کد خبر: ۹۱۳۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

حماس در حال سخت‌تر کردن شرایط در مذاکرات آتش‌بس است

یک مقام ارشد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که حماس در مذاکرات آتش‌بس برای جزئیات بیشتر تلاش می‌کند و «درحال سخت‌تر کردن شرایط جهت دستیابی به توافق است».
حماس در حال سخت‌تر کردن شرایط در مذاکرات آتش‌بس است
آفتاب‌‌نیوز :

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، روز چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت: «حماس اکنون بر جزئیات بیشتر فشار می‌آورد.»

او مدعی شد: درخواست‌های حماس در نهایت ماهیت مرحله‌ای پیشنهادی را که بر اساس آن توافق است، تضعیف می‌کند.

سی‌ان‌ان پیش از این ادعا کرده بود که حماس اگرچه اعلام کرده بود با توافق آتش بس موافق است، اما آن‌ها در واقع به دنبال یک وقفه ۱۲ هفته‌ای درگیری‌ها پیش از یک توافق دائمی بودند. این امر عملاً اسرائیل را از آغاز مجدد عملیات نظامی باز می‌داشت.

این مقام ارشد دولت آمریکا ادامه داد: سخت است که اسرائیل را راضی کنیم تا با یک توافق دائمی آتش بس موافقت کند.

این مقام پیش از این به سی‌ان‌ان گفته بود وقتی که از مرحله اول این توافق عبور کنیم در مراحل بعدی، اهداف به خوبی مشخص نیستند.

وی افزود مرحله اول بسیار دقیق و با جزئیات است، اما زمانی که از این مرحله عبور کنیم، مراحل دیگر به شکل گسترده نامفهوم می‌شود.

یک مقام دیپلماتیک آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه گفت پاسخ حماس شامل اصلاحاتی در پیشنهاد اسرائیل است که شامل آتش بس کامل و همچنین عقب نشینی کامل نیرو‌های اسرائیلی از غزه می‌شود.

پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: تغییرات پیشنهادی حماس در پیشنهاد آتش‌بس جزئی است و ایالات متحده آمریکا با میانجیگران مصر و قطر برای رفع اختلافات همکاری خواهد کرد.

سالیوان تصریح کرد: «بسیاری از تغییرات پیشنهادی جزئی و غیرقابل پیش‌بینی نیستند. برخی دیگر با آنچه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده بود تفاوت بزرگ تری دارند.»

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: بایدن طرحی را پیشنهاد کرد که اسرائیل با آن موافقت کرد، اما حماس خواستار اعمال تغییراتی در آن شد، ما امکان پُر کردن شکاف بین گرو‌های درگیر را بررسی خواهیم کرد. ۱۲ روز طول کشید تا حماس پاسخ خود به این معامله را اعلام کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

در پی طرح بایدن، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

تصویب این قطعنامه در حالی بود که در طول هشت ماه گذشته، آمریکا با حمایت قاطع از اسرائیل مانع تصویب هرگونه قطعنامه برقراری آتش بس در غزه و محکومیت حماس به دلیل عملیات نظامی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و همگام با اسرائیل برای شکست این جنبش بود.

در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند می‌باشد، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین