کد خبر: ۹۱۰۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹

واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل کشور‌ها و نهاد‌های مختلف به حکم دیوان

بین‌المللی دادگستری در خصوص توقف عملیات نظامی اسرائیل در رفح واکنش نشان دادند.
واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل
کشور‌ها و نهاد‌های مختلف به حکم دیوان
آفتاب‌‌نیوز :

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز جمعه حکم داد اسرائیل بایستی عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند.

این دادگاه همچنین حکم داد اسرائیل بایستی گزارشی در خصوص اقداماتی که برای اجرای دستورات دادگاه اتخاذ کرده به دادگاه لاهه ارائه کند.

آفریقای جنوبی

وزارت روابط بین‌المللی آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد و آن را «نقطه عطف» توصیف کرد.

اردن

وزیر امور خارجه اردن گفت این حکم جنایت‌های جنگی اسرائیل در غزه را آشکار کرد. او همچنین گفت شورای امنیت بایستی به تعهدش عمل کرده و به مصونیت اسرائیل پایان دهد.

محافل داخلی اسرائیل

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش‌هایی را هم در محافل سیاسی داخل اسرائیل ایجاد کرد. یائیر لاپید، رئیس کابینه مخالفان اسرائیل از دیوان بین‌المللی دادگستری انتقاد کرد. 

لاپید گفت که دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ ارتباطی بین اتمام درگیری‌ها در رفح و بازگرداندن اسرا ایجاد نکرده است. 

«میکی زوهار»، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل گفت که عملیات در رفح تا زمان بازگشت اسرا ادامه خواهد یافت. 

زوهار گفت که تنها راه برای نجات دادن جان اسرا اعمال فشار بر حماس است. او گفت: «تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد واضح است که امکانی برای توقف مبارزه در رفح وجود ندارد.»

دیده‌بان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای گفت که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری نشان می‌دهد که اوضاع در غزه تا چه اندازه وخیم است. 

بالکیس جراح، عضو دیده‌بان حقوق بشر گفت که تصمیم دادگاه لاهه احتمال کاهش رنج انسانی در غزه را برجسته می‌کند، اما وظیفه دولت‌ها است که اسرائیل را برای اجرای تصمیمات این دادگاه تحت فشار قرار دهند.

بلژیک

حاجا لاهبیب، وزیر امور خارجه بلژیک از حکم دادگاه لاهه استقبال کرد و از اسرائیل خواست با تبعیت فوری از این حکم به عملیات نظامی خود در رفح پایان دهد. 

او در شبکه ایکس نوشت: «خشونت و رنج انسانی در غزه باید پایان یابد. ما خواستار آتش‌بس، آزادی گروگان‌ها و مذاکرات بر سر تشکیل دو دولت هستیم.»

حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نیز ضمن استقبال از این حکم خواستار اتمام عملیات اسرائیل در سراسر غزه شد. 

حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد که با توجه به آنکه اسرائیل در حال قتل غام در غزه است از این حکم استقبال می‌کند، اما انتظار می‌رود دادگاه مذکور با صدور حکمی خواستار توقف تمامی عملیات‌های نظامی رژیم در نوار غزه شود.

آمریکا

مقام‌های آمریکایی تا کنون واکنشی به این حکم نشان نداده‌اند، اما پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند چنانچه حکم دادگاه لاهه به صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت منجر شود واشنگتن احتمالاً آن را وتو خواهد کرد.

اتحادیه اروپا

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که این اتحادیه سرانجام مجبور خواهد شد بین حمایت از اسرائیل و تعهد به نهاد‌های بین‌المللی یکی را انتخاب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین