کد خبر: ۹۱۲۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶

توضیح باقری درباره مذاکرات ایران و آمریکا

سرپرست وزارت امور خارجه امروز در بیروت درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در حال حاضر روند مذاکرات جاری است و تبادل پیام‌ها با طرف‌های مختلف ادامه دارد. ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد، البته غربی‌ها از آزمون منطقه سربلند بیرون نیامدند.
توضیح باقری درباره مذاکرات ایران و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

 علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ۱۴ خرداد در نشست خبری در محل سفارت ایران در بیروت گفت که مناسبات ایران و عربستان در مسیر درست خودش قرار دارد

وی افزود: از زمانی که به طور رسمی روابط دو کشور احیا شد، گام‌های بسیار زیاد، جدی و موثری توسط طرفین برای شکل دهی به همکاری‌های همه جانبه بین ایران و عربستان برداشته شده است.

* بحث عادی‌سازی رژیم با برخی کشور‌های منطقه، ترفندی ناکام

باقری بیان کرد: ایران و عربستان در این دوره حساس و شرایط جاری در سطح منطقه اراده جدی دارند که با تعامل و همکاری، منطقه‌ای با ثبات و آرامش را در کنار دیگر کشور‌های منطقه بسازند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین عنوان کرد: مقاومت در میدان ثابت کرده از بلوغ کافی برای تصمیم گیری درباره فلسطین برخوردار است.

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: مقاومت بار‌ها اعلام کرده که در صورت توقف کامل حملات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و عقب نشینی کامل نیرو‌های اشغالگر از غزه و لغو کامل محاصره این منطقه و دسترسی مردم غزه به کمک‌های انساندوستانه و آزادی اسرای فلسطینی، حاضر است مسیر سیاسی را با جدیت پیگیری کند.

باقری خاطرنشان کرد: چند سال پیش که موضوع عادی سازی روابط این رژیم با برخی کشور‌های منطقه مطرح بود، رژیم صهیونیستی چنین وضعیت نابهنجاری در بین دولت‌ها و ملت‌های دنیا نداشت.

سرپرست دستگاه دیپلماسی گفت: اگر صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن به ویژه آمریکا توانی داشته باشند، باید به دنبال این باشند که کشور‌های دیگر رابطه موجود خودشان را با این رژیم قطع نکنند. 

وی ادامه داد: امروز صهیونیست‌ها در هیچ جامعه‌ای وجاهت و مشروعیت ندارند. مردم دنیا این رژیم را به عنوان رژیم کودک کش می‌شناسند، لذا بحث عادی‌سازی این رژیم با برخی کشور‌های منطقه، ترفندی ناکام و شکست خورده برای جبران شکست این رژیم و حامیانش به ویژه آمریکا در عرصه حمایت از این رژیم در برابر مقاومت قهرمانانه مردم غزه است.

* ایران همواره پشت میز مذاکره حاضر بوده

سرپرست وزارت امور خارجه در نشست خبری در بیروت درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز عنوان کرد: ما همواره با طرف‌های مذاکراتی خود مذاکرات را ادامه دادیم و هیچ گاه انقطاعی در این مسیر صورت نگرفته است. 

باقری افزود: ایران برای تبیین مواضع خود، رفع سوءتفاهمات و دستیابی به یک راه حل پایدار همواره پشت میز مذاکره حاضر بوده و با اقتدار از منافع و مصالح ملت ایران دفاع کرده است.

* طرح جو بایدن

علی باقری درباره طرح جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها بعد از هشت ماه تازه به فکر این افتادند که سازوکاری را برای توقف جنایت و نسل کشی در غزه ارائه بدهند، در عین حال که خودشان بزرگترین حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی و تجهیز این رژیم به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها برای به کارگیری علیه مردم غزه باشد، نشان دهنده این است که آمریکایی‌ها تا چه حد در ارائه این طرح صداقت و راستی دارند.

* حمایت از مثلث طلایی ارتش، ملت و مقاومت لبنان

باقری همچنین عنوان کرد: موضع ثابت و تاریخی و پایدار جمهوری اسلامی ایران حمایت از مثلث طلایی ارتش، ملت و مقاومت لبنان عزیز در مقابل تهدیدات و تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی بوده و است.

وی بیان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برآمده از عقلانیت راهبردی حکومت جمهوری اسلامی است، لذا خطوط اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که توسط یک سازوکار عالیرتبه یعنی شورای عالی امنیت ملی تدوین و توسط عالی‌ترین مقام نظام یعنی رهبری مورد تایید قرار می‌گیرد، ثابت است.

* اراده راسخ ایران برای همکاری‌های اقتصادی با لبنان

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین با بیان اینکه رابطه ما با لبنان همه جانبه است، گفت: در دیدار‌هایی که امروز با مقامات عالیرتبه لبنان داشتم، مجددا بر حمایت همه جانبه ایران از ملت و دولت لبنان در مقابل تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی تأکید کردم.

وی افزود: همچنین بر اراده راسخ جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های اقتصادی با لبنان و ارائه کمک‌های لازم از جمله در زمینه سوخت به دولت لبنان تأکید کردم.

* تبادل پیام‌ها ادامه دارد

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت:در حال حاضر روند مذاکرات جاری است و تبادل پیام‌ها با طرف‌های مختلف ادامه دارد و رایزنی‌های ما با طرف‌های مختلف ادامه دارد. 

سرپرست وزارت امور خارجه یادآور شد: ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد، البته طرف غربی چه آمریکایی‌ها و چه اروپایی‌ها از آزمون منطقه به ویژه جنگ در غزه و به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی سربلند بیرون نیامدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین