اوضاع فیلمنامه نویسی حال حاضر در ایران از منظر یک شغل حرفهای جایگاه نامطمئنی دارد. یک فیلمنامهنویس و منتقد آثار سینمایی معتقد است: اوضاع فیلمنامه نویسی حال حاضر در ایران از منظر یک شغل حرفهای جایگاه نامطمئنی دارد. اما با این حال از نظر او برپایی رویدادهایی مانند استارت آپ فیلمنامه نویسی میتواند به تربیت و شکوفایی استعدادهایی در این زمینه کمک کند.
علیرضا محمودی درباره شرایط فعلی فیلمنامهنویسی سینمای ایران میگوید: از لحاظ شغلی و صنفی. از منظر گسترش و نوآوری روایی و از نگاه آموزشی و حضور فیلم نامه نویسان تازه نفس. فیلمنامه نویسی به عنوان یک شغل در نامطمئنترین وضعیت خود در ۳ دهه گذشته وجود دارد. علت این رویداد برخلاف آن چیزی که بیان میشود، انتخابهای تولید و سرمایهگذاری است.
ارائه بهترین طرح و فیلمنامه به تولید منتهی نمیشود. پشتوانه تهیهکننده و سرمایه و حتی بازیگران مهمتر از کار فیلمنامه نویس تلقی میشود. در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و سینما این وضعیت وجود دارد که فیلمنامه نویس نه برای نوشتن فیلمنامه بلکه برای عبور از مرحله پیش تولید و توافق طرفهای موجود سرمایه گذار و سرمایه بردار، به کار دعوت میشود. بیکاری اغلب فیلمنامه نویسان و پرکاری برخی مقاطعه کاران بهترنی نشانه این وضعیت است. از منظر نوآوری روایی و نگارش فیلمنامههای بدیع با توجه به شکل تولید فیلم و سریال که یا ارگانی و سازمانی هستند و یا تجاری و پیمانکاری، نباید توقع اتفاق چشمگیری در فیلمنامه نویسی باشیم.
نویسنده فیلمنامه «مرگ تدریجی یک رویا» همچنین ادامه میدهد: فیلمنامه نویسان در بهترین حالت میتوانند برای تداوم حرفه نویسندگی خود یا بازنویس کارهای مضمونگرا باشند یا نویسنده مکانیکی کارهایی که به باز تولید پیرنگ فیلمهای پرفروش قبلی میپردازند. آموزش فیلمنامه نویسی نیز خارج از آشوب تولید و نگارش نیست.
ساختارهای آکادمیک سالهاست که خروجی به جز فیلمنامه نویسان با مدرکهای ناکارآمد ندارند و ساختارهای غیررسمی آموزش هم همیشه در حال بازتولید این سوتفاهم هستند که فیلمنامه نویسی دور از تولید هم معنی دارد. در مجموعه فیلمنامه نویسی این روزها بیمارترین بخش تولید فیلم و سریال فارسی است. وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که بهترین راه برای جذب و معرفی استعدادهای این حوزه چیست؟ توضیح میدهد: اگر استودیوهای تولید وابسته به دخل و خرج تولید و نمایش باشند و مجبور به تولید سالیانه فیلم و سریال برای عرضه در سینما و سکوها باشند، نویسندهها را از زیر سنگ هم که باشند پیدا خواهند کرد.