کد خبر: ۹۱۴۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷

سعید جلیلی انصراف می دهد؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سایه یک تشکیلات نیست؛ بلکه یک گفتمان است؛ یعنی هر کدام از آحاد جامعه وظیفه دارد در قبال کشور منفعل نباشد.
سعید جلیلی انصراف می دهد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سعید جلیلی در جمع طلب حوزه علمیه قم با بیان اینکه ایام، ایام انتخابات است و مسائل روز به این موضوع معطوف است، اظهار داشت: امروز در صحنه انتخابات باید یک توصیف درستی از میدان داشت و اگر توصیف درستی نباشد، تحلیل درستی و متعاقبا تجویز درستی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نخستین نکته‌ای که امروز از توصیف میدان می‌خواهم بگویم این است که کجا قرار گرفته‌ایم، افزود: امروز در نقطه‌ای هستیم که دعوای ما با دنیا سر حداکثرها‌ست؛ امروز دعوا سر این است که روی مرز‌های دانش به حداکثر‌ها رسیدیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر فرصت‌هایی که امروز داریم را خوب نشناسیم و برنامه‌ای نداشته باشیم یا بر برنامه اشراف نداشته باشیم، کار به نتیجه ایده‌آل نخواهد رسید، تصریح کرد: امروز وقت تعارف نیست؛ صحنه واقعی است و نیاز به کار و تلاش داریم؛ اینگونه نیست که فرصت همیشه باشد و فرصت‌ها شبیه ابررفتنی هستند که باید به موقع از فرصت‌ها استفاده کنیم.

جلیلی با بیان اینکه صبح فردای انتخابات، نقطه رهایی است که باید عملیات را شروع کرد نه اینکه تازه بعد انتخابات دنبال فرصت‌ها بود، اضافه کرد: فردای انتخابات روز کار و عملیات برای خدمت به مردم و کشور است.

وی با بیان اینکه شعاری که کسی در انتخابات بیان می‌کند باید عصاره و رویکرد و برنامه وی برای چهار سال ریاست جمهوری باشد، ادامه داد: این شعار باید دقیق و واقعی باشد نه غلط و توصیف و... چرا که مقام معظم رهبری در ماه‌های گذشته چندین بار به فرصت‌ها اشاره و تاکید کرده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اگر از "یک جهان فرصت" حرف می‌زنیم یعنی باید فرصت‌ها شناخته شود و برنامه‌ریزی کرد و استفاده کرد، گفت: اگر از فرصت درست استفاده کنیم می‌شود " یک ایران جهش"؛ اگر یک جهان فرصت می‌گوییم یعنی دولت چه وظیفه و چه برنامه‌ای دارد؛ اگر می‌گوییم با یک جهان فرصت، یک ایران جهش به دست می‌آید، چگونه این اتفاق رخ می‌دهد.

‌جلیلی با بیان اینکه باید برای قشر‌های مختلف مردم در این زمینه نقش تعریف کرد و از این فرصت استفاده کرد، اظهار داشت: باید موفقیت‌هایی که تاکنون بوده را شناخت و علت آن را شناخت و از آن استفاده کرد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در دولت سایه شما به نقاط ضعف و قوتی پرداخته شد؟، تصریح کرد: دولت سایه یک تشکیلات نیست؛ بلکه یک گفتمان است؛ یعنی هر کدام از آحاد جامعه وظیفه دارد در قبال کشور منفعل نباشد؛ ما در دولت سایه از ظرفیت‌های آحاد مردم و جامعه استفاده کردیم و در دو سه سال اخیر دانشگاه‌های زیادی رفتم و هر دانشگاهی که رفتم گفتم هر دانشکاه و هر حوزه علمیه باید یک دولت سایه باشد؛ این‌ها کمک به دولت است نه تضعیف.

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خانواده در دولت شما چه جایگاهی دارد؟، خاطرنشان کرد: برنامه مشخصی که در این مدت تهیه کردیم در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تقدیم شهید رئیسی شد و روی آن تاکید داریم؛ نخست اینکه ما باور داریم که اگر می‌خواهیم جامعه اصلاح شود از طریق خانواده است چرا که سالانه در کشور رقم‌های زیاد و بالایی را به عنوان کار فرهنگی به خانواده اختصاص می‌یابد که در جا‌های مختلف هزینه می‌شود، ولی خروجی زیادی نداشته است.

وی با طرح این سئوال که چگونه می‌شود به هدف رسید، تاکید کرد: ما می‌گوییم باید علت هر آسیب و معضل در این زمینه شناسایی شود و هزینه مستقیم به آن برسد؛ باید شرایطی فراهم کرد که با همین بودجه و امکانات فعلی، امکانات زیارتی سیاحتی که در اختیار دستگا‌های دولتی و سایر نهاد‌ها قرار دارد و حداقل دو سوم سال تعطیل و بلااستفاده است و استفاده لازم نمی‌شود، در اختیار خانواده‌ها قرار داد که استفاده کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی در مورد تعدد کاندیدا‌های جبهه انقلاب به مانند سال ۹۲ و اینکه باید چکار کرد؟، گفت: این بحث مهمی است که باید صحنه را شناخت؛ این مهم است که بدانیم میدان چیست. چگونه نقش آفرینی کرد؛ صحنه اقتضاش این است که چطور عمل کرد تا به نفع جبهه انقلاب باشد و فعلا در حال صحبت در این زمینه هستیم.

جلیلی در پاسخ به سئوالی درباره تیم اقتصادی دولتش افزود: باید همه ظرفیت‌ها را پای کار آورد؛ مثلا دفاع مقدس یک نمونه موفق است؛ نباید تیم‌ها بسته باشند، باید از افراد توانمند استفاد کرد و بحث کرد و در دولت سایه از ظرفیت‌های مختلف استفاده کردیم و منحصر نبود.

وی در پاسخ به سئوالات طلاب حاضر در جلسه درباره اتفاقات سابق در برخی دولت‌ها سبب نگرانی ما شده که با رهبری زاویه داشتند؛ مخالفین به شما نقد دارند اگر رئیس جمهور شوید انعطاف دارید و با سایر نهاد‌ها تعامل دارید؟ آیا تبعیت کامل از رهبری دارید؟، گفت: این فقط مختص ریاست جمهوری نیست و در سطوح مختلف نیز وجود دارد و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند همیشه سالم هستم؛ باید وظیفه‌مان را انجام بدهیم؛ در مورد انعطاف اشتباه نشود، گاهی منافع عده‌ای به خطر می‌افتد و می‌گویند انعطاف نداشت و گاهی برعکس است و باید انعطاف داشت و سعه صدر به خرج داد.

جلیلی با بین اینکه در برهه‌ای قبل از دولت روحانی، سه قوه با هم به شدت اختلاف داشتند، خاطرنشان کرد: من در شورای امنیت بودم و در آن دو سال تنش‌زا میان قوا، دبیرخانه شورای امنیت را محلی کرده بودیم برای جمع کردن مسائل و می‌گفتیم باید طوری کار کنیم که در کار‌ها خلل ایجاد نشود و همه قوا از این مسئوله استقبال داشتند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در دولت‌ها مسئولیت قبول نکردید؟، اظهار داشت: به گفته شهید رئیسی، ما کمک دولت می‌دادیم؛ در روز حادثه حتی دو تا نامه برای شهید رئیسی نوشته بودم که این اتفاق افتاد، قرار نیست همه در هر دولتی پست بگیرند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین