کد خبر: ۹۱۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷

اعتراض به معامله مخفیانه نمایشگاه بین‌المللی تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا سبزعلیپور رییس مرکز تجارت جهانی ایران در اولین واکنش خود نسبت به واگذاری مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: «معامله مخفیانه مرکز نمایشگاه بین‌المللی نوعی توهین به شعور تمامی فعالان اقتصادی ایران محسوب می‌شود».

سبزعلیپور در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: «حدود 40 سال پیش، مرکز نمایشگاه بین‌المللی در محل فعلی با یک دورنمای بزرگ فعالیت خود را آغاز کرد؛ لکن با توجه به امکانات موجود در آن زمان، بهترین منطقه تهران انتخاب و یکی از مجهزترین مراکز نمایشگاهی منطقه خاورمیانه در ایران ساخته شد. از آن تاریخ تاکنون همه مسئولان نمایشگاه فقط از این مکان به طور فشرده درجهت کسب درآمد و پول‌سازی استفاده کرده و هیچ‌گونه قدمی در جهت گسترش و تبدیل به احسن این مجموعه که به نوعی ویترین و آبروی فعالان تجاری و اقتصادی کشور محسوب می‌شود برنداشته‌اند ».

او گفت: « طی این سال‌ها دولت‌مردان نه تنها خود نسبت به ساخت مجموعه نمایشگاهی مشابهی بیرون از شهر تهران اقدام نکرده‌اند بلکه به بخش‌های خصوصی و غیردولتی نیز جهت سرمایه‌گذاری در ساخت مراکز بزرگ و مدرن نمایشگاهی اجازه نداده و آنها را رقیب کار خود دانسته‌اند. در حالی‌که 40 سال پیش یعنی در زمان ساخت مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران، کشور امارات متحد عربی، بیابانی بیش نبود لکن فقط شهر دبی از چند سال قبل به یکی از قطب‌های اقتصادی و تجاری دنیا تبدیل شد و در حال حاضر نیز یکی از بزرگترین، مدرن‌ترین و زیباترین مراکز نمایشگاهی جهان را در مجموعه مرکز تجارت جهانی دبی در اختیار دارد».

سبزعلیپور تصریح کرد: «پس از رشد قیمت زمین‌های شمال شهر تهران، ارزش ملک مرکز نمایشگاه بین‌المللی نیز بالا رفته و در نتیجه نظر علاقمندان زیادی را نسبت به تصاحب خود جلب کرده است. البته نه برای فعالیت نمایشگاهی بلکه به منظور تغییر کاربری ملک و ساخت و ساز برج. هر چند که تمامی زمین‌های مرکز نمایشگاهی و اطراف آن وقفی بوده و متعلق به آستان قدس رضوی است».

رییس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: «در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌های خصوصی، وزارت بازرگانی نیز چند شرکت زیرمجموعه خود از جمله مرکز نمایشگاه بین‌المللی را در دستور واگذاری قرار داد و در این راستا از دو سال پیش زمزمه فروش مرکز آغاز شد که ابتدا اتاق بازرگانی و پس از آن مرکز تجارت جهانی ایران و سپس اتاق تعاون درخواست خویش را برای خرید سهام مرکز نمایشگاه بین‌المللی به مسئولان وزارت بازرگانی و سازمان خصوصی‌‌سازی ارائه کردند. در همین رابطه شخصا ًبا برخی از مقامات دولتی از جمله ریاست بخش خصوصی‌سازی گفت‌وگو کردم که ایشان تاکید کردند که واگذاری مرکز نمایشگاهی زمان‌بر خواهد بود و در نهایت از طریق سازمان بورس و یا مزایده و آن هم فقط به سازمان‌هایی که فعالیت کاری آنها با امر نمایشگاه‌داری و برگزاری نمایشگاه سنخیت داشته باشد، واگذاری انجام خواهد شد».

سبزعلیپور افزود: «بنده صریحاً این نکته را به جناب آقای حیدری کرد زنگنه ریاست سازمان خصوصی‌سازی تاکید کردم که مبادا نمایشگاه بین‌المللی را بی سروصدا معامله کنند و زمانی ما مطلع شویم که کار از کار گذشته باشد، لکن ایشان اطمینان خاطر داده و متذکر شدند که چنین امری محال است». 

او اظهار کرد: «من مطمئنم وقتی آقای غضنفری ریاست سازمان توسعه تجارت از این واگذاری بی‌خبر بوده قطعاً آقای حیدری کرد زنگنه نیز از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند. این‌گونه معامله بی‌سر و صدا و مخفیانه نوعی توهین به شعور مسئولان امر و فعالان اقتصادی کشور محسوب می‌شود. هر چند که زمین مرکز نمایشگاه وقف آستان قدس است و سهام آن نیز در اختیار وزارت بازرگانی و احتمالاً شهرداری تهران بوده باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین