کد خبر: ۹۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۵

وبا همچنان یکه تاز ,پائیتخت در بحران, تهدید,...

آفتاب‌‌نیوز : رئیس اداره بیماری منتقله از آب و غذای مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و درمان گفت: تاکنون 95 مورد وبا در کشور به ثبت رسیده و این در مقایسه با روز قبل 15 مورد افزایش یافته است.
دکتر محمود سروش  افزود: تاکنون تعداد مبتلایان به بیماری وبا در قم 51 مورد، کرج 13 مورد، ساوجبلاغ 2 مورد، کنارک 2 مورد که هر دو پاکستانی هستند، رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد مبتلایان به وبا در آزاد شهر 5 مورد، گنبد 2 مورد، نظر آباد یک مورد، رباط کریم یک مورد، قزوین یک مورد، شهریار 5 مورد، همدان 5 مورد، زنجان یک مورد، شاهرود 2 مورد و غرب تهران 3 مورد، ثبت شده است.

رئیس اداره بیماری منتقله از آب و غذای مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری وبا تغییری نکرده و شامل سه مورد در مناطق قم، کرج و همدان بوده است.

وی ادادمه داد: اطلاع رسانی مناسب به مردم می تواند تا حدی زیادی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد چون این بیماری به رعایت بهداشت فردی مربوط می شود بنابراین اقدامات لازم در خصوص تشدید مراقبت های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان همچنان ادامه دارد. 

آلودگی آب شرب ، هوا و محیط زیست ابر شهر ایران را احاطه کرده و در معرض نابودی قرار داده است. از شرق تا غرب ، از کرج تا جاجرود ، از شمال تا جنوب ، از لتیان تا اسماعیل آباد و... 

چرا وبا به تهران آمد؟
آلودگی صوتی ، جاری شدن فاضلاب های صنعتی و خانگی به آب های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن خاک ها ، نابودی جنگلها و چنارها ، ساخت و سازهای بی رویه و عدم توجه به آلودگی هایی که هر روز بر میزان آنها افزوده می شود، از مواردی است که تهران را در ردیف آلوده ترین شهر کشور و حتی دنیا جای داده است. به طوری که اگر این کلانشهر را به چهار بخش تقسیم کنیم ، هر بخش تهران از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق با انواع آلودگی ها دست و پنجه نرم می کند.

پالایشگاه مصداق آلودگی در جنوب تهران:

مدت ها می گذرد اما هنوز مناطق اطراف پالایشگاه تهران آلوده است. مردم این ساکن در این منطقه تهران دیگر مزه آب طبیعی را فراموش کرده اند. مواد نفتی از طریق لوله های آب شرب آشامیدنی وارد منازل می شود. از خیلی وقت پیش قرار است عملیات پاکسازی منطقه اجرا شود اما این که چه کسی متولی این مساله است ، هنوز بر کسی معلوم نیست!؟

هر چند مسوولان پالایشگاه تهران موظف به جمع آوری آلاینده های آب منطقه شدند و تصفیه آب های منطقه را در فرصت زمانی محدود انجام دهند.

اما مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران می گوید: هنوز آب های اطراف پالایشگاه تهران آلوده است و مراحل اجرایی تصفیه آن ادامه دارد.

این مهم تا جایی تشدید شده که حتی مدیر کل دفتر امور آزمایشگاههای سازمان حفاظت محیط زیست نیز وضعیت آب های منطقه را بحرانی و در شرایط نامطلوب عنوان می کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران هم می افزاید: وظیفه محیط زیست فقط نظارت بر عملیات پاکسازی منطقه است و در صورتی که کار اجرایی پاکسازی و تصفیه انجام نشود پرونده متخلفان به منظور رسیدگی به مراجع قضایی فرستاده خواهد شد.

با توجه به این گفته مسوولان سازمان میط زست که فقط نظارت بر میزان آلودگی را بر عهده دارند و هر از گاهی به منطقه اسماعیل آباد مراجعه می کنند تا نظارت کنند که آیا آلودگی رفع شده است یا نه؟ بعد هم بدون اینکه مساله ای پیش بیاید یا اخطاری داده شود ( همانگونه که ماهها این روال ادامه دارد) دوباره چند ماه بعد به منظور بررسی منطقه مراجعه می کنند. و پس از گذشت ماه ها ، هنوز نه آلودگی تصفیه شده و نه پرونده ای به دستگاههای قضایی ارسال شده است.

سازمان حفاظت محیط زیست به ادعای برخی مسوولان آن، در اجرای عملیات تصفیه آب منطقه پیش قدم شده و به قول عده ای نیز مسوولیتی در این خصوص ندارد و مسوولان پالایشگاه خود موظف به پاکسازی منطقه هستند.

غرب تهران و انتقال آب کرج:

طی سالهای اخیر رشد جمعیت و خشکسالی و کویری شدن منطقه ، کرج را تهدید می کند. تا جایی که نماینده کرج اعلام کرده است : پیشروی 10 کیلومتری کویر به سمت اراضی ماهدشت کرج ، کشاورزی منطقه را در معرض نابودی قرار داده است که برای کنترل آن بیش از هر چیز نیازمند ایجاد فضای سبز در مسیر کویر هستیم و این مهم تنها با دسترسی کافی به آب امکان پذیر است.

اما در روزهای گذشته مسوولان بدون هیچ گونه دلیل منطقی از انتقال آب کرج به تهران خبر دادند بدون این که برای زنده ماندن زمین های کشاورزی شهریار چاره ای اندیشیده شود. به طوری که عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز انتقال آب کرج را امری غیر کارشناسی عنوان کرد که می تواند زندگی شهر را مختل کرده و مشکلات زیست محیطی فراوانی را به منطقه تحمیل کند.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: اینکه همه آب کرج به تهران انتقال یابد صحت ندارد و فقط بخشی از آب های روباز که در گذشته به هدر می رفتند از طریق کانال هایی به تهران منتقل خواهند شد.

دکتر یوسف حجت معتقد است : با این اعتقاد که انتقال همه آب کرج به تهران برای سلامت کرج خطرناک است و با رعایت برخی ملاحظات در این خصوص بود که سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت تنها بخشی از آبها که از طالقان جاری بوده اند به تهران منتقل شوند.

وی می گوید: در حال حاضر هیچ گونه وظیفه ای برای اعمال نظر بر وضعیت انتقال آب کرج بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست و این وظیفه به وزارت نیرو محول شده است.

اخبار ضد و نقیض فراوان است و سرنوشت آبهای کرج نیز به طور حتم در آینده ای نزدیک مشخص خواهد شد و البته اینکه شرق تهران با این شرایط در آینده چه تصویری بر خود خواهد گرفت جای تامل دارد. با توجه به اینکه میزان آلودگی آب های کرج نیز کمتر از سایر رودخانه های آلوده نیست.

شرق از شمال شرقی تهران:

شهرداری، استانداری تهران و شمیرانات ، وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت نیرو هیچ گونه توجهی به وضعیت شرق تهران ندارند. مدت هاست ساخت و ساز در حریم رودخانه ها ممنوع شده ولی هنوز مجوزهایی از سوی بخش های دولتی همچون استانداری تهران و شمیرانات ، وزارت مسکن و شهر سازی و شهرداری مجوز ساخت و ساز در حاشیه جاجرود و لتیان اعطا می شود که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست روند فعلی غیر قانونی است.
به طوری که کارشناس آلودگی آب سازمان حفاظت محیط زیست از مسکوت ماندن طرح تخریب مستحدثات حاشیه رودها خبر می دهد. در حالی که این طرح سالهاست مسکوت مانده ، بدون توجه به این که آلودگی جاجرود و لتیان یعنی آلودگی آب آشامیدنی تهران که گویا کسی حاضر به پذیرفتن این مساله نیست.
مهندس شهره صدری معتقد است : وزارت نیرو موظف است طبق مفاد تبصره 4 ماده 2 و مواد 43 و 44 قانون توزیع عادلانه آب ، خسارت وارده به مستحدثات تخریب شده را با قیمت گذاری عادلانه پرداخت کند که متاسفانه این وزارت خانه نیز نتوانسته به این وظیفه خود عمل کند.

واحدهای غیر مجوز اغلب به تحت مالکیت بخش های دولتی قرار دارند و به قول کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست سازمان توان کافی برای برخورد با این واحدها را ندارد در حالی که ادامه روند صدور مجوز از سوی استانداری ها و وزارت مسکن و سایر مراکز برای بخش های دولتی همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که این وضعیت می تواند به هرج و مرج در منطقه تبدیل شود چرا که مردم عادی نیز اجازه تخریب ساختمان هایی که خود بدون اخذ مجوز و یا با صدور مجوز در حاشیه رودخانه ها ساخته اند را نمی دهند و معتقدند باید ابتدا واحدهای تحت مالکیت نهادهای دولتی تخریب شوند.

تهران نیازمند عزم شهروندان...

مردم خود عهده دار محیط زیست شوند و هر آنچه از پلشتی ها و آلودگی ها مشاهده می کنند به سازمان حفاظت محیط زیست انتقال دهند تا کارشناسان و ماموران سازمان در صدد رفع مشکلات سازمان بر آیند.

این مطلبی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خطاب به شهروندان عنوان می کند و می گوید : آلودگی در شهر تهران حادث نمی شود مگر بر اثر بی رغبتی خود مردم و آحاد جامعه.

وی می افزاید : از به کار گیری وسایل نقلیه شهری و بین شهری عمومی آلوده باید پرهیز شود به طوری که تنظیم موتور خودروها می تواند در پاک نگه داشتن تهران تاثیر گذار باشد.

با توجه به توصیه های ایمنی که اینگونه مردم را خطاب می کنیم ، جای این سوال خالی است که به رغم وجود آلودگی های مطرح شده در سطح تهران که به وضوح نیز قابل مشاهده است آیا به منظور تسهیل در انجام مسئولیت های محوله سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله رسیدگی به آیین نامه قانون پسماندها و بازیافت زباله ها و یا خروج خودروهای فرسوده از گردونه شهر تهران و رفع آلودگی صوتی ، رفع معضل فاضلاب و خروجی بیمارستان ها و هزاران نوع آلودگی که تهران را در محاصره خود گرفته اند، چاره ای اندیشده شده است و یا همچنان هر یک از این طرح ها در دالان های بوروکراسی سازمان ها و وزارت خانه ها این سو و آن سو می روند...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین