کد خبر: ۹۱۴۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷

راه‌حل‌های دم‌دستی برای مشارکت ۶۰ درصدی

«بیش از پنجاه و پنج درصد مردم طبق نظرسنجی‌ها در انتخابات ١۴٠٣ شرکت می‌کنند و این یعنی مردم دغدغه انتخابات دارند. شایسته است این میزان مشارکت در روز‌های آینده از رقم ۶۰ درصد عبور کند. در مورد راه‌های افزایش مشارکت نیز دو پیشنهاد را مطرح کردم.»
راه‌حل‌های دم‌دستی برای مشارکت ۶۰ درصدی
آفتاب‌‌نیوز :

جلایی پور، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد چنانچه کاندیداها، صادقانه و واقع‌نگرانه در مناظره‌ها با مردم حرف بزنند می‌توانند بر میزان مشارکت اثرگذارتر باشند تا اینکه به روش‌هایی چون ناسزاگویی و دادن وعده‌های غیرمعمول متوسل شوند.

«احتمالا میزان مشارکت مردم از ۶۰ درصد عبور خواهد کرد»، «مردم به نامزدهای ناسزاگو در مناظرات توجهی ندارند»، و «عبور مردم از خالص گرایان با مشارکت در انتخابات ۸ تیر ماه» از جمله گزاره‌های مهمی است که حمیدرضا جلایی‌پور از فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح می‌کند.

او در گفتگوی مکتوبی که داشت از ردصلاحیت برخی چهره‌های شاخص چه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و چه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری پیش رو، تحت عنوان «کولاک» یاد کرد و گفت: با در نظر گرفتن همه این ردصلاحیت ها، انتخابات ۱۴۰۳ تاحدودی انتخاباتی رقابتی است.

در ادامه گفت و گوی حمیدرضا جلایی‌پور تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب را می‌خوانید:

آقای جلایی‌پور! حدود یک هفته از تبلیغات انتخابات می‌گذرد اما به نظر می‌رسد آن شور و شوق و هیجان انتخاباتی که بین مردم باید ببینیم را شاهد نیستیم در واقع به نوعی انتخابات دغدغه احزاب و سیاسیون است و دغدغه مردم نیست چگونه می‌توان و در واقع راهکار شما برای اینکه انتخابات را به متن زندگی مردم بیاوریم چیست؟

چون انتخابات تیرماه ۱۴۰۳ در زمان فشرده‌ای برگزار می‌شود بنابراین محدودیت وقت و تبلیغات نیز وجود دارد.

دو راه مشارکت مردم در انتخابات
از دیدگاه بنده دو راه برای افزایش مشارکت مدنظر است، نخست کسانی که نگران وضعیت کشور هستند در این روزها اعضای فامیل، همسایگان و همکاران را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند. از دفتر تلفن خود استفاده کنند و به آشنایان زنگ بزنند و افراد را دعوت به مشارکت کنند.

دوم این که نامزدها از فرصت مناظره‌ها استفاده کنند، بطور واقع‌نگرانه با مشکلات مردم روبرو شوند و پیشنهاداتی نیز ارائه دهند. چنانچه در انتخابات ریاست جمهوریِ هشت تیر ماه سال جاری، مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی بیشتر باشد، این مشارکت به نفع اداره بهتر جامعه نیز می‌شود.

در راستای سوال نخست، کاندیداها چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

به طور مختصر، کاندیداها، صادقانه و واقع‌نگرانه در مناظره‌ها با مردم حرف بزنند.

مردم به نامزدهای ناسزاگو توجهی نمی‌کنند
ممکن است باز هم برخی کاندیداها در مناظرات بخواهند دعوا و منازعه راه بیندازند یا وعده‌های غیر معمول بدهند و اساس این وعده‌های شکست خورده و این سبک روش‌ها می‌توان مردم را درگیر انتخابات کرد؟

نامزدی که به ناسزا و تهمت متوسل می‌شود اتفاقا مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد. بهترین کار این است که نامزدها مسائل جامعه را بطور واقع‌نگرانه و کارشناسانه مورد توجه قرار داده و پیشنهادهای خود را با مردم در میان بگذارند.

میزان مشارکت مردم از ۶۰ درصد عبور خواهد کرد!
در واقع چطور مشارکت افزایش خواهد یافت؟ در شرایطی که به نظر می‌رسد دغدغه مردم انتخابات نیست…

برخلاف این نظر باید گفت بیش از پنجاه و پنج درصد مردم طبق نظرسنجی‌ها در انتخابات ۱۴۰۳ شرکت می‌کنند و این یعنی مردم دغدغه انتخابات دارند. شایسته است این میزان مشارکت در روزهای آینده از رقم ۶۰ درصد عبور کند. در مورد راه‌های افزایش مشارکت نیز دو پیشنهاد را مطرح کردم.

مردم ایران با مشارکت در انتخابات خالص گرایان را به عقب برانند!
در دو انتخابات اخیر و در نتیجه تایید و رد صلاحیت ها، برخی معتقدند که مردم نسبت به موضوع انتخابات و اثرگذاری آن مردد شدند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

در انتخابات ۱۴۰۰ وضعیت بدین گونه بود و رد صلاحیت‌ها به تعبیری کولاک کردند. در انتخابات ۱۴۰۳ هم رد صلاحیت داشتیم آقایان جهانگیری، لاریجانی و همتی و دیگران را رد صلاحیت کردند. با این همه انتخابات ۱۴۰۳ کمی رقابتی است.

مردم ایران از این فرصت رقابت حداقلی استفاده کنند تا بتوانند با مشارکت خود تا حدودی خالص‌گرایان را در مدیریت جامعه به عقب برانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین