کد خبر: ۹۱۳۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
تبلیغات

تحولات بازار اجاره خودرو؛ چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو

برای نخستین بار صنعت اجاره و رنت خودرو در ایالات متحده پدیدار شد. در سال ۱۹۱۶ جوساندرس خودروی فورد خود را به تاجری اجاره داد و ده سنت بابت اجاره بهای آن دریافت کرد.
تحولات بازار اجاره خودرو؛ چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو
آفتاب‌‌نیوز :

طولی نکشید که جرقه این ایده تبدیل به یک کسب و کار موفق در آمریکا شد. وی ۲۱ شعبه در ایالات متفاوت تحت عنوان شرکت کرایه ماشین به راه انداخت؛ و با کرایه خودرو‌های لوکس زمان خود صنعت نوین کرایه خودرو را به دنیا معرفی کرد.

اما تاریخچه رنت خودرو در ایران به ۲۰ سال گذشته باز می‌گردد. اجاره خودرو در ایران از جزیره کیش و سپس قشم شروع شد. دلیل اصلی اجاره خودرو برای مسافران در این دو مکان، داشتن یک تفریح لوکس بود. رونق اجاره خودرو‌های لوکس گذرموقت در کیش و قشم باعث شد که پای این خودرو‌ها به تهران نیز باز شود که شرکت تک رنت جز اولین شرکت‌های اجاره خودرو در تهران است و پس از گذشت مدت زمان اندکی شهر تهران به یکی از مراکز اصلی اجاره خودرو در کشور مبدل گردد.

افزایش کرایه تاکسی‌ها و تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی و رونق بازار اجاره خودرو

هزینه کرایه تاکسی درون شهری و بین شهری هر ساله و بعضا سالی دوبار با افزایش نرخ مواجه می‌شوند. بررسی آمار و مقایسه درآمد رانندگان و مراکز رنت خودرو خبر از گرایش مردم به سمت کرایه خودرو می‌دهد. هر چند که سرعت این گرایش کند است، اما با توجه به تبلیغات این حوزه و آشنایی تدریجی مردم با صنعت اجاره خودرو پیش بینی می‌شود.

یکی دیگر از دلایل توسعه و رونق این حوزه در کشور از کار افتادگی ناوگان حمل و نقل عمومی و شلوغی بیش از حد آن است. مطالعات مردم شناسی در سال ۱۴۰۱ این موضوع را اثبات می‌کند که بسیاری از افراد قشر متوسط جامعه به دلیل سطح رفاه پایین سیستم حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند از وسایل نقلیه شخصی و یا اجاره‌ای استفاده کنند.

مسافران سفر‌های بین شهری مشتریان ثابت مراکز اجاره خودرو

با بررسی و تحلیل دقیق‌تر آمار موجود، متوجه می‌شویم بخش عمده‌ای از مشتریان ثابت مراکز اجاره خودرو مسافرانی هستند که برای تفریح و یا کار و یا خدمات درمانی به شهر‌های دیگری سفر می‌کنند و مدت زمان معمولا کمتر از یک هفته را در مقصد خود مستقر می‌شوند.

اگر بخواهیم هزینه‌های تردد با تاکسی‌های شهری و تعداد تردد‌های ضروری را در نظر بگیریم قطعا اجاره خودرو گزینه به صرفه تری محسوب می‌شود.

مسافران سفر‌های بین شهری با اجاره خودرو

اجاره خودرو بهترین انتخاب برای مسافرت‌های تفریحی

اگر بخواهیم تنها یک دلیل برای رشد صنعت اجاره خودرو در ایران بیاوریم آن دلیل قطعا نیاز افراد جامعه به خودرو برای مسافرت‌های تفریحی است. همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم کیش و قشم نخستین نقاطی در ایران بودند که صنعت اجاره خودرو در آن رونق پیدا کرد.

جزیره کیش و قشم با داشتن جاذبه‌های توریستی فراوان سالانه جمعیت قابل توجهی از گردشگران را جذب می‌کند که بخشی از این توریست‌ها خارجی هستند و برای جابجایی در شهر با چالش وسیله نقلیه و هزینه‌های آن روبرو می‌شوند. البته بسیاری از هموطنان هم به دلیل طولانی بودن مسافت و هزینه‌های استهلاک قید مسافرت با خودروی شخصی خود را می‌زنند و ترجیح می‌ند با اجاره خودرو نیاز خود را بر طرف کنند.

تحولات بازار اجاره خودرو و پیشنهادات جذاب این حوزه مانند ماشین‌های آفرودی، ماشین‌های کویر گردی، ون‌های سواری و… در سال‌های اخیر توانسته است توجه جمع کثیری از کاربران را به خود جلب کند و با تعدیل هزینه‌های سفر آنان را به مشتریان بالقوه این بازار تبدیل کند.

اجاره خودرو با راننده بهترین راهکار برای سفر‌های هوایی (ترانسفر فرودگاه)

سال هاست که سفر‌های هوایی از محبوب‌ترین سفر‌ها در میان مسافران به شمار می‌رود؛ به ویژه در میان افرادی که برای تجارت یا سفر‌های کوتاه توریستی از خدمات شرکت‌های هوایی استفاده می‌کنند.

اجاره خودرو با راننده

در سال‌های اخیر آنچه باعث محبوبیت بیشتر سفر‌های هوایی در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته شده است امکان استفاده از خودرو‌های اجاره‌ای در سفر است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، مترو و اتوبوس از اجاره ماشین با راننده برای تردد، گشت و گذار و انجام امور تجاری و شخصی خود استفاده کنند.

رنت خودرو در فرودگاه‌ها توسط شرکت‌های متخصص حوزه، این امکان را به مسافرین می‌دهد تا با آسودگی و دامنه اختیار بیشتری نسبت به تردد در سطح شهر و کشور اقدام نمایند.

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های اجاره خودرو با راننده این است که مسافران دیگر دغدغه‌هایی مانند تصادف، جای پارک، جریمه و… برای مشکلات خودرو ندارند و با خیال آسوده به کار‌های خود رسیدگی می‌کنند.

امنیت اجاره خودرو با راننده

یکی دیگر از مزایای اجاره خودرو با راننده که پرداختن به آن خالی از لطف نیست موضوع امنیت و سلامت افراد در طول مسیر است. معمولا رانندگان این موسسات از افراد قابل قبول و مطیع قانون انتخاب می‌شوند و می‌توانند تا حدود زیادی خیال شما را از امنیت سفر راحت کنند.

چالش‌های اجاره خودرو در ایران

متاسفانه صنعت اجاره خودرو مانند اجاره مسکن یا اقامتگاه، به طور گسترده‌ای بین مردم رایج نیست. دلیل اصلی این است که خودرو‌ها قابل حمل اند و همین مسئله باعث بروز نگرانی و ریسک‌هایی نظیر سرقت، استهلاک قطعات خودرو و تصادفات را به همراه دارد.

به دلیل وجود این گونه ریسک ها، قیمت اجاره روزانه خودرو نسبت به ارزش خودرو در ایران در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته غربی به طور قابل ملاحظه‌ای بالا است. با در نظر گرفتن چالش‌های مذکور بسیاری از افراد حاضر به پذیرش ریسک نیستند و تعاملی با موسسات رنت خودرو ندارند. با این حال مراکزی هستند که سهل کردن شرایط برای مشتریان خود به فعالیت خود توسعه می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین