کد خبر: ۹۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۰:۳۸
صبح امروز با بازدید از زندان اوین و شهید رجایی کرج؛

درهای بازداشتگاه‌ها به روی مجلس باز شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفت نماینده مجلس امروز صبح به زندان اوین و شهید رجایی کرج می‌روند تا بررسی وضعیت جسمی بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی از سوی مجلس آغاز شود.

فوت «محسن روح الامینی» فرزند مشاور ارشد محسن رضایی سبب شد علی لاریجانی سرانجام یک کمیته ویژه را به سرعت تشکیل داده و صبح امروز روانه دو بازداشتگاه کند چراکه دیروز در مجلس طیف وسیعی از نمایندگان مجلس عنوان می‌کردند اخبار نگران کننده‌ای از وضعیت بازداشت شدگان شنیده‌اند و بهارستان دیگر سکوت را جایز نمی‌شمارد.

به همین دلیل نزدیک ظهر دیروز علاءالدین بروجردی با عجله از راهروهای مجلس رد شد و نامه‌ای دست نویس به دست علی لاریجانی رساند، با این مضمون که «به دنبال موافقت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و جلسه هماهنگ برگزارشده، در تاریخ 5/5/88 از زندان‌های توافق شده بازدید به عمل خواهد آمد» تا به این ترتیب با وجود مخالفت‌های صریح برخی از نهادها، مجلس بررسی نحوه بازداشت و بازجویی‌ها را در دستور کار هفت «داور» خود قرار دهد. 

گرچه بروجردی در جمع خبرنگاران صلاح دید تنها به کمیته هفت نفره اشاره کند که از یکشنبه عصر کارشان را شروع می‌کنند اما حسن سبحانی نیا از آغاز ماموریت‌ها در گفت وگو با «اعتماد» این طور خبر داد؛ «برای اول کار، دیدارهایمان را از زندان اوین و شهید رجایی کرج آغاز می‌کنیم و احتمالاً در روزهای آتی از مراکزی مانند کهریزک هم بازدید خواهیم کرد».

این پیغام گرچه سریع در راهروهای مجلس منتشر شد اما مجلسی‌ها کوتاه نیامدند و از حمیدرضا کاتوزیان عضو فعال کمیته حقیقت‌یاب گرفته تا علی مطهری، پزشکیان و محمدرضا باهنر با ادبیات تندی دلنگرانی‌هایشان را از وضعیت بازداشت شدگان عنوان کردند.

این کمیته هفت نفره در حالی امروز می‌رود تا به سوالات و ابهامات و اخباری که به آن واصل شده، رسیدگی کند که در این تیم هفت نفره که قرار شده اسامی شان مخفی بماند از نمایندگان اصلاح طلب، هیچ کس حضور ندارد. با این حال بروجردی دیروز اصرار داشت؛ کمی «صبر» کنید تا ما بررسی کنیم، شاید برخی شایعات واقعیت نداشت.
 
البته نمایندگان اصلاح طلب معتقد هستند امکان دارد این بازدید لغو شود چون به گفته داریوش قنبری، شاهرودی تاکنون حداقل به فراکسیون خط امامی‌های مجلس اجازه بازدید نداده است. با این حال اگر امروز درهای اوین و شهید رجایی کرج آن طور که سبحانی‌نیا نایب رئیس مجلس گفته به روی هفت نماینده بهارستان باز شود، مجلس می‌تواند اولین نهادی باشد که به طور عملی وارد ماجرای بازداشت شدگان می‌شود.
 
آنچه دیروز این طور مجلس نشین‌ها را برآشفته کرد، فوت پسر روح الامینی بود. بسیاری از نمایندگان با روح الامینی و خانواده‌اش آشنا بودند، به همین دلیل روایت‌هایشان با بغض شروع می‌شد. باهنر قول داد از خانواده‌ها دلجویی کند تا شاید دردهایشان تسکین یابد. 

پزشکیان که نماینده اصلاح طلب است از تصاویری که در موبایلش بود و در حال بلوتوث کردن برای یک نماینده دیگر بود، صحبت می‌کرد و در جمع خبرنگاران پارلمانی می‌پرسید؛ بحث، بحث اخلاق و انسانیت است نه بحث سیاسی، پاسخ دهند که مگر با زندانی‌های مجاهدین خلقی و اسرای جنگ طبق قانون برخورد نشد؟ چه ایرادی دارد الان هم با بازداشتی‌ها این طور برخورد شود. وی افزود؛ «اگر جرمی کردند، ببرند دادگاه محاکمه کنند». پزشکیان، کاتوزیان، باهنر و باقی نماینده‌ها می‌گفتند از شنیدن وضعیت بعضی از بازداشت شدگان متاثر شده‌اند.

محمدرضا باهنر هم که این طور گلایه کرد؛ «سرنوشت تک تک شهروندان ایرانی برای ما بسیار مهم است. ما مسوول حفظ آبروی همه مردم هستیم. از شنیدن این اتفاقات متاثر شدم و در سفر هستم وگرنه در مراسم ترحیم محسن روح الامینی شرکت می‌کردم». 

باهنر هم ابراز امیدواری کرد این کمیته بتواند کاری انجام دهد. اما بسیاری از مجلسی‌ها دنبال «امیدوار رضایی» می‌گشتند. به گفته پزشکیان وی بالای سر جسد محسن روح الامینی حضور داشته است اما کاتوزیان که از فعال‌ترین افراد کمیته حقیقت یاب لاریجانی است، روایت‌های قابل توجهی داشت. به گزارش ایلنا وی گفت؛ «مجلس باید تحرکی کند. این موضوع یک نمونه از نمونه‌های بی‌شماری است که این روزها اتفاق می‌افتد».

کاتوزیان و علی مطهری مصر هستند باید مسوولان پاسخگو باشند. مطهری دنبال جمع کردن امضا برای استیضاح وزیر اطلاعات و کشور بود و کاتوزیان در جمع خبرنگاران خواستار آن بود که کسانی که فضای جامعه را امنیتی کرده‌اند و با اقدامات نظامی پیش رفته‌اند، باید پاسخگوی مردم باشند. البته دیروز نمایندگان سری به نشانه منفی تکان می‌دادند و می‌گفتند نمی‌دانند «چه نهادی مسوول است». بروجردی که رئیس کمیسیون امنیت ملی است می‌گفت وزیر اطلاعات می‌گوید در حاشیه است. 

کاتوزیان می‌گفت انتظامی و اطلاعات هم به ما گزارش دادند در حاشیه امر هستند و مجلس سردرگم است که چه کسی باید پاسخگو باشد. گرچه در نهایت شاهرودی کلید این قفل شده و سعی کرده در شرایط کنونی با باز کردن «برخی درهای بازداشتگاه‌ها» از نگرانی‌ها و التهابات بکاهد.

باهنر هم گفت شایعاتی شنیده و به همین خاطر کمیته هفت نفره با دستور فوری لاریجانی تشکیل شده است. کاتوزیان البته مدعی است اگر شرایط این طور ادامه یابد نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه بحران پیش آمده عمق هم پیدا می‌کند.

پزشکیان در پاسخ به سوال ایسنا که پرسید چه کار باید کرد؟ گفت؛ «شرم آور است. نمی‌خواهیم حرفی بزنیم که برداشت غلط شود اما چه می‌توان کرد»؟ 

در حالی که تمام نماینده‌ها نگران بودند، حسن سبحانی‌نیا نایب رئیس مجلس سعی می‌کرد جو مجلس را تا حدودی آرام کند. وی توضیح داد؛ «کمیته‌ای که بروجردی می‌گفت فعلاً اسامی اعضایش مطبوعاتی نشود از کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات اصل 90- قضایی و با ریاست سروری و حضور کاظم جلالی از کمیسیون امنیت ملی تشکیل شده و فردا صبح (صبح امروز) به زندان شهید رجایی و پس از آن اوین می‌روند».
 
سبحانی‌نیا گفت به‌تدریج و با جلب نظر مسوولان ذی ربط تلاش می‌شود از سایر مراکز هم بازدید شود. وی در گفت وگو با «اعتماد» تاکید داشت باید به تدریج به این موضوع ورود کنیم و نباید انتظار داشت یک‌شبه تمام دل‌نگرانی‌ها رفع شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین