کد خبر: ۹۱۰۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸

تأثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا بر درآمد‌های صادراتی و نفتی روسیه

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده تحریم‌های ثانویه آمریکا باعث شده درآمدهای صادراتی و پرداخت‌های نفتی این کشور با آسیب روبه‌رو شود.
تأثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا بر درآمد‌های صادراتی و نفتی روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

بانک مرکزی روسیه در روز جمعه (۴ خرداد) اعلام کرد تحریم‌های گسترده‌تر علیه روسیه و فشار بیشتر بر کشور‌هایی که مسکو آن‌ها را دوست می‌داند، به درآمد صادراتی شرکت‌های روسی آسیب زده و مشکلاتی را در پرداخت‌های نفتی ایجاد کرده است.

به نوشته رویترز، روسیه از سوی آمریکا با موجی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین هدف قرار گرفته و واشنگتن بانک‌های خارجی را که به انجام معاملات با مسکو کمک می‌کنند، تهدید به تحریم‌های ثانویه کرده است. این امر باعث شده برخی بانک‌های چینی روابط خود را با شرکت‌های روسی محدود کنند.

بانک مرکزی روسیه در گزارشی درباره ثبات مالی در بخشی با عنوان «آسیب‌پذیری‌های اصلی» اعلام کرد: «گسترش تحریم‌ها و فشار بر کشور‌های دوست باعث کاهش درآمد صادراتی شرکت‌ها می‌شود.»

مسکو با «دوست» و «غیر دوست» خواندن کشور‌هایی که به دلیل جنگ در اوکراین، علیه روسیه تحریم اعمال کرده‌اند یا هیچ تحریمی در نظر نگرفته‌اند، تمایز قائل می‌شود.

این بانک گفته: «کشور‌های غیر دوست نه تنها مانع فروش هیدروکربن‌ها، بلکه مانع اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلان نیز می‌شوند. با توجه به تحریم‌های ثانویه، زنجیره‌های تأمین و سازوکار‌های پرداخت پیچیده‌تر شده‌اند و همین امر به افزایش قیمت واردات و اختلال در عرضه منجر می‌شود.»

بانک مرکزی روسیه همچنین اعلام کرده تهدید تحریم‌های ثانویه باعث کندی افزایش تعداد حساب‌های کارگزاری بانک‌های روسیه در کشور‌های دوست شده است. به گفته این بانک، از ابتدای سال ۲۰۲۲، تعداد حساب‌های کارگزاری به دلار آمریکا و یورو، ۵۵ درصد کاهش یافته است.

جَنِت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، به تازگی اعلام کرده: «اختیارات جدید واشنگتن برای اعمال تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌هایی که به معاملات مرتبط با ارتش روسیه کمک می‌کنند، به ناکام کردن تلاش‌های روسیه برای تأمین کالا‌های مورد نیاز برای درگیری در اوکراین کمک کرده است، اما کار‌های بیشتری باید انجام شود.»

یلن گفت: نگران‌کننده‌ترین فعالیت‌های مربوط به فرار از تحریم‌های روسیه از طریق چین، امارات متحده عربی و ترکیه صورت می‌گیرد. او افزود که وزارت خزانه‌داری آمریکا در تلاش است مانعی برای فرار از تحریم‌ها به وجود آورد، از آسیای مرکزی تا قفقاز و سراسر اروپا.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین