کد خبر: ۹۱۰۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷

چرا برخی نوجوانان «سیگار» می‌کشند؟

یک دکترای روانشناسی سلامت به تشریح چرایی سیگاری شدن برخی نوجوانان و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن پرداخت.
چرا برخی نوجوانان «سیگار» می‌کشند؟
آفتاب‌‌نیوز :

عظیم عظیمی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات(پنجم تا یازدهم خرداد) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه عوامل مختلفی در سیگاری شدن نوجوانان دخیل است، گفت: عمدتا نوجوانان سیگاری به دو دسته تقسیم می شوند. نوجوانانی که منفعل بوده و تحت تاثیر گروه همسالان بوده و توان نه گفتن ندارند و دسته دیگر نوجوانانی هستند که برای جلب توجه دیگران اقدام به کشیدن سیگار می کنند.

وی افزود: برخی نوجوانان هنوز مهارت نه گفتن را یاد نگرفته اند و وقتی با همسالان خود که رفتارهای پرخطر و اشتباه داشته دوست می شوند، به رنگ آنها درآمده و رفتارهای آنها را کورکورانه تقلید می کنند و اگر در گروه همسالان آنها فردی سیگاری باشد، ممکن است آنها هم به مصرف سیگار گرایش پیدا می کنند.

عظمیی گفت: دسته دیگر نوجوانان سیگاری، نوجوانانی هستند که خلاء عاطفی داشته و خانواده توجه چندانی به آنها ندارد، بنابراین این نوجوانان برای جلب توجه دیگران دست به هر اقدامی ولو اقدامات منفی و خطرناک می زنند.

این روانشناس گفت: این نوجوانان به دنبال جلب توجه هستند و مردم جامعه ما هم عموما به رفتارها و نکات منفی توجه نشان می دهند. بطور مثال وقتی نوجوانی تمام دست خود را خالکوبی کرده و یا سیگار می کشد افراد بیشتری به او نگاه می کنند و این نوجوان از این توجه‌های منفی هم لذت می برد، چرا که به هر قیمتی به دنبال جلب توجه است. برخی نوجوانان هم برای اینکه نشان دهند بزرگ شده‌اند و دیگر بچه نیستند، یکی از رفتارهای غلط بزرگسالان که همان سیگار کشیدن است را انجام می دهند.

عظیمی گفت: برای پیشگیری از این موارد توصیه می شود والدین به کودکان و نوجوانان خود بها داده و به آنها شخصیت دهند. والدین باید طوری برخورد کنند که فرزند آنها هویت و شخصیت پیدا کرده و به دنبال جلب توجه نباشد و از طرفی با آنها مثل یک کودک برخورد نکنند.

عظیمی گفت: همچنین والدین باید به کودکان و نوجوانان از همان سنین پایین مهارت نه گفتن را آموزش داده و باید مراقبت باشند که نوجوان آنها با چه افرادی دوست می شود و از ارتباط آنها با افراد نااهل جلوگیری کنند.

این روانشناس کودک و نوجوان در خصوص نحوه برخورد با نوجوانان سیگاری هم گفت: عمده این نوجوانان این کار را بصورت پنهانی و به دور از چشم والدین انجام می دهند، بنابراین با فهم این موضوع نباید مستقیم با آنها برخورد کرد، چرا که در این صورت دو حالت رخ می دهد، یا نوجوان خجالت کشیده و بیشتر به پنهان کاری خود ادامه می دهد و یا گستاخ شده و مقابل پدرو مادر می ایستد.

وی افزود: در این شرایط نباید مستقیم با نوجوان برخورد کرد و باید به صورت پنهانی علت و عواملی که موجب سیگاری شدن نوجوان شده را پیدا کرد. بطور مثال اگر دوست نابابی او را به این راه کشانده باید این دوستی را قطع کرد و یا اگر نوجوان از این طریق به دنبال جلب توجه است، باید به او شخصیت و هویت داد تا کم کم از این رفتار غلط فاصله بگیرد.

عظیمی گفت: توصیه اکید این است که برای نحوه برخورد با نوجوانان سیگاری و ترک سیگار آنها حتما با یک روانشناس و مشاور مشورت صورت گیرد، چرا که این کار تخصصی است و مداخلات هیجانی والدین می تواند کار را بدتر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین