کد خبر: ۹۱۱۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸

زلنسکی: پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، شکست سختی بر اوکراین تحمیل می‌کند

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با روزنامه «گاردین» اذعان کرد که انتخاب مجدد «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، می‌تواند شکست نظامی سختی را بر اوکراین تحمیل کند.
زلنسکی: پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، شکست سختی بر اوکراین تحمیل می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه با این روزنامه انگلیسی در ستاد ریاست جمهوری خود در کی‌یف گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر (آبان) و تحمیل یک توافق‌نامه صلح نامطلوب بر اوکراین، در خطر تبدیل شدن به «رئیس‌جمهوری بازنده» است و این به معنای پایان آمریکا به عنوان یک «بازیگر» جهانی است.

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود که «هنوز هیچ راهبردی» برای اتخاذ تصمیمات و اقدامات در صورت بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید ندارد.

طبق این گزارش، بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلیس از طرف زلنسکی با ترامپ صحبت کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که اگر ترامپ، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را در انتخابات ۲۰۲۴ شکست دهد، حمایت نظامی واشنگتن از کی‌یف را قطع کند. ترامپ سال گذشته میلادی گفته بود که می‌تواند طی «۲۴ ساعت» به جنگ اوکراین پایان دهد.

در ادامه گزارش «گاردین» آمده است: در حالی که دستیاران ترامپ پیشتر طرح احتمالی [برای خاتمه دادن به این جنگ]را آماده کرده بودند که شامل واگذاری مناطق شرقی اوکراین به روسیه و همچنین منطقه کریمه است، اما زلنسکی تصریح کرد که «اوکراینی‌ها با این [موضوع]کنار نمی‌آیند.»

رئیس‌جمهوری اوکراین با بیان اینکه اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، شکست نظامی سختی بر اوکراین تحمیل می‌شود، گفت که او [ترامپ]می‌تواند ارائه «حمایت، سلاح و پول» را قطع کند و حتی با شرکای کی‌یف توافق کند تا آن‌ها تحویل سلاح‌های حیاتی را متوقف کنند.

وی در حالی که چنین سناریو را بعید دانست، اظهار داشت: اگر این اتفاق بیفتد، عواقب سنگینی برای جایگاه ایالات متحده در جهان و همچنین شخص ترامپ خواهد داشت.

زلنسکی در مصاحبه با گاردین اذعان کرد: «اوکراین، با دست خالی و بدون سلاح، نمی‌تواند با ارتش چند میلیونی [روسیه]بجنگد.»

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین