کد خبر: ۹۱۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
تبلیغات

پشتیبان شبکه کیست و چرا به پشتیبانی شبکه نیاز داریم؟

بخش خدمات پشتیبانی شبکه برای رفع مشکلات مختلف در ساختار شبکه‌های امروزی به کار می‌رود و به دو شکل سخت افزاری و نرم افزاری انجام می‌گیرد.
پشتیبان شبکه کیست و چرا به پشتیبانی شبکه نیاز داریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

در هر شبکه‌ای انواع دستگاه‌ها در ارتباط با هم کار می‌کنند و تبادل اطلاعات در بخش‌های داخلی و خارجی را میسر می‌سازند. این شبکه‌ها در ساده‌ترین حالت هم به حضور تیم پشتیبانی نیاز خواهند داشت. با حضور پشتیبان در شبکه، عملکرد اجزای مختلف در گذر زمان با مشکلی روبرو نشده و اتفاقات غیر منتظره در این سیستم اختلالی به وجود نمی‌آورند. پشتیبانی شبکه به صورت درون سازمانی انجام شده و خدمات متعددی را در بر می‌گیرد. 

آشنایی با پشتیبانی شبکه

بخش خدمات پشتیبانی شبکه برای رفع مشکلات مختلف در ساختار شبکه‌های امروزی به کار می‌رود و به دو شکل سخت افزاری و نرم افزاری انجام می‌گیرد. کارشناسان و تیم پشتیبانی در این بخش به عملکرد این دو بخش نظارت دارند:

بخش نرم افزاری شامل خدمات راه اندازی سرویس‌های جدید و نصب و راه اندازی برنامه‌های جدید و...

بخش سخت افزاری که شامل بررسی وضعیت عملکرد تجهیزات موجود در شبکه می‌شود. در این بخش به وضعیت عملکرد سامانه‌های خنک کننده و کابل‌ها و... پرداخته خواهد شد. 

مهمترین وظایف پشتیبان شبکه 

با ارزیابی وظایف مهم تیم پشتیبانی شبکه، اهمیت حضور آن‌ها در هر شبکه سازمانی و شرکتی مشخص خواهد شد. برخی از مجموعه وظایف پشتیبانان را در این بخش مشاهده می‌کنید:

در ساختار برخی شبکه‌ها بروز اختلالات فنی عملکرد شبکه را کند می‌کنند. تیم پشتیبانی وظیفه دارد این مشکلات را پیدا کرده و با رفع اختلالات زیرساختی فنی کیفیت عملکرد شبکه را بهبود ببخشد. 

ارائه راهکار‌های امنیتی یکی از مهمترین وظایف تیم پشتیبانی شبکه است که راهکار‌های متعددی را در بر می‌گیرد. از میان آن‌ها می‌توان به نصب دوربین‌های مداربسته، استفاده از سامانه‌های تشخیص و پیگیری و نفوذ اشاره کرد. 

تیم پشتیبانی مذکور وظیفه دارد، آموزش‌های فنی اولیه را در اختیار سایر کارکنان قرار داده و سبب افزایش راندمان کاری کارکنان شود. این آموزش‌ها شامل رسیدگی به بخش‌های مختلف یک شبکه سازمانی و شرکتی می‌شوند. 

حل مشکلات ابتدایی نیز در میان مجموعه وظایف مهم پشتیبانی شبکه قرار می‌گیرد. این کارشناسان وظیفه دارند به مشکلات بخش voip رسیدگی کرده و اختلالات مربوط به این قسمت را ارزیابی کنند. تیم متخصصین پشتیبانی در زمینه شناسایی این مشکلات نیز عملکرد مطلوبی خواهند داشت. 

نکات عمومی مربوط به پشتیبانی شبکه 

تیم پشتیبانی شبکه، با در نظر گرفتن چند نکته اساسی به انجام وظایف محوله می‌پردازند. برای رسیدگی به فعالیت‌های پشتیبانی شبکه باید چک لیستی شامل موارد زیر را در اختیار داشته باشید:

آماده سازی نسخه‌های پشتیبانی دوره‌ای

دوره‌های پشتیبانی در هر شبکه بازه‌های زمانی متفاوتی دارند؛ این دوره‌ها به صورت هفتگی، دو هفته یک بار یا ماهانه برگزار شده و اهمیت زیادی دارند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های حساس از دوره‌های پشتیبانی دو هفته‌ای استفاده می‌کنند که تاثیر به سزایی بر عملکرد سیستم شبکه آن‌ها بر جای می‌گذارد. 

خدمات پشتیبانی شبکه

بررسی میزان مصرف فضای هارد دیسک

یکی دیگر از مهمترین وظایف تیم پشتیبانی شبکه، ارزیابی میزان فضای هارد دیسک است که باید به صورت منظم انجام شود. برنامه‌های مهم هر شبکه بخشی از فضای هارد دیسک را تشکیل می‌دهند. به همین سبب باید همواره به فضای خالی موجود در این سخت افزار‌ها دقت داشته باشید. 

به روزرسانی مداوم نرم افزار‌ها 

به روزرسانی نرم افزار‌های کاربردی سیستم عامل شبکه یکی از مهمترین وظایف بخش پشتیبانی است که به بهبود عملکرد بخش‌های مختلف شبکه می‌انجامد. بخش‌های نرم افزاری یک شبکه همواره آسیب پذیر هستند و عدم رسیدگی به آن‌ها مشکلات جدی در سیستم شبکه‌های سازمانی و شرکتی به وجود می‌آورد. بازدید‌های منظم مزایای بی شماری در سیستم نرم افزاری شبکه به همراه دارد و از گسترش برخی مشکلات پیشگیری خواهد کرد. 

ارزیابی عملکرد سرور

بررسی منظم عملکرد سرور یکی دیگر از مهمترین وظایف بخش پشتیبانی شبکه است و در چک لیست نکات پشتیبانی قرار می‌گیرد. توصیه می‌کنیم وضعیت سرور را به صورت دوره‌ای برای پیشگیری از افت کیفیت آن بررسی کنید و منابع سیستمی مرتبط به آن را زیر نظر داشته باشید. 

به روزرسانی ضد ویروس‌ها

در سیستم هر شبکه‌ای از برخی ضد ویروس‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های امنیتی استفاده می‌شود که تاثیر به سزایی بر عملکرد مطلوب شبکه بر جای می‌گذارند. این نرم افزار‌های کاربردی باید به صورت دوره‌ای به روز رسانی شوند تا کیفیت عملکرد آن‌ها تحت تاثیر قرار نگیرد. ضد ویروس‌ها دسته بندی‌های مختلفی دارند و هر یک به نوعی از ساختار شبکه در برابر تهدیدات جدی محافظت می‌کنند. 

پیکربندی فایروال 

از مهمترین نکاتی که در چک لیست بخش پشتیبانی شبکه مورد توجه قرار می‌گیرد، پیکربندی فایروال است که دریافت و ارسال بسته‌های اطلاعاتی را با امنیت بالایی همراه می‌کنند. در صورتی که این سیستم به درستی پیکربندی نشده باشد، افراد غیر مجاز قادر به نفوذ در سیستم خواهند بود. این سیستم برای پیشگیری از اتصال دستگاه‌های غیر مجاز نیز تجهیز می‌شود و رسیدگی به پیکربندی آن برای محافظت بیشتر از بخش‌های مختلف شبکه اهمیت دارد.

آشنایی با پشتیبانی شبکه

بررسی عملکرد چاپگر

شرکت‌های امروزی مانند گذشته از به مستند سازی داده‌های اطلاعاتی شبکه اهمیت نمی‌دهند. مستند سازی سوابق کارمندان، بایگانی گزارش‌های مربوط به حقوق آن‌ها و... در این بخش قرار می‌گیرد و به خوبی به این موارد رسیدگی خواهد شد. هر یک از دستگاه‌های پرینتر و چاپگر در طولانی مدت با مشکلاتی روبرو می‌شوند که باید به آن‌ها رسیدگی کنید. 

جمع بندی

در سال‌های اخیر نقش پشتیبانی شبکه در سیستم‌های سازمانی و شرکتی پر رنگ‌تر از همیشه شده است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن وظایف و چک لیست فرایند پشتیبانی به اهمیت این مشاغل در سیستم شبکه‌های امروزی پی ببرید. این پشتیبانان کلیه اجزای شبکه‌های امروزی را زیر نظر دارند و بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری مربوطه را به خوبی کنترل می‌کنند. با حضور آن‌ها از ایجاد خسارات سنگین در سیستم شبکه پیشگیری خواهد شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین