کد خبر: ۹۱۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۳:۵۴
طی بیانیه‌ای مطرح شد؛

حزب اسلامی کار: محدودیت‌های ایجاد شده برای سایت‌ها برطرف شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حزب اسلامی کار با صدور بیانیه‌ای بر پی‌گیری روش‌های موثر برای برون‌رفت از مشکلات موجود، ایجاد وحدت، اجرایی شدن پیشنهادات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اعتمادسازی در جامعه تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، در این بیانیه آمده است:

«موقعیتی را که در آن قرار داریم، بی‌تردید از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است که باید به دور از خوش‌بینی‌ها و ساده‌انگاری و با استفاده از سیره و شیوه‌ پیامبر عظیم‌الشان اسلام که همانا رأفت و ملاطفت با مردم و اهمیت دادن به نظرات آنان است، این بحران را همچون دیگر وقایع تلخ و سخت گذشته پشت سر بگذاریم».

این بیانیه می‌افزاید: «حزب اسلامی کار در سالروز گرامیداشت تولد سومین اختر تابناک امامت، امام حسین (ع) و برادر ارزشمند و فرزند صبور و گرانمایه آن حضرت، امام سجاد (ع) و آرزوی تحقق اهداف والای ایشان به ویژه متجلی کردن اخلاق در جامعه، لازم می‌داند پیرو راهکارهای ارائه‌شده از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته پیش برای برون‌رفت از وضعیت کنونی، مواضع و دیدگاه‌های حزب اسلامی کار را به شرح زیر به اطلاع مردم شهیدپرور و هموطنان عزیز برساند:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که لحظه لحظه‌ی عمر خود را با نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی سپری کرده، همواره فراتر از جریان‌های محدود سیاسی در صحنه‌های مختلف ظاهر شده و بیش از هر چیز، منافع مردم، انقلاب اسلامی و تداوم خط امام (ره) برای ایشان اولویت داشته است و بر این اساس، سخنان ایشان می‌تواند مبنای تعاملی وحدت‌بخش در جهت حفظ منافع کشور، نظام و مردم باشد، در خطبه‌های نمازجمعه کوشیدند تا با رفع تردیدهای موجود، فضای عمومی جامعه را به سمت ثبات و آرامش سوق دهند و راهکارهای ارائه شده از سوی ایشان که بسیار حکیمانه، برآمده از درایت و تیزبینی همیشگی ایشان و بر اساس آرمان‌های انقلاب و سیاست‌های راهبردی امام خمینی و مقام معظم رهبری بود می‌تواند به التیام زخم‌ها و بازگشت اعتماد بخش مهمی از مردم بینجامد. 

توجه داشته باشیم که بازسازی اعتماد عمومی، نیازمند اقداماتی است که راهکارهای ارایه شده از سوی رییس مجلس خبرگان می‌تواند برای برون‌رفت از مشکلات پیش آمده کمک کند. بدیهی است تا زمانی که این راهکارها جنبه‌ی عملی به خود نگیرد، نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت».

در ادامه این بیانیه آمده است: «مردم با شرکت گسترده در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و همین‌طور حضور میلیونی در نماز جمعه باشکوه و استثنایی جمعه 26 تیر ماه 88، حماسه‌ای زیبا و فراموش‌نشدنی را در تاریخ این مرز و بوم آفریدند که جای قدردانی و تشکر فراوان دارد، اما چه زیباتر بود اگر دولت و سایر دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، با رعایت بی‌طرفی و برخوردهای سالم‌تر، تردیدها را به جان بخش مهمی از مردم نیا‌نداخته و کام آنان را از این حماسه فراموش‌نشدنی تلخ نمی‌کردند؛ لذا باید تلاش شود آثار بدی که پس از انتخابات به وجود آمده، از بین برود و اعتماد عمومی ترمیم شود.

متاسفانه در انتخابات، مسائل به گونه‌ای شد که به لطمه دیدن اعتماد عمومی منجر شد؛ به ویژه که این بدبینی و بی‌اعتمادی، متوجه بخش عمده‌ای از جوانان و نخبگان جامعه شده است و تداوم آن می‌تواند مشکلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... را در پی داشته باشد».

حزب اسلامی کار در ادامه بیانیه خود تاکید کرده‌است: «متاسفانه با نوع گردش برخی جریان‌های سیاسی جمهوریت نظام در حال آسیب دیدن است و همانطور که آیت‌الله رفسنجانی اظهار داشتند: "جمهوری اسلامی یک لفظ نیست بلکه یک واقعیتی است که از عقاید ما، از قرآن ما، از روایات ما، از ائمه‌ی ما و از پیغمبر به ما رسیده و ما به آن اعتقاد داریم و این دو تا باید با هم باشند. مطمئن باشید که اگر یکی از این دو تا آسیب ببیند ما دیگر آن انقلاب را نداریم."

همه عظمت و شکوه نظام، بعد از اسلامیت آن، در رای مردم خلاصه می‌شود و به هر دلیل و انگیزه‌ای که نظام، رای مردم و پشتوانه‌ مردمی‌اش را از دست بدهد، دیگر نمی‌توان آن را محصول هدفمند انقلاب اسلامی دانست. نظامی که امام خمینی (ره) در پی آن بود و شهدای زیادی برای برپایی و حفظ آن تقدیم شده، بر دو پایه اسلامیت و جمهوریت استوار است. نظر امام برخلاف نظر برخی از متحجران است که مشروعیت و مقبولیت حکومت را ناشی از خواست مردم نمی‌دانند. 

همان‌طور که آیت‌الله هاشمی تاکید کردند حتی مقبولیت امیرالمومنین علی علیه‌السلام به دلیل عدم پذیرش، علی‌رغم مشروعیت حکومت خود از اعمال فشار برای تحمیل مقبولیت خود سرباز زدند و سالیان سال گوشه عزلت گزیدند و این یعنی علاوه بر مشروعیت، مقبولیت را لازم می‌دانستند». 

این بیانیه افزوده است: «همان‌طور که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرمودند بایستی تبعیت از قانون را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم. نظام، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی و مردم، همه باید در چارچوب قانون حرکت کنند. 

البته باید توجه داشته باشیم که مسوولان، الگوی مردم برای اجرای صحیح قوانین هستند. اگر مردم نسبت به اجرای صحیح مقررات از سوی مسوولان برگزاری انتخابات، تردیدهای جدی داشته باشند، و توجیه نشوند و از برخی روشهای فراقانونی برای برخورد با آنان استفاده شود، نمی‌توان از مردم درخواست تبعیت از قانون را نمود.
 
بایستی به جای استفاده از چوب تکفیر و برچسب‌های نفاق و وابستگی به بیگانگان، حرف‌های مخالفان شنیده و شبهات مردم از راه‌های مسالمت‌آمیز برطرف شود. عده‌ای از مردم به هر دلیلی، نسبت به نحوه‌ی برگزاری انتخابات مسئله‌دار شده‌اند. بهتر است به جای امنیتی کردن جامعه، درصدد اقناع آنها برآییم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «لازم است با توجه به اصول صریح قانون اساسی، محدودیت‌های ایجاد شده برای احزاب و گروه‌ها، از نظر ایجاد اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها برطرف شود. در این صورت می‌توان جلوی سوءاستفاده دشمنان و عناصر فرصت‌طلب از اجتماعات مردمی و خودجوش را نیز گرفت و مسوولیت حسن برگزاری اجتماعات را متوجه احزاب و گروه‌هایی دانست که مجوز قانونی دریافت می‌کنند».

حزب اسلامی کار هم‌چنین پیشنهاد کرده‌است: «زندانیان مربوط به رویدادهای بعد از انتخابات، هر چه زودتر آزاد شوند. توصیه‌ آقای هاشمی نیز برای آزادی زندانیان سیاسی، ناظر به بازداشت چهره‌های سیاسی، نخبگان و مردم عادی مربوط به جریان‌های اخیر است، هم‌چنین مطبوعات و سایت‌هایی که در جریان برگزاری انتخابات و پس از آن تعطیل شده‌اند بایستی بر اساس قانون مطبوعات بتوانند کار خود را شروع کنند تا فضای لازم و قانونمند برای بیان خواسته‌ها و مطالبات مردم فراهم شود. 

از سویی لازم است تضییقات و محدودیت‌های ایجاد شده در مورد نشریات و سایت‌های موجود برطرف شود. نمی‌توان حرف از تبعیت مخالفان از روش‌های قانونی زد، در حالی که اولین حقوق آنان در قانون اساسی در زمینه‌ آزادی مطبوعات و اجتماعات سلب شود».

در بند دیگر این بیانیه آمده است: «صدا و سیما فرصت‌های برابر برای طرح دیدگاه‌های موافق و مخالف در اختیار همه افراد و گروه‌ها قرار دهد. تا زمانی که نهادهایی همچون صدا و سیما دست از یکجانبه‌نگری برندارند و به راهکارهایی که در جریان خطبه‌های نماز جمعه مطرح شد، جامه عمل نپوشانند، بی‌اعتمادی هر روز پررنگ‌تر می‌شود. به هر حال اصلاح‌طلبان با وجود فشارهایی که به آنها وارد شده است، همچنان به دنبال مطرح کردن راهکارهایی برای بهبود شرایط هستند که بایستی این امکان برای آنان فراهم شود».

حزب اسلامی کار افزوده است: «وجود تفرقه ناشی از حوادث تلخ روزهای بعد از انتخابات، سبب باج‌خواهی بیشتر دشمنان از جمهوری اسلامی ایران و افزایش گستاخی آنان می‌شود. بدین جهت بیش از همیشه به وحدت آحاد مختلف جامعه نیاز داریم و همه باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا بتوانیم ضمن بالابردن آستانه‌ تحمل نیروها و هواداران خود، کینه‌ها و اختلافات را از بین ببریم و از این طریق دشمنان را مایوس کنیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین