کد خبر: ۹۱۴۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳

قالیباف – جلیلی؛ یک نفر یا هیچ کدام!

نیروهای انقلابی برای پیروزی باید ائتلاف کنند، این موضوعی است که طیف اصولگرا را به تکاپو انداخته است تا از میان جلیلی یا قالیباف یکی انصراف بدهد. در این شرایط چه سناریوهایی را می‌توان برای روز هشتم تیر ماه در نظر گرفت؟
قالیباف – جلیلی؛ یک نفر یا هیچ کدام!
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی به روز انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم که رقابت میان نامزد‌ها هر روز داغ‌تر می‌شود. هر چند هر کاندیدا برنامه انتخاباتی خود را به جلو می‌برد و تلویحا به سایر نامزد‌ها هم انتقاد می‌کند، اما به نظر می‌رسد در روز‌های آینده و به ویژه بعد از پایان مناظرات شاهد کناره گیری برخی از این افراد باشیم.

گروه نفس‌گیر نیرو‌های انقلابی؛ جلیلی یا قالیباف؟

هر چند در ابتدای انتخابات به نظر می‌رسید محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی از دو طیف متفاوت هستند و انصراف هر کدام به نفع دیگری بعید بود، اما حالا شرایط متفاوت شده‌است. این تفاوت ناشی از حضور مسعود پزشکیان به عنوان تنها نماینده اصلاح‌طلبان است.

شاید در ابتدا کم‌تر کسی شانسی برای مسعود پزشکیان قائل بود و او را همانند ناصر همتی در انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانستند. اما با گذشت زمان، این کاندیدای اصلاح طلب توانست موج قابل توجهی را ایجاد کند. در این میان حمایت چهره‌های شاخصی همانند سید محمد خاتمی، جواد ظریف، آذری جهرمی و بسیاری از چهره‌های میانه رو و اصلاح‌طلب باعث شد تا شانس پیروزی او بیش از گذشته به نظر برسد.

در این شرایط با توجه به اینکه سبد آرای طیف اصولگرا در انتخابات تقریبا ثابت است؛ تعدد نامزد‌های این گروه می‌تواند منجر به شکست آن‌ها در انتخابات شود.

انصراف علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی از همان ابتدا تقریبا قطعی بود و همانند انتخابات سال ۱۴۰۰ نقش کاندیدای پوششی و تخریب کاندیدای رقیب را بر عهده گرفته بودند. اما ماجرای سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف کمی پیچیده است.

اگر مسعود پزشکیان در این رقابت حاضر نبود و یا اینکه نمی‌توانست چنین موجی را ایجاد کند، انصراف قالیباف و جلیلی چندان محتمل نبود، اما حالا شرایط کاملا متفاوت شده است؛ این موضوع را می‌تواند از صحبت‌های روز گذشته قالیباف متوجه شد.

قالیباف درباره احتمال کناره‌گیری از انتخابات، گفت: بنده با مسئولان ستاد‌های خود صحبت کرده و تاکید کردم که اخلاق در انتخابات حتماً رعایت شود و بر لزوم وحدت هم تاکید کردم. من فرزند انقلابم. حتماً جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسد و در این صحنه کار خود را انجام دهد. این عقلانیت، گذشت و محبت در جبهه انقلاب وجود دارد و این کار اتفاق می‌افتد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تلاش برای معرفی یک نامزد نهایی میان جلیلی و قالبیاف افزایش یافته است.

پورمحمدی هم انصراف می‌دهد؟

مصطفی پورمحمدی که به عنوان نامزد میانه رو و شاید مستقل وارد این انتخابات شد، تا کنون بر عدم انصراف و حضور تا پایان انتخابات تاکید کرده است. با این وجود هر روز شاهد اخبار ضد و نقیض از انصراف این نامزد انتخاباتی هستیم.

از یکسو با توجه به نزدیکی پورمحمدی به طیف میانه رو و نزدیکان حسن روحانی، برخی بر این باورند که او در نهایت به نفع پزشکیان انصراف خواهد داد.

از سوی دیگر برخی پورمحمدی را از طیف نیرو‌های انقلابی در نظر می‌گیرند و بیان می‌کنند که او در نهایت به نفع اجماع نیرو‌های انقلابی کناره گیری خواهد کرد.

فینال انتخابات میان چه کسانی است؟

بر این اساس اولین سناریو برای نامزد‌های نهایی انتخابات حضور پزشکیان، جلیلی، قالیباف و پورمحمدی است. در این شرایط به نظر می‌رسد که رفتن به دور دوم انتخابات قطعی خواهد بود و حتی اگر شاهد مشارکت بالا باشیم، شاید پیروزی پزشکیان چندان دور از انتظار نباشد.

در حقیقت همین موضوع است که باعث چالش جدی در اردوگاه اصولگرا‌ها شده و حتی روزنامه کیهان بر روی اجماع نامزد‌های این طیف تاکید می‌کند.

در سناریو دوم شاهد سه ضلعی پزشکیان، (قالیباف یا جلیلی) و پورمحمدی هستیم. در این سناریو به نظر می‌رسد که رفتن انتخابات به دور دوم محتمل‌ترین سناریو است. اما اگر درصد مشارکت پایین باشد، احتمال پیروزی طیف اصولگرا چندان دور از انتظار نیست.

در سناریو سوم شاهد دو قطبی پزشکیان و جلیلی یا قالیباف خواهیم بود. در این سناریو اگر نرخ مشارکت کم‌تر ۶۰ درصد باشد احتمال زیاد رئیس جمهور چهاردهم قالیباف یا جلیلی خواهد بود، اما اگر پزشکیان بتواند تا روز انتخابات آرای خاکستری را به حرکت در بیاورد و نرخ مشارکت به بالای ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، شانس پیروزی او در انتخابات نیز افزایش می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین