتخابات تفکیک شوند». 

پیرو تشکیل کمیته‌ای مشترک میان کروبی و موسوی برای پیگیر امور بازداشت‌شدگان و آسیب دیدگان حوادث اخیر برخی مدعی آن شدند که تشکیل چنین کمیته‌ای با انگیزه سیاسی و برای اقناع افکار عمومی بوده است. این موضوعی بود که اعضای این کمیته آن را تکذیب کرده و نوعی فضا سازی دانستند. الویری در برابر چنین واکنش‌هایی تصریح کرد: «ماهیت فعالیت این کمیته حقوقی و انسانی است» و ابراهیم امینی دیگر عضو آن نیز یادآور شد: «‌برای تشکیل این کمیته هیچ انگیزه سیاسی وجود نداشت بلکه تنها هدف ما این است که در چارچوب قانونی و حقوقی به دنبال احقاق حقوق کسانی باشیم که به اتهام اعتراض به روند برگزاری یک انتخابات بازداشت شده و یا اینکه مورد آسیب قرار گرفته‌اند و حتی به اعتقاد بنده مسوولان باید از تشکیل این کمیته استقبال کنند». 

کمیته چهارنفره‌ای که برای پیگیری حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب دیدگان اخیر تشکیل شده است، همان طور که از نامش پیداست تنها بنابر ضرورت زمانی در این برهه فعالیت می‌کند ولی در هر برهه زمانی و مطابق تشخیص، این کمیته می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. مرتضی الویری در این باره چنین گفت: «‌‌این کمیته برای رسیدگی به موضوع بازداشت‌های اخیر تشکیل شده است و ممکن است که در شرایط جدید نیاز به فعالیت آن نباشد و ما از طرف آقایان کروبی و موسوی ماموریت یافتیم تا پیگیر امور مربوط به آسیب دیدگان حوادث اخیر باشیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۱
0
0
آفرین بر شما آزادی خواهان .آقای کروبی ما به شما رای دادیم و رای مارو برای دیگری خوندن ؟ باهم باید رایمونو پس بگیریم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین