کد خبر: ۹۰۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
نامه یک روزنامه‌نگار به رییس قوه قضاییه؛

آقای شاهرودی شما شکنجه و اعتراف تلویزیونی برادر را چشیده‌اید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه‌نگار حوزه مسایل دینی و حوزوی در نامه‌ای به هاشمی شاهرودی از وی خواسته است تا با آزادی بازداشت‌شدگان اخیر فقه شیعه را معنایی دوباره بخشد. 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، فرید مدرسی در نامه خود خطاب به رییس قوه قضاییه با اشاره به خاطرات خود در دوران نوجوانی‌اش از آیت الله شاهرودی آورده است: «آن روزها من نوجوانی بودم که هر روز کیف مدرسه را بر دوش می‌انداختم و از کنار دفتر شما در کوچه ناصر می‌گذشتم. می‌دیدم، مردان و زنان تهیدست و وامانده از همه‌جا در صف ایستاده‌اند و در دفتر شما را می‌زنند. اولین باری که این صحنه را می‌دیدم، پرسیدم: اینان چه کسانی هستند؟ این خانه کیست؟! متوجه شدم آنان اول ماه قمری مستمری‌ای را از شما دریافت می‌کنند تا زندگی بگذرانند؛ یعنی با زدن در آن خانه، پاسخی می‌شنیدند و روی گشاده‌ای می‌دیدند و روزی خود را به واسطه شما دریافت می‌کردند». 

مدرسی با اشاره به گفتگوی خود با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالهادی شاهرودی در جریان تهیه گزارشی از زندگی رییس قوه قضاییه با اشاره به تاکید وی بر رعایت حقوق شهروندی نوشته است: «شما در جریان بازداشت شاگردان آیت‌الله‌العظمی محمدباقر صدر، 40 روز در بازداشتگاه رژیم سابق عراق به سر بردید و تحت شکنجه قرار گرفتید؛ به گونه‌ای که هنوز آثار آن بر دستانتان پدیدار است. ماموران استخبارات پس از مهاجرت اجباری شما به کویت و سپس ایران دست بردار نبودند و برادرانتان؛ ‌هادی، مصطفی و محسن را بازداشت کردند و «محسن» برادر کوچکتر‌تان را به تلویزیون بردند و تحت‌فشار و شکنجه آنچه می‌خواستند را به نام اعتراف از برادرتان پخش کردند».
 
وی در بخش دیگری از نامه خود آورده است: «ایام عراق را به یاد دارید، زندان و شکنجه را بیش از برخی از مسوولان چشیده‌اید، اعتراف برادرتان را دیده‌اید. تجربه آن حوادث تلخ، باعث می‌شود تا دلتنگی فرزندان و همسران بازداشت‌شدگان را حس کنید. درد جدایی و بی‌خبری یک خانواده را درک و با دیدن آثار ناملایمتی‌ها، همچون گذشته بر «حقوق شهروندی» تاکید کنید. شما بهتر از هر کس دیگر می‌دانید، تحمل هزینه به خاطر آرمان و اهداف سیاسی ـ اعتقادی یعنی چه؟ می‌دانید که منافع در این وادی معنایی ندارد و اصرار بر «حق» است که این مسیر را می‌گشاید. شما خودتان، برادرانتان و دوستانتان را در بند دیدید و تلخی آن را به خاطر دارید، اکنون در این واپسین روزهای ریاست‌تان بهتر نیست تمامی آنان را آزاد کنید»؟

مدرسی ادامه داده است: «شما خود مجتهدی بزرگ هستید که در مکتب بزرگانی همچون آیات عظام شهید صدر، امام خمینی و مرحوم خویی تلمذ کرده‌اید و بیش از دیگران به آرای بزرگان و فقیهان شیعی اشراف دارید. در مکتب شیخ مفید، شیخ طوسی، شیخ انصاری، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، علامه نائینی و... که خودشان هم از فشار و برخورد این گروه و آن گروه در امان نبوده‌اند، آموختید «حق‌الناس» را پاس بدارید. از امیرالمومنین علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) تبعیت کرده‌اید و بارها حکم «درآوردن خلخال زن یهودی» را خوانده‌اید و روایت کرده‌اید. امروز اینان که داغدارند، زن یهودی نیستند؛ مسلمان و ایرانی‌اند، معترضند و انتقاد دارند. آیا در مکتب بزرگان شیعه همه راه‌ها به زندان ختم می‌شد؟ البته که شما بیش از بنده به اصول و مبانی تشیع واقفید، اما اینها را می‌گویم که شاید دیگران بشنوند. امروز شما بیایید و براساس آموزه‌هایی که از استاد بزرگوارتان، شهید محمدباقر صدر آموختید؛ همان استادی که درد شهادت او و خواهر مظلومش همچنان داغی تازه بر دلتان است، آزادی از بند را برای تمامی بازداشت‌شدگان تجویز کنید و بر آن اصرار بورزید».

این روزنامه نگار در بخش دیگری از نامه خود خطاب به رییس قوه قضاییه با یادآوری اسامی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی دربند آورده است: «شما که چند صباحی به پایان دوره ریاست‌تان نمانده است و گویا بار دیگر می‌خواهید همچون روزهای قبل از ریاست، به قم بازگردید و به آموزش فقه شیعه بپردازید، بهتر نیست، آه و ناله این عزیزان را مرهم بگذارید و به صورت عملی معنای «عدالت» را تعلیم دهید و با آزادی آنان فقه شیعه را معنایی دوباره بخشید و بگویید در مکتب تشیع انتقاد و اعتراض به حاکمان جایز است»؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین