کد خبر: ۹۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸

قدیمی‌ترین تولید کننده آلومینیوم کشور در آستانه ورشکستگی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قدیمی‌ترین واحد تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور به سبب آنچه مشکلات مالی خوانده شده در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

شرکت آلومینیوم اراک (ایرالکو) که نخستین واحد تولیدکننده شمش آلومینیوم در کشور به شماره می‌آید در حالی راه خود را به سمت تعطیلی کج کرده که اواخر سال 86 از طریق بورس واگذار شد تا موسسه مهر اقتصاد ‌ایرانیان سهامدار عمده آن شود.

این موسسه اواخر سال 86 با خرید 44درصد از سهام شرکت آلومینیوم ‌ایران یکی از سهامداران اصلی ‌این شرکت شد تا با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط وزارت صنایع و معادن و سازمان خصوصی سازی تصور کند یکی از سود ده‌ترین شرکت‌ها را خریداری کرده است، غافل از‌ اینکه قیمت شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی کاهش یافته و‌این شرکت نمی‌تواند آنچه را که برای فروش خود پیش بینی کرده بود، محقق کند.
 
مدیرعامل موسسه سرمایه گذاری مهر اقتصاد‌ایرانیان نیز در گفت وگو با یکی از خبرگزاری‌ها به افشاگری پرداخته و گفته در زمان واگذاری‌ایرالکو سود هر سهم‌ این شرکت برای سال 86، معادل 300 تومان و برای سال 87 نیز 400 تومان پیش بینی شده بود به همین خاطر سه کرسی از هیات مدیره ‌این شرکت را به دست آوردیم اما چندی پیش مشخص شد اطلاعاتی که سال 86 در مورد وضعیت شرکت به ما داده بودند با واقعیت‌ها سازگاری نداشته است.

عیسی رضایی در حالی‌ این گفته‌ها را به زبان می‌آورد که مسوولان وزارت صنایع و معادن و حتی رئیس دولت نهم خصوصی سازی صورت گرفته در‌ این دولت را موفقیت آمیز خوانده‌اند. ‌این در حالی است که نمایندگان منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی ‌بر‌این باورند شرکت‌هایی که واگذار شده‌اند نه تنها بویی از خصوصی شدن نبرده‌اند بلکه به سبب برداشته شدن نظارت دولت نوعی هرج و مرج در مدیریت ‌این شرکت‌ها به وجود آمده و آنها را در خطر تعطیلی و ورشکستگی قرار داده‌اند. شاید به همین سبب مدیرعامل موسسه مهراقتصاد‌ایران تهدید کرده اگر دولت از‌ ایرالکو حمایت نکند ‌این شرکت بیش از شش ماه به فعالیت خود ادامه نخواهد داد و تعطیل خواهد شد.

رضایی در گفت وگو با مهر افزوده است؛ سود 400 تومانی که برای سال 87 در نظر گرفته شده بود نه تنها محقق نشد بلکه هر سهم 340 تومان نیز زیان داد به نحوی که پیش بینی می‌شود ‌ایرالکو در سال جاری بین 80 تا 100 میلیارد تومان زیان دهد.

این میزان زیان دهی پس از آن عنوان می‌شود که ‌ایران خودرو نیز چندی پیش اعلام کرده برای سال 87، سودی به سهامداران خود اختصاص نخواهد داد و قرار است حدود 200 میلیارد تومان زیان انباشته اعلام کند.

مدیرعامل موسسه اقتصاد مهر ایرانیان با اشاره به برخی هزینه‌های تحمیلی به‌این شرکت می‌گوید؛ تیم فوتبال‌ این شرکت سال گذشته پنج میلیارد تومان هزینه کرده است و ما نمی‌خواهیم‌این نوع هزینه‌ها تکرار شود، ولی متاسفانه مقامات محلی استان مرکزی، استانداری و نمایندگان استانی به جای حمایت از عدم تعطیلی ‌این شرکت، به مخالفت با حذف تیم فوتبال می‌پردازند. در‌این رابطه به وزرای اقتصاد، صنایع و معادن، رئیس سازمان خصوصی سازی، استانداری مرکزی و نمایندگان مجلس نامه‌ای ارسال کرده‌ایم که ادامه کار با پرداخت هزینه‌های تیم فوتبال برای ما مقدور نیست.

رضایی همچنین با اشاره به واردات فویل و آلومینیوم از چین تاکید می‌کند؛ اگر دولت به حل مشکل به وجودآمده برای صنعت آلومینیوم کشور بی توجهی کند ممکن است تا شش ماه آینده کارخانه تعطیل شود. ماحصل ‌این تعطیلی بیکار شدن حدود چهار هزار نفر است که هر کدام هزینه یک خانواده پنج نفره را به طور متوسط پرداخت می‌کنند. اگر هم بخواهیم صنایع مرتبط و پایین دستی آن را نیز در نظر بگیریم بیکاری ‌ایجادشده به 100 هزار نفر بالغ خواهد شد.

به گزارش «اعتماد»، کارخانه آلومینیوم اراک و المهدی بندرعباس در سال گذشته 248 هزار تن شمش آلومینیوم در کشور به تولید رسانده‌اند. ‌این در حالی است که پیش‌بینی شده بود در‌ این سال 258 هزار تن شمش آلومینیوم در کشور به تولید برسد. برنامه در نظر گرفته شده برای تولید آلومینیوم طی سال 88 ، 362 هزار تن است که بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم هرمزان در بندرعباس ‌این رقم را محقق خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین