در دنیای پرپیچ و خم خودروسازی، عملکرد صحیح موتور یک خودرو بسیاری از عوامل را نیازمند میکند. اما گاهی اوقات، مسائلی نظیر گرفتگی توری اویل پمپ میتوانند عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار داده و خسارات جدی به آن وارد کنند. گرفتگی توری اویل پمپ، یکی از مشکلات رایجی است که میتواند به کاهش فشار روغن، آسیب به قطعات موتور و در نتیجه کاهش عمر مفید موتور منجر شود. در این مقاله، به بررسی عوامل موثر بر گرفتگی توری اویل پمپ، روشهای جلوگیری و اهمیت تعویض منظم آن خواهیم پرداخت. اطمینان از سلامت و عملکرد بهینه موتور، از جمله اولویتهای هر راننده و متخصص خودرویی است که بدون شک، میتواند مسیری برای افزایش ایمنی و کارایی خودروها ایجاد کند.
اویل پمپ معمولاً در بلوک سیلندر موتور قرار دارد و توسط میل لنگ یا میل بادامک به حرکت در میآید. این یک قطعه مکانیکی است که معمولاً از چدن یا فولاد ساخته میشود. برای روغن کاری قطعات متحرک، جلوگیری از خوردگی، جمع آوری الودگی و غبار، و جذب مقداری از گرمای تولید شده توسط موتور در حال کار، موتور یک خودرو نیاز به روغن دارد. پمپ روغن، قطعهای است که روغن را به قطعات و قسمتهای مختلف اطراف موتور منتقل میکند. این پمپها معمولاً درون ظرف روغن قرار دارند و توسط میل بادامک رانده میشوند یا در خارج از ظرف قرار دارند و توسط میل لنگ رانده میشوند. هنگامی که قطعات مختلف موتور شروع به حرکت میکنند، پمپ همزمان کار میکند تا روغن را پمپاژ کند، به منظور کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک و جلوگیری از توقف موتور. در صورتی که پمپ روغن از کار بیفتد یا روغن به دلیل نشتی کم شود، قطعات موتور در عرض چند ثانیه بیش از حد گرم خواهند شد.
همانطور که در ایساکو آمده است:
اویل پمپ یا پمپ روغن وظیفه رساندن روغن به داخل موتور (رینگ و پیستون، سوپاپ، میل سوپاپ، میل لنگ) را دارد تا روغن از اصطکاک بیش از حد جلوگیری و گرمای موتور را کاهش دهد به معنای دیگر وظیفه پمپ روغن به این صورت است که اصطکاک ایجاد شده بین پیستونها را کاهش میدهد تا موتور بهتر کار کند. پمپ روغن نیروی لازم برای کار خود را از طریق تسمه متصل به میللنگ و آلترناتور (دینام) دریافت میکند، پمپ روغن روی بلوک سیلندر قرار داشته و روغن موتور را از محفظه کارتر گرفته و به درون شیارها و مجاری مشخص درون بلوک سیلندر پمپ میکند. مشاهده قیمت قطعات
تعمیر یا تعویض پمپهای روغن از قسمتهایی نیست که نیازمند سرویس یا تعمیر مرتب باشد، اما از آنجایی که برای موتور قطعهای حیاتی است، هرگونه علائم هشدار دهنده باید بلافاصله رسیدگی شود. چراغ هشدار دهنده سیستم روغن یا علامت فشار ضعیف روی فشار سنج روغن، نشانهدهنده این است که: سطح روغن بسیار پایین است.
پمپ در سرعت نرمال کار نمیکند یا مربوط به مشکلاتی دیگر است که نیاز به توجه فوری دارد. وقتی چراغ هشدار روشن میشود، بهترین روش خاموش کردن موتور، چند دقیقه صبر و بررسی سطح روغن است. اگر هنگام راهاندازی مجدد موتور سطح روغن نرمال نباشد و چراغ اخطار دوباره روشن شود، ادامه کار موتور احتمال آسیب گستردهتری را افزایش میدهد.
علائم گرفتگی توری اویل پمپ میتواند به صورت زیر باشد:
همانطور که در سام پارت یدک آمده است:
یکی دیگر از علائم خرابی اویل پمپ، شنیدن صدای غیرمعمول از موتور است. این صداها میتواند به دلیل فرسودگی یا آسیب دیدن قطعات پمپ باشد.
برای جلوگیری از گرفتگی توری اویل پمپ، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:
در این مقاله، به بررسی مسئله گرفتگی توری اویل پمپ پرداخته شد. ابتدا علائم گرفتگی توری اویل پمپ مورد بررسی قرار گرفته و سپس راههای جلوگیری از این مشکل مورد بررسی و توضیح قرار گرفته است. این شامل استفاده از روغن با کیفیت و تعویض منظم آن، نگهداری و سرویس منظم موتور، استفاده از فیلتر روغن موثر، رعایت شرایط موتور و بازرسی دورهای توری اویل پمپ توسط تکنسین متخصص میشود. این اقدامات میتوانند به جلوگیری از گرفتگی توری اویل پمپ کمک کرده و عملکرد بهتر و دوام آن را تضمین کنند.