کد خبر: ۹۰۹۳۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷

چرا برخی سرطان‌ها بعد از درمان عود می‌کنند؟

تشخیص ابتلا به سرطان، زندگی را تغییر می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از نگرانی‌ها در مورد سلامتی شود.
چرا برخی سرطان‌ها بعد از درمان عود می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

ترس از بازگشت و عود مجدد سرطان یکی از مهمترین نگرانی‌ها برای افرادی است که سابقه ابتلا به این بیماری را داشته‌اند. با این حال، مدیریت این ترس بخش مهمی از درمان سرطان است.

چرا سرطان می تواند بازگردد؟

در حالی که درمان اولیه سرطان ممکن است موفقیت آمیز به نظر برسد، گاهی اوقات تعداد کمی از سلول های سرطانی خاموش می مانند. با گذشت زمان، این سلول های سرطانی می توانند دوباره رشد کنند و ممکن است شروع به ایجاد علایم کنند.

این وضعیت به عنوان عود سرطان شناخته می شود؛ زمانی که سرطان پس از یک دوره بهبودی عود می کند. این دوره می تواند روزها، ماه ها یا حتی سال ها باشد. سرطان جدید همان نوع سرطان اصلی است، اما گاهی اوقات می تواند در یک مکان جدید از طریق فرآیندی به نام متاستاز رشد کند.

دلیل دقیق بازگشت سرطان بسته به نوع سرطان و درمان دریافتی متفاوت است. در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی ژن‌های مرتبط با بازگشت سرطان ادامه دارد و یافته‌های احتمالی این دست از مطالعات ممکن است در نهایت به پزشکان اجازه دهد تا درمان هایی را برای افراد در معرض خطر برنامه‌ریزی کنند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده است بار سرطان در جهان در حال افزایش است و این آژانس سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۵۰ میلادی موارد ابتلا به سرطان در جهان ۷۷ درصد افزایش یابد.

یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: نظرسنجی جهانی جدید از سوی سازمان جهانی بهداشت نابرابری های عمده و عدم حمایت مالی از سرطان در سراسر جهان را روشن می کند و به ویژه در کشورهای کم درآمد، افراد قادر به دسترسی به اصول اولیه مراقبت از سرطان نیستند.

احتمال بازگشت سرطان چقدر است؟

خطر بازگشت سرطان در بین سرطان ها و بین انواع فرعی همان سرطان متفاوت است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، غربالگری و گزینه های درمانی جدید، کاهشی در میزان عود برای بسیاری از انواع سرطان داشته است. برای مثال بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ میلادی خطر عود سرطان روده بزرگ بین ۳۱ تا ۶۸ درصد کاهش یافت.

مهم است به یاد داشته باشید که فقط تیم درمانی یک فرد می تواند خطر بازگشت سرطان فرد را ارزیابی کند.

به گفته متخصصان، برای بیشتر انواع سرطان، بیشترین خطر بازگشت سرطان در سه سال اول پس از بهبودی است. این به این دلیل است که سلول‌های سرطانی باقی‌مانده که با درمان از بین نمی‌روند، احتمالاً شروع به رشد می‌کنند. سه سال پس از شروع بهبودی، میزان عود بیشتر سرطان ها کاهش می یابد، به این معنی که هر روز که می گذرد، خطر بازگشت سرطان کاهش می یابد.

در همین حال، هر روزی که می گذرد همچنین بر تعداد اکتشافات جدید و تولید داروهای سرطان افزوده می شود که امیدها برای درمان بهتر این بیماری را افزایش می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین