کد خبر: ۹۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۶
به رغم نیافتن هیچ مدرکی علیه ایران

بوش خواهان ضربه زدن به ایران است

آفتاب‌‌نیوز : این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال تحقیق است و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر وجود برنامه تسلیحات هسته ای نیافته است. در نتیجه شورای امنیت از اعمال اقدامی جدی در برابر ایرانی که آژانس در آن هیچ مدرکی نیافته است، خود داری می کند و این در حالی است که بوش هم چنان خواهان ضربه زدن به ایران است زیرا معتقد است که این کار تنها و از طریق دیپلماتیک یا دیگر روش های صلح آمیز صورت نمی گیرد و قادر نیست که امنیت ملی امریکا را در برابر تهدیدات خارجی به خوبی تامین کند. 

اما اگر یک لحظه تامل کنیم متوجه می شویم که ایران اعلام نکرده که برنامه ای برای غنی سازی اورانیوم در سر دارد، ایران حتی تولید سانتریفیوژهای خود را هم که نهایتا در غنی سازی استفاده می شوند، به پایان نبرده است. تنها کاری که ایران انجام داده این است که به آژانس اطلاع داده قصد دارد فعالیت های غنی سازی اورانیوم را در اصفهان از سر بگیرد و از آژانس خواسته که برای نظارت بر این فعالیت ها خود آماده کند.

اما در همان روزی که ایران تصمیم خود را اعلام کرد، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: ادامه تعلیق ایران برای ما بسیار مهم است و به رعایت پیمان پاریس بر می گردد و ایران نباید هیچ اقدامی در نقض آن انجام دهد. همانطور که قبلا هم گفته ایم در صورت خارج شدن ایران از معاهده، گام بعدی ما ارجاع پرونده ایران به شورای حکام آژانس خواهد بود. 

جالب است که در صورت نقض پیمان پاریس، امریکا می خواهد شورای حکام به مسئله نقض احتمالی این پیمان رسیدگی کند در حالی که نه امریکا و نه حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، طرف دیگر معاهده پاریس هستند! 

ایران چند ماه پیش تضمین های عینی را که خواستار آن است ارایه داده، حاضر به تعلیق داوطلبانه فعالیت هسته ای خود بود. اما اکنون به سبب تاخیر اروپا در ارایه مشوق های خود به ایران، این کشور اعلام کرده که قصد از سرگیری فعالیت خود را دارد.
این مسئله خود سبب تسریع ارایه پاسخ اتحادیه اروپا شد ولی باز هم اروپا به گفته روحانی، مذاکره کننده ایرانی، در نقض آشکار عهدنامه پاریس عمل کرد. 

چیزی که مشخص است این است که شورای حکام هم اکنون به وضوح دریافته که تعلیق فعالیت در ایران، وظیفه ای قانونی نبوده است. به علاوه ایرانی ها درست می گویند زیرا این شورا هیچ دلیل قانونی یا حقیقی علیه ایران ندارد و حتی فاقد این قدرت است که بخواهد خواسته ای را در مورد ادامه تعلیق بیان کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین