کد خبر: ۹۱۳۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹

تاثیر مستقیم بیماری «هاری» بر سیستم عصبی مغز

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: هاری یکی از خطرناکترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که از طریق گزش حیوانات وحشی مانند سگ، شغال، گربه و سایر حیوانات به انسان منتقل می‌شود و پس از مدت کوتاهی ویروس مستقیماً بر روی سیستم عصبی فرد تأثیر می‌گذارد.
تاثیر مستقیم بیماری «هاری» بر سیستم عصبی مغز
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محسن ایمـاندار اظهار کرد: هاری بیماری مشترک و خطرناک بین انسان و حیوان است که در صورت ابتلای انسان، میزان کشندگی بالایی دارد بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود در برخورد با سگ‌های بلاصاحب و غیرواکسینه دقت داشته باشند.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشـکی در راستای وظایف سازمانی خود و بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای از ابتدای سال ۱۴۰۳ موظف به واکسینه کردن سگ‌های صاحبدار است، افزود: اطلاع‌رسانی لازم به منظور پیشگیری از شیوع بیماری هاری در قزوین یک ضرورت است، چراکه هاری یکی از خطرناکترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که از طریق گزش حیوانات وحشی مانند سگ، شغال، گربه و سایر حیوانات به انسان منتقل می‌شود و پس از مدت کوتاهی ویروس مستقیماً بر روی سیستم عصبی فرد تأثیر می‌گذارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی قزوین خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها متولی جمع‌آوری و واکسینه کردن سگ‌های بلاصاحب در سطح استان هستند، اما باتوجه به شیوع بیماری سگ‌ها و حیواناتی که مشکوک به بیماری هستند، جهت اقدام تشخیصی متعاقب به اداره کل دامپزشکی استان ارجاع داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش علوم‌پزشکی، موارد حیوان گزیدگی در سطح استان قزوین بسیار بالا است اما با بررسی‌های صورت گرفته، ابتلا به بیماری هاری در بین افراد مبتلا به حیوان گزیدگی بسیار کم و نادر بوده است.

ایماندار بیان کرد: به افرادی که در ارتباط مستقیم با سگ‌ها هستند، مثل مایه کوبانی که در روستاها فعالیت دارند، دامداران و افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند و همچنین افرادی که در مراکز خرید و فروش سگ، فعالیت دارند، توصیه می‌شود که واکسن هاری را تزریق کنند.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی قزوین از عموم مردم خواست در صورت بروز هر گونه حیوان گزیدگی ضـمن شستشوی ناحیه گزیده شده با آب و صابون در اسرع وقت برای انجام اقدامات درمانی به نزدیکترین پایگاه بهداشت محل زندگی خود مراجعه کرده و مراتب را به اداره دامپزشـکی اطلاع‌رسانی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین