کد خبر: ۹۱۴۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳

داستان گران‌ترین نقاشی مسروقه جهان

نقاشی «کنسرت» اثر یوهانس ورمیر که امروزه ارزشی بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار برای آن برآورد می‌شود را می‌توان گران‌ترین نقاشی مسروقه تاریخ دانست.
داستان گران‌ترین نقاشی مسروقه جهان
آفتاب‌‌نیوز :

نقاشی «کنسرت» توسط یوهانس ورمیر در حوالی سال ۱۶۶۵ میلادی کشیده شد و سه چهره از طبقات بالای اجتماعی را نشان می‌دهد: زنی که پشت هارپسیکورد نشسته است، مردی که با پشت به ایستاده عود می‌نوازد و چهره دوم زن که ایستاده و آواز می‌خواند. دو نقاشی روی دیوار آویزان شده است و لباس‌های مجلل و فضای داخلی شیک نشان‌دهنده اشرافی بودن چهره‌ها است و کمربند و شمشیر روی شانه مرد نشان می‌دهد که او عضوی از شبه‌نظامیان غیرنظامی است.

این نقاشی برای نخستین بار بیش از ۱۰۰ سال پس از خلقش، در سال ۱۷۸۰ ثبت شد و توسط مجموعه‌داری به نام «ایزابلا استوارت گاردنر» در سال ۱۸۹۲ در یک حراجی پاریسی ار دارایی‌های منتقد هنری «تئوفیل تور-برگر» به قیمت ۵۰۰۰ دلار خریداری شد. نقاشی «کنسرت» اولین خرید بزرگ کلکسیونر جوان بود و از زمان خرید تا دزدیده شدن آن در موزه بوستون به نمایش گذاشته شده بود.

در ساعات اولیه ۱۸ مارس ۱۹۹۰ (یک روز پس از روز سنت پاتریک، زمانی که بسیاری از مردم بوستون پس از یک جشن شبانه در خواب بودند)، سارقان که خود را به عنوان پلیس محلی تغییر چهره داده بودند، وارد موزه شدند. نقاشی «کنسرت» در میان ۱۳ اثر هنری بود که آن‌ها در آنچه که اکنون بزرگترین دزدی هنری جهان به شمار می‌رود، به سرقت بردند.

تنها یکی از دو نگهبان موزه که در آن زمان مشغول به کار بودند، هنگام ورود سارقان به داخل ساختمان، پشت میز نگهبانی بود و مدعی شد که در حال پاسخگویی به اختلال در حیاط موزه بود. نگهبان به سارقان اجازه ورود داد و بلافاصله توسط دزد‌هایی که از او خواسته بودند شناسنامه خود را به آن‌ها نشان دهد، دستبند زدند و ظاهرا به نگهبان جوان گفته‌اند که اگر آرام بماند آسیبی نمی‌بیند. سارقان در ادامه هر دو نگهبان را به لوله‌های زیرزمین موزه بستند.

سارقان ۸۱ دقیقه را در موزه سپری کردند و ۱۳ اثر را به سرقت بردند که در آن زمان ارزش کل آن‌ها ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد. آثار هنری دزدیده شده شامل قطعاتی از «ادوارد مونک»، «ادگار دگا» و «رامبراند» بود. سارقان تعدادی از تابلو‌ها را از قاب‌هایشان جدا کردند که موزه از آن زمان تا کنون قاب‌های خالی آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

مظنون اصلی اداره پلیس بوستون «جیمز ویتی بولگر» بود که قبلا در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌آی به عنوان رئیس اوباش خشن قرار داشت. بولگر - که در آن زمان ۸۱ سال داشت - در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱ پس از ۱۶ سال تعقیب و گریز دستگیر شد، اما هرگز به دخالت در این سرقت اعتراف نکرد. دو سال بعد اف‌بی‌آی اعلام کرد که به ریشه اصلی این سرقت بزرگ پی برده است، اما هیچ نامی منتشر نکرد.

گزارش‌های رسانه‌ای بعدی حاکی از آن است که این سرقت توسط اعضای یک سازمان جنایتکار انجام شده است. «کریستوفر مارینلو» از سازمان ثبت آثار مسروقه هنری معتقد است داستان این سرقت تنها نیاز به زمان دارد تا افراد یکدیگر را لو دهند. مظنون دیگر این سرقت «رابرت بابی جنتیل» بود در سال ۲۰۲۱ درگذشت.

به گزارش آرت‌نت، نقاشی «کنسرت» اثر یوهانس ورمیر یکی از معروف‌ترین آثار مسروقه تاریخ هنر است و داستان آن در سال ۲۰۲۱ در یک سریال چهار قسمتی نتفلیکس به نام «این یک سرقت است» مورد بررسی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵، ارزش این نقاشی ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده شد که آن را با ارزش‌ترین شی سرقت شده جهان تبدیل کرد. موزه بوستون برای اطلاعاتی که منجر به بازیابی آثار دزدیده شده باشد، ۱۰ میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین