کد خبر: ۹۱۰۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۸ - ۰۱:۴۴
افزایش تنش اسرائیل با اروپا و آمریکا

تلاش اروپا برای توقف شهرک‌سازی اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آلمان، فرانسه و سوئد به جمع سایر کشورهای اروپایی پیوستند که خواهان توقف ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین از سوی اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری هستند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، اصرار دولت اسرائیل بر ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطقی که فلسطینی‌ها قصد دارند دولت آینده خود را در آن‌جا بر پا کنند، موجب بالا گرفتن اختلافات این کشور با اروپا و آمریکا شده است.

«روپرشت پولنز»‌ رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان روز سه‌شنبه با انتقاد از سیاست‌های دولت نتانیاهو، اظهار داشت اصرار اسرائیل برای شهرک‌سازی در مناطق مورد بحث به منزله «خودکشی تدریجی این کشور دموکراتیک» خواهد بود.

وی پیش از این در گفتگو با یک روزنامه آلمانی عنوان کرده بود: «اسرائیل در حال نادیده گرفتن این حقیقت است که نه فلسطینی‌ها و نه سایر کشورهای عربی به راه حلی بدون بیت‌المقدس شرقی تن نخواهند داد».

وزارت خارجه فرانسه نیز با احضار سفیر اسرائیل در پاریس مراتب نارضایی دولت این کشور را از ادامه شهرک‌سازی‌ها به وی ابلاغ کرد.

همچنین سوئد که ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد از اسرائیل خواست به ساخت شهرک‌های خود که منجر به بی‌خانمانی هزاران فلسطینی می‌شود خاتمه دهد.

پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند وزارت خارجه آمریکا با احضار سفیر اسرائیل خواستار توقف برنامه‌های شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی شده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‌شنیه با رد این درخواست اعلام کرد هیچ محدودیتی برای ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در «اورشلیم متحد» وجود ندارد. [+]

با این حال، روزنامه اسرائیلی هاآرتص خبر داد دولت این کشور در حرکتی که از آن با عنوان نشانه‌های انعطلاف‌پذیری یاد می‌شود طرحی را برای تخلیه 23 شهرک غیرقانونی در دست بررسی دارد.

شهرک‌سازی اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی همواره موضوع بحث و جدل‌های گسترده‌ای بوده است زیرا فلسطینیان تمایل دارند بخش شرقی و عرب‌نشین بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور آینده خود برگزینند.

دولت خودگردان فلسطین اعلام کرده است تا زمانی که اسرائیل شهرک‌سازی خود را در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی متوقف نکند وارد مذاکرات صلح با این کشور نخواهد شد. این در حالی است که دولت اسرائیل تا کنون از پذیرش این پیش‌شرط خودداری کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین