کد خبر: ۹۰۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۱

ایسلند متقاضی جدید عضویت در اتحادیه اروپا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت ایسلند روز جمعه تقاضای رسمی خود را جهت عضویت در اتحادیه اروپا به دولت سوئد، رئیس دوره‌ای این اتحادیه ارسال کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که پارلمان ایسلند با لایحه دولت این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا موافقت کرد.

ایسلند مدتی است که با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. سال گذشته، بحران اقتصاد جهانی صدمات فراوانی به سیستم بانکی ایسلند وارد کرده و منجر به استعفای دولت این کشور شده است.

خانم «یوهانا سیگورداردوتیر» از حزب سوسیال دموکرات ایسلند موفق شد با طرح وعده‌هایی مبنی بر عضویت کشورش در اتحادیه اروپا در انتخابات ماه آوریل پیروز شده و به نخست‌وزیری برسد.

روز پنجشبه پارلمان ایسلند با 33 رای موافق و 28 رای مخالف با لایحه دولت جدید این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا موافقت کرده بود.

«اسکارفدینسون» وزیر خارجه ایسلند در این مورد گفت:‌ «امروز یک روز تاریخی برای ایسلند است. ما به عنوان یک ملت اروپایی که پیش از این عمیقاً در ساختار اروپا جذب شده‌ایم، تمایل داریم با تعامل نزدیک با شرکای اروپایی خود گام منطقی بعدی را برداریم».

در همین حال «جو مانوئل باروسو» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از تصمیم دولت و پارلمان ایسلند برای پیوستن به جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا استقبال کرد.

گفتنی است ایسلند هم اکنون دارای تفاهم‌نامه‌هایی برای تجارت آزاد با کشورهای اتحادیه اروپا است اما مقامات سابق این کشور از ترس اینکه عضویت در اتحادیه اروپا به استقلال این کشور کوچک صدمه می زند از پیوستن به این اتحادیه خودداری کرده‌ بودند.

در حال حاضر به جز ایسلند سه کشور کرواسی، مقدونیه و ترکیه نیز خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین